Ficher Startet 25.Juli.2008 Del på Facebook Startet 25.Juli.2008 Båtførereprøven Laget av: Aftenposten I løpet av de nærmeste årene vil alle nordmenn som ønsker å føre fritidsbåter måtte ta båtførerprøven. Redningsselskapet har satt sammen en quiz som viser hvilket nivå du er på når det gjelder kunnskap om sjøvett og navigasjon TEST : http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=2689 *( test del 1 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=43887 ) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Morsom prøve dette, og som vanlig så er det et spørsmål som nok vekke noe diskusjon... 6: En seilbåt, et nyttefartøy og en motorbåt er på kryssende kurs i norsk havområde. Hvem har vikeplikt for hvem? Svaralternativer: (a) Motorbåten har vikeplikt for nyttefartøyet og nyttefartøyet har vikeplikt for seilbåten (b )Motorbåten og seilbåten har vikeplikt for nyttefartøyet © Nyttefartøyet og motorbåten har vikeplikt for seilbåten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Dette spørsmålet ser kjent ut Sydvesten, men i en annen tråd hvor også Poseidon kom på banen ble følgende svar på dette omfavnet. Seilbåten har vikeplikt for nyttefartøy i Norsk havneområdet, men ikke i Norsk havområdet. Her må skriften leses nøye, men uansett før dette spørsmålet blir revidert så har nyttefartøyet fortrinnsrett.....uansett ordlyd. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Alltid morsomt når man glemmer et viktig poeng (i sprøsmålet altså): Går seilbåten for seil eller motor? :lol: Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sydvesten Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 (redigert) Alltid morsomt når man glemmer et viktig poeng (i sprøsmålet altså): Går seilbåten for seil eller motor? Tja, vet ikke hva som var så morsomt med dette, men det er jo etter mitt syn krystallklart definert i sjøveisreglene hva et seilbåt er.... så de som tror dette er uteglemt har nok ikke lest leksen sin godt nok og bårførerprøven burde absolutt avlegges ... Har kun sakset med de første definisjonene av Regel 3 som inneholder definisjoner. Regel 3. Alminnelige definisjoner I disse reglene gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen: (a) Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet. (b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri. © Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt. Redigert 25.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 He he. Skal vi bli pirkete? (må være varmen) "seilfartøy" og "seilbåt" er to forskjellige ord... ..i alle fall i min forståelse av det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sydvesten Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 "seilfartøy" og "seilbåt" er to forskjellige ord... ..i alle fall i min forståelse av det. Hva sier definisjonen under del (a) om bruke av begrepet fartøy.... men jeg respekterer selvsagt at din forståelse ikke strekker helt til denne gangen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Poseidon Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 ....."seilfartøy" og "seilbåt" er to forskjellige ord... ..i alle fall i min forståelse av det. Det kunne bli et interessant moment, men hva skulle ifølge din forståelse være forskjellen mellom disse? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.