Jump to content

Raymarine 6002+ viser 180 grader feil kurs ved oppstart

oddgeir

Recommended Posts

Håper tittelen tilfredsstiller de Høie Herrer :wink:

Jeg har en Raymarine 6002 med S2.

Når jeg slår på instrumentene viser ofte kontrollenheten til autopiloten 180 grader feil kurs. Jeg må inn i menyen for å justere slik at den stemmer med det magnetiske kompasset.

Dette gjentar seg gang etter gang, og alltid 180 grader, så jeg antar at noe er feil.

Jeg har også montert ratesensor via NMEA, og denne står og flasher rødt hele tiden. I manualen står det at det betyr at det ikke er koblet kompass mot enheten, og det er jo riktig siden det er koblet mot selve autopiloten.

Kan noen med mer peiling enn meg kaste et forklarelsens lys over denne saken?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Har Raymarin autopilot selv og sliter med og ha rett kurs,kjører rundinger som beskrevet i bruksanvisning men det er bare rett en kortere tid så er det påan igjen. Prøvd og flytte kompasset nede i båten men til ingen nytte.

Man må iallefall gå gjennom deviasjonsmålingen på disse pilotene. Jeg gjorde dette nylig på en Sealine som ikke kunne bruke piloten. Den funket bra etter at prosedyren var utført.

Som nevnt over, så må deviasjon justeres. Her er fremgangsmåten til Raymarine:

IGANGKJØRING AV

ST6002/ST7002 AUTOPILOT

Kontroll ved kai eller i hallen.

1.

Kontroller at rorindikator viser riktig retning på rorutslaget. (Drei rattet og se på rorindikatoren). Hvis rorindikatorern går motsatt vei skal rød og grønn ledning fra rorføleren inn på kurscomputeren kryssbyttes.

2.

Kontroller at pumpe går riktig vei (Trykk på AUTO og gi 10° kursforandring.) Hvis pumpen går motsatt vei må ledningene fra kurscomputeren til pumpen kryssbyttes. Pass på da roret vil gå i borde når den går feil vei. Trykk da straks STANDBY.

3.

Velg riktig båttype. Hold STANDBY knappen inne i 2 sek til det står Display Cal. Trykk gjentatte ganger på DISP knappen til det står Dealer Cal. Trykk AUTO knappen og det står CAL? på skjermen. Trykk +1 og -1 knappen raskt samtidig og det vil stå Cal Lock Off. Trykk en gang på DISP knappen og det står VESSEL på skjermen. Velg PLANING når det er aksling og STERN DRV når det er DPH drev (bruk +1 knappen for å velge).

4.

Sentrere roret. Sett roret fysisk i senter. Sjekk om rorindikatoren viser korrekt rorposisjon. Hvis det er avvik må man rette opp rorindikatoren. Hvis avviket er mindre en 7 grader gjøres det i menyen. Hvis det er mer enn 7 grader må det gjøres mekanisk ved å vri huset til rorføleren. Hvis feilen er mindre enn 7 grader: Sørg for at roret står fysisk i senter. Gå inn i Dealer cal som beskrevet i punkt 3 ovenfor. Bla deg frem til ALIGN RUD med gjentatte trykk på DISP knappen. Sentrer rorposisjonen på indikatoren med +/-1 knappene.

5.

Sett rorgrense. Drei roret fra borde til borde. Les av maks rorutslag til hver side. Hvis det er mindre en 30 må man sette rorgrensen manuelt. Hvis laveste avlesning til en av sidene f.eks var 27 grader skal rorgrensen settes til 2 grader mindre en dette (altså 25). Gå inn i Dealer cal som beskrevet i punkt 3 ovenfor. Bla deg frem til RUD LIMIT med gjentatte trykk på DISP knappen. Sett rorgrense med +/-1 knappene.

Hold nå inne STANDBY knappen i 2 sekunder for å lagre kalibreringene

Sjøprøver på sjøen

Punkt 9 – 13 gjelder kun piloter med rategyro (G-Computer)

1.

Trykk og hold inne STANDBY knappen i 2 sekunder til det står Display Cal.

2.

Trykk på DISP knappen gjentatte ganger til det står SeaTrial.

3.

Trykk AUTO knappen og det vil stå Swing Compass.

4.

Trykk på +1 knappen for å aktivisere deviasjonskontroll og trykk deretter AUTO.

5.

Gå i langsom sirkel (360° skal ta mer enn 2 min med hastighet på 2-4 knop) mot styrbord til autopiloten sier fra om maks deviasjon etter 2-3 runder (lydsignal og visning av deviasjon f. Eks. 8°)

6.

Hvis deviasjonen er lavere enn 10° kan du gå videre. Hvis det er mer enn dette bør du flytte kompasset slik at det kommer lengre vekk fra magnetisme.

7.

Hvis deviasjonen er godkjent, trykk på DISP knappen igjen og Align Compass kommer frem.

8.

Legg båten på en rett kurs med hastighet på ca 5 knop og la GPS kurs vist på f.eks en kartplotter stabilisere seg. Trykk på AUTO knappen og piloten henter kursen fra GPS. Hvis du ikke har GPS tilkoblet piloten må du justere kursen med +/- 1 og 10 knappene slik at kursen blir lik båtens magnetkompass.

9.

Trykk på DISP knappen og AutoLearn off kommer frem på skjermen.

10.

Sørg for at du har manøvreringsplass rundt deg og legg båten på ca. 70% av marsjfart.

11.

Aktiviser Autolearn ved å trykke på +1 knappen og deretter trykk AUTO knappen.

12.

Båten vil nå gjøre en rekke store svinger og til slutt stabilisere på en kurs.

13.

Den vil avslutte prosedyren med ”LRN PASS” i displayet.

14.

Oppkjøringen er nå ferdig og du må trykke og holde inne STANDBY knappen i to sekunder for å lagre instillingene.

15.

Hvis du glemmer punkt 14 må alt gjøres om igjen.

LYKKE TIL!

Edited by flex (see edit history)

Takk for svar flex, men alt dette er gjort. Jeg har fulgt anvisningene fra Raymarine punkt for punkt, og lagret forskriftsmessig.

Problemet med kontrollenheten oppstår uavhengig av dette, Den snur 180 grader i forhold til magnetkompasset av og til.

Første gangen jeg oppdaget det, gikk båten feil vei i forhold til en rute jeg hadde lagt inn på plotteren. Jeg skulle nordover, men båten gikk sørover.

Jeg ville uansett startet med deviasjonslæringen på piloten og avsluttet med justering av kursen.

Jeg har hjort det 2 ganger allerede, men skal prøve igjen denne uken.

I slutten kommer det opp ett siffer som viser største korreksjon av deviasjonen. Dette sifferet skal være lavest mulig. 10 er vel akseptabelt uten at jeg har manualen her. Er det høyere prøver du igjen, gjentas det må du se på andre steder å montere kompasset, eventuellt flytte vekk magneten under madrassen.

Jeg har også montert ratesensor via NMEA, og denne står og flasher rødt hele tiden. I manualen står det at det betyr at det ikke er koblet kompass mot enheten, og det er jo riktig siden det er koblet mot selve autopiloten.

Kan du utdype denne setningen? Har du egen enhet for kompass og en annen enhet for rate sensor?

Autopiloten (S2) er tilkoblet kompass. Dette ble gjort av verftet, og fungerte helt utmerket.

I ettertid har jeg koblet en Raymarine ratesensor til autopiloten via NMEA. Det er denne enheten som blinker rødt. I manualen står det at rød blinking skyldes at ratesensoren ikke er tilkoblet kompass. Men det står også at det ikke skal være nødvendig, siden kompasset er tilkoblet selve autopiloten via seatalk. Så spørsmålet er om den bare skal stå der og blinke.

Dette er pakken som montert fra fabrikk:

• Kurskomputer S2 u/rate-sensor

• Fluxgatekompass

• Rorføler

• Lineær elektrisk drivenhet (monteres på kvadranten)

• ST6002 betjeningsenhet

Så har jeg i tillegg koblet en ratesensor via NMEA til S2-enheten.

Dette forklarer saken.

En annen ting - har S2G - Ved oppstart etter at båten har ligget stille, viste kompasset (fluxgate) alltid 20-30 grader feil, inntil jeg hadde kjørt en times tid, men aldri så mye som 180 grader. Dette var irriterende, og etter at jeg hadde kontaktet Raymarine forhandler, fikk jeg beskjed om at der måtte være feil på kompasset.

Kompasset er blitt skiftet, men har ikke fått testet det skikkelig ut.

Kan ikke si om dette er den samme feilen som du har.

Edited by flex (see edit history)
Ved oppstart etter at båten har ligget stille, viste kompasset (fluxgate) alltid 20-30 grader feil, inntil jeg hadde kjørt en times tid. Dette var irriterende, og etter at jeg hadde kontaktet Raymarine forhandler, fikk jeg beskjed om at der måtte være feil på kompasset.

Hos meg viste kompassene likt ved oppstart, men rategyrokompasset vandret etterhvert til visning 30 - 45 grader feil. Etterhvert viste kompassene likt igjen.

Dette ble rettet ved oppdatering av programvare. Dermed var saken ute av verden, ser det ut til.

Dette ble rettet ved oppdatering av programvare. Dermed var saken ute av verden, ser det ut til.

Jeg har ikke oppdater programvaren ennda, men skal gjøre det første mulighet.

Har hørt flere som har oppdatert, og "småfeil" har da blitt rettet.

Oppdaterte du programvaren via nettet, eller ble det utført av forhandler?

Programvaren ble oppdatert hos Belamarin. Kan ikke oppdateres via nettet.

Hei, er det denne du oppdaterte eller er der software oppdatering til S2G?

<h1 class="detaljheading">Ny software for Raymarine C-serie</h1>c70.jpg<h3 class="detaljingress">Software versjon 4.29 med forbedret håndtering av AIS klasse B</h3> Ta kontakt med din lokale Raymarine forhandler eller last ned på <a href="http://www.raymarine.eu/">www.raymarine.eu (registrering påkrever serienummer)