Jump to content

Volvo penta 40TAMD svart eksos ved belastning

arino

Recommended Posts

Hei!

Noen som har peiling på hva dette kan være? Har skiftet dysene og Turboen uten hjelp. Går greit på 2900 omdr. men svart røyk og motoren går varm 100 gr. ved 3000 omdr.Kan det være varmeveksleren det er noe galt med? Dette gjelder altså en Volvo penta 40Tamd 158 hk.

Edited by arino (see edit history)

Jeg har 2 tamd 40b der den ene har samme symtomer som du nevner, Jeg har montert nye turboer, skiftet dysespisser og justert, sjekket pumpen hos verksted, hatt ute kjølerinnsatser og rengjort uten at det var nevneverdig behov, sjekket eksosbend for avleiringer, kontrollert impeller og sjøvannsfilter og har fortsatt ikke svaret. Den ene motoren blir varm og ryker.

Svart røyk tyder på overbelastning. I en båt er det naturlig å tenke på at propellen er for stor, spes. hvis det er slik å forstå at du ikke oppnår mer enn 3000rpm.

Så spørsmålet er om dette er en nytt problem, at den ikke hadde svart røyk tidligere?

Dette er et nytt problem.Vi har aldri hatt et feilslag med denne motoren før.Mistet plutselig omdr. og det kom svart røyk og motoren går fort varm.Har hatt båten siden 1995 og det er en 1986 mod. :confused:

Det kan være en dyse som har tatt kveld. Da mister du effekten i en sylinder og de andre blir overbelastet. Ta en 17mm fastnøkkel og løsne et og et dyserør og hør etter om motorgangen endrer seg like mye på hver sylinder. Er der en som utmerker seg, gjerne med ingen endring i motorgange, så har du funnet synderen... Ha gjerne en fille rundt dyse/nøkkel når du holder på så unngår du masse søl.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Vi har hatt båten på land for båtpuss hver vår ,så det er ingen ting galt der. hadde båten opp på land for en uke siden og sjekket propellen.Det var ingen ting der.Noen mener det kan være varmeveksleren,men det er jo en stor jobb og undersøke.Nye dyser og ny Turbo som vi trodde først var problem eller kunne være etter motor kyndig mann hadde sett på motoren.Kjører i 2900 omdr. med en fart på 9,5 knop.da fungerer det greit.Før gikk vi 16 knop. på fullt. Nå får vi den opp i 3200 og 12 knop.

Er det slik å forstå at dere har byttet turbo og dyser i et forsøk på å kurere problemet?

Hvis ikke kan det vel tenkes at noe er feil med montasjen av dette utstyret.

Svart røyk indikerer at det er for mye diesel i forhold til luft. Kan det tenkes at noe er feil med saltvannsgjennomstrømingen?

Dette vil jo kunne føre til dårlig effekt på etterkjøleren (mindre luft) og varmgang.

SveinHa har det beste poenget. Det er et sjekkpunkt, og ikke en forbedring.

Mens motoren går på tomgang, ta en fastnøkkel - løsne forsiktig på en og en dysetilførsel og stram igjen..

Hver gang du løsner skal motoren ha en merkbar endring i gange. Hvis en løsnes og motoren ikke endrer seg, så har du synderen.

Ellers er sort røyk det viktigste symptuomet på at motoren får for mye drivstoff i forhold til luft.

Eller på annen måte - for lite luft i forhold til drivstoff.

Min TAMD41 fikk dette symptomet brått når luftfilteret ble tett. Datt i turtall over kort tid og sotet noe aldeles grusomt etterhvert. Og endringen kom brått, antakelig pga. luftforandringer med fukt og varme så det stoppet seg til.

På mine to VP40B har jeg forsøkt testing av dysene som det er forslått, og ved å åpne ett etter ett av dyserørene fikk jeg endring i motorgange. Jeg har forsøkt å ta bort luftfilteret og kjøre med åpne motorluker for å være sikker på at det kom nok luft. likevel har jeg samme problemmet med røyk og "late motorer", turtallet har jeg. Jeg er spent på om noen kommer med en glup ide. I mitt tilfelle er dette noe som har kommet suksesivt over flere sesonger. Ikke groe, er oppe hvert år for rengjøring og bunnsmøring.

Til Arino. Prøv å kjøre igjennom systemrens fra maritim om maskinen går varm. Funker meget bra. Hvis ikke det funker er det bare å begynne å skru!

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Når motoren gir ut svart røyk så blir motoren også for varm.

Regner med at du har gjort forsøket som SveinHa tipset om selv om du har skiftet dyser.

Ser du har skiftet turbo. Har du sjekket grundig at det ikke er lekkasje, det kan noen ganger være vanskelig å få den tett.

Så lenge ingen endringer er gjort med motor eller båt, indikerer dette at motoren mangler luft. Det beste er å starte med å måle turbotrykket og se om det stemmer. Hvis trykket stemmer er det neste å sjekke om luften er kald nok. Ladeluftkjøleren må da sjekkes.

Til en opplysning så er det skiftet Turbo og dyser av fagfolk på Volvo pentaen TAMD40.Så begge deler er tette.Har og sprøytet inn Zalovann i Turboen for å løse evnt. gammelt sot.Turbo trykket var bra etter utsagn fra spesialisten. Kjører og uten luftfilteret i VPtamd40.Ingenting har funket til nå på VPtamd40.

Jeg kan ikke se om du har gjort den testen som SveinHa beskriver. Fortell hva resultatet ble. Testen kan avdekke mer enn dysefeil.

Stusser litt på skifte av turbo som er gjort av fagfolk. For å sjekke om turbo virker som den skal måles trykket og er det i orden er det ikke behov for å skifte den. Hvordan var tilstanden på de gamle dysene? Det er vanlig at verkstedet forteller dette.

Vann i dieselen kan også lage slike problemer.

Min gamle Ford Sabb hadde liknende symptomer, pluss solid økning av oljeforbruk, mye røyk og startproblemer. Årsaken viste seg å være koksede stempelfjærer, med dårlig kompresjon og stort gjennomslag som følge. Har kompresjonen blitt sjekket, for å avsløre evt uregelmessigheter?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis man tar ut dysene for trykking er det en stor fordel å få tatt kompresjonstest samtidig. Sparer både tid og penger å ta det i en 2gang....

Da jeg jobbet med dieselmotorer i fritidsbåter foreslo vi dette for båteierne......men det var jo i et annet århundre... :wink:

Dette er noe jeg sakset fra en håndbok en gang i tiden. Dette er noen mulige "diagnoser" basert på eksosfarge.

Sort eller mørk grå røyk:
  • Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.
  • Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.
  • Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.
  • Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.
  • Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo.

• For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.

Blå eller gråblå røyk:

• Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.
  • Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.
  • Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.
  • Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo.

Hvit eller gråhvit røyk:

• Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.
  • Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg vil anbefale og sjekke at eksosen ikke er tett, dette kan gi samme symptomer som det her er snakk om, har sett flere eksosslanges som har gått i oppløsning innvendig, og derved gir begrenset gjennomgang, da får man økt motstand, oppnår ikke maks turtall og får varmgang i motoren, mange sjekker turbo og dyser men glemmer kanskje en 15-20 år gammel eksosslange.