paaland Startet 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2008 (redigert) Hei Har en eldre Mariner 40 hk påhengsmotor som støyer ikke rent lite ved alt over sneglefart. Har sett en del har slike "støyhetter" over påhengeren som jeg antar hjelper en del. 1. Hva heter disse "støyhettene"? 2. Hjelper de noe særlig? 3. Hvor får man tak i slikt og hva koster det? Har en eldre Rana 17 HT, får man slikt "generisk" eller må det tilpasses hver enkelt båtmodell? Hvordan måler jeg meg frem til størrelse/type jeg trenger? Var mange spørsmål på en gang dette, setter pris på svar. Redigert 25.Juli.2008 av paaland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Det heter støydeksel. Hjelper noe. Selv støy isolerte jeg lokket på en båt jeg hadde for noen år tilbake. Hjalp også noe. I og med at 4 takterne har tatt over markedet er de fleste båtprodusenter sluttet å lage disse deksel. Deksel er som regel tilpasset hver enkelt båtmodell. Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Hei paaland Har selv en Rana 530HT som det var montert en Mariner 2syl 40hk før. Prøvde å få tak i original støyhette til denne båten, men denne var ikke i produksjon og ble heller ikke laget. Løsningen for meg var å få tak i en annen støyhette og modifisere denne. Fikk tak i en fra en skipsplast. Denne måtte jeg kappe hele nederdelen av på,samt kappe den langsetter og plaste den i sammen igjen. Det ble en ca 8-10 cm jeg måtte lappe på denne. La L-skinner i aluminium rundt motorbrynn for å hvile støyhetten på,samt gummestropper for å feste hetta med. Dette hjalp utrolig bra på støyen, og extra støydemping under støyhetta hjalp også enda mer. Her ser du de langsgående L-skinnene Har desverre ikke bilde av hetta, beklager dette Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Legger ved et par bilder av støy dekselet jeg hadde på Ibizaen. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Alternativt kan du jo lime på tynn støydempingsmatte inne i motordekslet. tar brodden av den verste støyen det. Sitér dette innlegget Link to post
paaland Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Takk for tips og bilder. Får tenke litt på dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.