Kodvaag Startet 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2008 (redigert) Har en Yanmar 4LH-HTE 140 hester som er gått snart 5300 timer. Kjøpte båten i sommer, og etter en halv time (første tur uten gamle eier) så begynner turboen å lekke eksos. Snakket med forrige eier, og ble enige om å se på det til høsten, og finne en løsning da. Prøvde å tette det litt med kjemisk metall, uten at det hjalp noe særlig. Så, i går isolerte jeg lokket på motorrommet (med de kjempetunge Biltemamattene) Skulle sjekke under der midt i dagens båttur, og da var det kommet en del vanndråper fra turboen også. Litt fukt på isolasjonsmatta, litt på gearkassa rett under den osv. Kan jeg bruke båten mer før jeg har fått ny turbo? Når det lekker vann fra turboen, er det vel kjølekappen på eksosturbinsiden som lekker? Den er ganske rustet på utsiden. Det er vel ferskvann inni den, ikke saltvann? Motoren virker 100%, yter godt og starter lett. Sånn så turboen ut for halvannen sesong siden: Tør jeg kjøre mer, eller er det best å kjøpe ny turbo med en gang? Turboen er en IHI RHC61W. Denne må vel kjøpes originalt hos Yanmar for å få en som passer? Ser i følge delelista at det går an å få deler til turboen, men siden min er gått så mange timer er det kanskje best å kjøpe en helt ny? Vil ikke at turboen skal dele seg og komme inn i innsuget. Utrolig så mange problemer jeg ikke hadde da jeg kjørte med påhenger. Redigert 25.Juli.2008 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
flex Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Hei og gratullere med ny motor. Personlig ville jeg ha byttet turboen før jeg fortsatte å kjøre. Dette, for å forhindre større havari. Turboen er nok fw.kjølt, og ved lekkasje vil du miste vann fra systemet. Ny turbo av denne størrelsen er ikke billig, vil foreslå for deg å kontakte Yanmar og kjøpe en bytte-turbo. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 (redigert) Ville ikke brukt penger på å kjøpe ny turbo fra Yanmar, koster masse peng.. Men sjekk prisene hos Yanmar før du handler andre steder, man kan bli overrasket... Yanmar lager nok ikke denne turboen selv. Se etter norske leverandører av overhalte/nye turboer og du får plutselig råd til noen liter diesel ekstra .... http://www.turboservice.no/ http://www.gikturbo.no/ Kun to forslag, men det finnes flere... Redigert 25.Juli.2008 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Kodvaag Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Da var det sendt mail med prisforespørsel til disse to og originalleverandør. Krysse fingra og lommeboka. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Kjølekappen rundt eksosturbinen var så rusten at den lakk ferskvann (glykol) i ALLE blindpluggene, og eksos helt innerst (på siden mot innsugsturbinen) Nå har jeg lappet alt midlertidig med Loctite Kjemisk Metall, og tatt en lengre prøvetur, så i morgen blir det ut på fjorden igjen. (Siden det er helg venter jeg fortsatt på svar på leveringstid og priser på ny turbo) Hensynsløse halvplanere på ca 4 tonn, ta dere i akt. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Gudrun Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Voldsomt så rusten den turboen var......er den skiftet tidligere og latt den stå helt ubehandlet på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Voldsomt så rusten den turboen var......er den skiftet tidligere og latt den stå helt ubehandlet på motoren? Vet ikke. Motoren er kjørt på en fiskebåt. Har både defekt starter og defekt gearkasse liggende i garasjen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Gudrun Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Ja bare lurte siden jeg har vært borti 3stk. 4LH motorer tidligere.....De var alle passert 2400 gangtimer.... den ene sågar 3200 timer og turboene så nesten ut som nye.... Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 (redigert) Da var det sendt mail med prisforespørsel til disse to og originalleverandør. Krysse fingra og lommeboka. Er det lønnsomt å kjøpe uoriginalt? Redigert 28.Juli.2008 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Er det lønnsomt å kjøpe uoriginalt? JA. fordi at det er ikke yanmar som produserer turboene, men en stor fabrikant som heter IMI. For mange modeller av turboer så finnes det flere merker som produserer samme, så det er mulig og få maken turbo fra en annen fabrikant til en mere fornuftig pris og samme kvalitet. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Kodvaag Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 IMI? Du mener IHI? I følge verkstedmanualen har: 4LH-TE har IHI type RHC61W - 110 HK. 4LH-HTE har IHI type RHC61W og ladeluftkjøler - 140 HK. 4LH-DTE har KKK type K26 og større ladeluftkjøler - 170 HK. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 DEAR SIR THANKS YOU THE TURBOCHARGER RHC61W PRICE IS 256.00USD FOB CHINA Det blir jo 1500,- kroner pluss mva. Kan det stemme at det er så skitbillig? Fra en av de norske fikk jeg følgende svar: Hei! Bytteturbo til din båt vil koste 14.720,- + moms. Leveringstid 2 - 3 dager. Med vennlig hilsen xxx Den er jo tett nå, hva har jeg å tape på å bestille fra Kina? Den kinesiske avsender mailadressen er Shian (turbos@yahoo.cn) Hva gjør jeg? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
SF Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 (redigert) Har du noen referanser på denne Kinesiske leverandøren? Du bør ha det for det er en del svindel med falske internett butikker fra Kina. En yhaoo mailadresse gir vell enda større grunn til å være skeptisk. Redigert 29.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Kodvaag Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 En yhaoo mailadresse gir vell enda støre grunn til å være skeptisk. Ja, var litt det jeg og tenkte... Prøver en ringerunde til Tyskland. Har importert en god del biler, så jeg snakker bratwurst... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
koh Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 (redigert) Hei ! Sjekket Torresen i USA, og det blir ikke så stor forskjell herfra (sml Norsk pris) Category:Engine Parts & Accessories > Yanmar Engines and Parts Manufacturer: Yanmar Part Number: 119172-18011 Description: TURBO-CHARGER(RHC61W) Our price: $2,011.68 - each ca 13' inkm & frakt Tror muligens det har blitt litt rimeligere i Norge - sjekket turbo til en xJH for noen år siden, og da snakket man over 20' -koh Redigert 29.Juli.2008 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Takk for bryet ditt med å sjekke pris hos Torresen. Nå har jeg fått diverse svar på mail... Norge: 18.400,- inkl mva. Tyskland: 14.400,- inkl mva og frakt. USA: 14.100,- inkl mva pluss frakt. Det må bli Tyskland det... :o) Noen innvendinger? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Det ble Polen. Kompis var der nede, og tok den med hjem til meg. 12.000,- for originalturbo, type IHI i Yanmar eske. Utrolig at deler skal være så dyrt i Norge... Nå blir det ny toppfart til våren... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.