Jump to content

Raymarin C-serie multifunksjonsskjermer


flex

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har installert Raymarine c-serie, med radar etc.

 

Synes skjermen blir i minste laget ved oppdeling, og bruker for det meste radar-overlay.

 

Dette er ikke det beste, og "ønsker" radarbilde på egen skjerm.

 

Er der noen i forumet som vet om det er mulig å koble til en tvilling-skjerm og eventuelt splitte bildene mellom disse skjermene?

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Du kan gjøre noe for¨å få større skjermareal til kart og radar. Det er mulig å få menylinja på bunnen til automatisk å forsvinne etter noen sekunder, den vil komme fram igjen når en av funksjonstastene trykkes. Det er også mulig å fjerne feltet hvor fart og annet vises på toppen av skjermen, men dette krever da sedlvsagt at en har andre skjrmer å vise infoen på.

 

Jeg har en E-80 hvor jeg bruker hele skjermarealet til delt kart og plotter, synes det fungerer greit. I tilegg har jeg en Lowrance 5" plotter/lodd som jeg bruker til å vise numerisk informasjon. Lowrance er mye bedre på å vise numerisk informasjon, synes også det er sløsing med skjermarealet på en dyr multifunksjonsskjerm å bruke den til numeriske data. Får en Lowrance 5" plotter for ca 500 USD i USA. Lowrancen og E80 er hos meg koblet sammen via NMEA 2000, i tilegg har jeg NMEA 183 i fra E80 til Lowrance, siden E80 slutter å sende SOG på NMEA 2000 når Lowrance NMEA 2000 GPS antenna er i drift. I tillegg til å være skjerm som brukes til å vise hastighet, posisjon og motordata bruker jeg Lowrancen som backup plotter og ekkolodd.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for god info.

Jeg har brukt data info i topp av skjermen, hvor jeg har pos./SOG/dybde . I tillegg har jeg i tider også brukt laptop med c-map. Dette for å få større overblikk. Problemet er at laptoppen tar en del av utsikten fremover.

Har også vurdert å innstallere en fast skjerm for denne, men en brukbar skjerm til dette formålet er "svindyrt".

Det var en god ide å bruke Lowrance til data - dette vil jeg se nermere på.

Takk igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...