Jump to content

Raymarin C-serie multifunksjonsskjermer

flex

Recommended Posts

Hei

Jeg har installert Raymarine c-serie, med radar etc.

Synes skjermen blir i minste laget ved oppdeling, og bruker for det meste radar-overlay.

Dette er ikke det beste, og "ønsker" radarbilde på egen skjerm.

Er der noen i forumet som vet om det er mulig å koble til en tvilling-skjerm og eventuelt splitte bildene mellom disse skjermene?

:rolleyes:

Du kan gjøre noe for¨å få større skjermareal til kart og radar. Det er mulig å få menylinja på bunnen til automatisk å forsvinne etter noen sekunder, den vil komme fram igjen når en av funksjonstastene trykkes. Det er også mulig å fjerne feltet hvor fart og annet vises på toppen av skjermen, men dette krever da sedlvsagt at en har andre skjrmer å vise infoen på.

Jeg har en E-80 hvor jeg bruker hele skjermarealet til delt kart og plotter, synes det fungerer greit. I tilegg har jeg en Lowrance 5" plotter/lodd som jeg bruker til å vise numerisk informasjon. Lowrance er mye bedre på å vise numerisk informasjon, synes også det er sløsing med skjermarealet på en dyr multifunksjonsskjerm å bruke den til numeriske data. Får en Lowrance 5" plotter for ca 500 USD i USA. Lowrancen og E80 er hos meg koblet sammen via NMEA 2000, i tilegg har jeg NMEA 183 i fra E80 til Lowrance, siden E80 slutter å sende SOG på NMEA 2000 når Lowrance NMEA 2000 GPS antenna er i drift. I tillegg til å være skjerm som brukes til å vise hastighet, posisjon og motordata bruker jeg Lowrancen som backup plotter og ekkolodd.

Hei og takk for god info.

Jeg har brukt data info i topp av skjermen, hvor jeg har pos./SOG/dybde . I tillegg har jeg i tider også brukt laptop med c-map. Dette for å få større overblikk. Problemet er at laptoppen tar en del av utsikten fremover.

Har også vurdert å innstallere en fast skjerm for denne, men en brukbar skjerm til dette formålet er "svindyrt".

Det var en god ide å bruke Lowrance til data - dette vil jeg se nermere på.

Takk igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...