Jump to content

Alarm i styrekonsollen til en 87 mercury 75 hk

Al Bubba

Recommended Posts

Hei!

Har akkurat kjøpt oss en 19 fots Otto med en 87 mod mercury hengende bak, men pga en irriterende alarm i styrekonsollen har det ikke blitt noen koseturer enda. Hva kan dette skyldes. Kjøpte nytt batteri igår, men det hjalp ikke. Har ikke målt nøyaktig, men det ser ut som den får nok olje. Det er egen oljetank på motoren. Kjølingen ser også ut til å fungere som den skal. Kan det være en bryter under oljetanken som må skiftes?

På forhånd takk for hjelpen:)

Edited by Al Bubba (see edit history)

hei, hadde det samme problemet med en 30hk yamaha for litt siden....

Der var det rett og slett impelleren som begynte og bli slitt,fikk kjøling men tydeligvis ikke nok,har også vært borti at den kan hyle om det er noe tregheter i føleren på oljetanken (mått hatt absolutt full oljetank for at alarmen ikke skal gå)

mvh La Vida

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Da får jeg først prøve å fylle oljetanken helt til toppen. Var nok ikke langt unna sist heller, men det er jo en enkel sak å teste. Hvis ikke får vi prøve med en impellerskift. Får bare krysse fingrene for at skruene ikke har satt seg helt:) Er det noen andre som har noen andre forslag? Er det evnt vanskelig å skifte bryteren?

Har akkurat hatt det samme problemet på min Mariner 50 4 takter. Alarmen var konstant . Den kom når jeg hadde fult pådrag og når motoren gikk på tomgan når den var varm. Fant ledningen til temp. føleren og koblet den ut for å sjekke at det var denne som ga signalet - noe den gjorde.

Men når jeg fikk alarmen mistet jeg kraften til motoren, fikk kun 2000 omd.

Hadde da kontakt med flere som sa at jeg måte sjekke følgende.

1. Oljenivået.

2. Kontrollstrålen om den var kraftig. Er den ikke må en sjekke inntaket til motoren.

3. Hvis en har måleinstrument , måle temp. på motoren.

4. Skifte termostaten. Eller sjekke den . Den skal åpne på 120 farenheit. Eller i undekant av 50 grader på Mariner.

5. Sjekke/skifte impellerne.

6. Sjekke/Skifte temp. giveren.

Da båten var på sjøen gjorde jeg følgende.

1. Sjekket oljen.-OK.

2. Sjekket termostaten. -OK.

3. Båten ble tatt opp og impelleren ble sjekket. - OK men ble byttet da den var begynt å morkne litt.

4. Skiftet temp. giveren og sjøsatte.

Testturen gikk uten alarm. Hadde jeg fått tak i føleren hadde denne blitt byttet tidligere, men den hadde de ikke på lager.

Edited by Froja (see edit history)

Netopp fått min båt tilbake fra versted pga. samme grunn. En utrolig irriterende alarm! De skiftet impellene og skiftet noen pakninger. Grunnen til at alarmen kom var at båten ikke fikk nok kjølevann

Takker for gode tips. Alarmen går uansett om motoren er kald eller varm.......Dette kan vel da tyde på at impelleren er problemet vel, sånn som jeg skjønner det på tipsene? Skal prøve å få tatt en titt på det over helga. Håper bare at det lar seg gjøre å få opp skruene.

Hvor får en tak i impeller uten å betale for mye for det?

Edited by Al Bubba (see edit history)
Takker for gode tips. Alarmen går uansett om motoren er kald eller varm.....

Hvis du er sikker på at det er temp alarmen......ta av dekselet, finn føleren ( sitter imellom tennpluggene ), sjekk at den IKKE er kortsluttet ( hold ledningen imot jord og alarmen går ).

Hvis du har muligheten...mål tempen på motoren med et termometer eller lignende....for å verifisere .

Føleren kan være defekt ( kortsluttet til jord ), det kan ha blitt slitt hull på ledningen ( gnisser imot jord ).

Uansett...hvis du er det minste usikker på impelleren...bytt, koster så lite.

Arne Kjetil

Har denne vært tom eller nesten tom for olje?

Er det ikke da en knapp man skal trykke eller vippe på for å resette systemet?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei igjen!!

Takker for svar så langt! Jeg er usikker på om den kan ha vært tom, eller nesten tom for olje, da vi akkurat har kjøpt den, men hvis noen vet om en bryter å trykke på skal jeg prøve det:) Håper å få sett på båten litt utpå dagen idag. Bør vel satse på å skifte impelleren uansett her skjønner jeg, for sikkerhets skyld. Greit å luke ut den muligheten. Da må vi vel kaste oss på det på mandag.

Det er ikke gått å svare på, hvordan vil du isåfall få målt det, husk "kontrollstrålen" bare er en indikasjon, hjelper ikke å holde en pøs under denne, mesteparten går ut gjennom stammen og propell, så noe god måling på dette blir nok uansett ikke lett.

Det er sant det ja, litt trøtt under innleggeets forfattelse trur je :sleep:

Jeg har testet 2 ting i dag uten hell, koblet først av føleren som sitter bak på blokka(skrudd i 2 stjerne skruer) og så koblet jeg fra føleren på oljetanken, men fortsatt så piper det.

Jeh har snakket med en forhandler her i byen, men så klart er han sparsom med opplysninger da han sikkert ønsker å utføre jobben selv.

Noen som har noen gode tips ?

Ps- han mente at på denne mod. en 3 sylindret mercury fra 87-88 så var det ikke føler på om den fikk nok kjøling fra innpeller, han mente også at dette var en veldig krevsom oppgave å skifte denne....

Forslag mottas med takk :smiley:

Ps- han mente at på denne mod. en 3 sylindret mercury fra 87-88 så var det ikke føler på om den fikk nok kjøling fra innpeller, han mente også at dette var en veldig krevsom oppgave å skifte denne...

Er jo en temp føler bak på toppen, hva gjør den der hvis den ikke brukes ??

Ang bytte av impeller..... tar tid ja ....minst 30min :nonod:

Kan du ta et par bilder av kontroll boksen din, Mercury har hatt så mange at jeg ikke har aning om hvilken du har :crazy: .

Men for å ta historien ifra begynnelse......

Alarmen går....når starter alarmen, med en gang du vrir om nøkkelen eller etter litt tid ??

Hvor sitter alarmen, i boksen eller olje tanken ??.

Når startet problemene ??, var det i forbindelse med noe annet ( bytting av et ellerannet ?, etter montering av noe ?)

Arne Kjetil

Hei Arne Kjetil

Da har vi fått litt hjelp i kveld så da har vi funnet ut at det er alarmboksen på motoren som har røket, fikk koblet ut denna å da ga det seg med piping.

Hvis du vet om en slik boks til en fornuftig penge så mottas tilbudet med stor glede :smiley:

Serie nr. 9723800

Da har vi fått litt hjelp i kveld så da har vi funnet ut at det er alarmboksen på motoren som har røket, fikk koblet ut denna å da ga det seg med piping.

Hvorfor bytte boks ?? slik jeg skjønner skjemaene på disse boksene så er det eneste som kan skje at en eller flere ledninger kortsluttes til gods, selve armen er vel enten en 12 V buzzer, eller et 12 V horn ( som et bil horn ).

Og litt slitt isolasjon kan vel lappes med litt teip ELLER bytte den aktuelle ledningen .

Arne Kjetil

Ikke vet jeg, men vi hadde med oss en som er mekaniker på mercury her i byen.

Vi gjorde følgende:

Koblet først bort ledningene fra olje føler--- piper fortsatt

Koblet så bort temp føler--- fortsatt piping

Koblet så bort rød ledning til feil indikator på motoren( sitter nesten nede på stammen festet i 2 skruer)-- pipelyden ble borte

Altså følgende svar fra mekanikeren var at boksen på motoren er def.

Denne koster vistnok 1000,- + mva

Høres det vilt ut ?

Hva tror dere?

Har lett igjennom dele listene ifra 87... fant ingen slik boks ??

Fant et problem med årsmodellen din... serienummeret indikerer at det er en 92 modell...

• Product Information
  • Serial Number: 09723800
  • Model Number: MER 1075412MB
  • Manufacturing Year: 1992
  • Description: ME - 75 ELPTO

Ikke at det hjalp så mye, fant heller ikke noen "alarmboks" på denne heller, så har du noen bilder av boksen ??

Arne Kjetil

Da har jeg vert fotograf etter at alt regnet er ferdig, under ligger bildene med slik alarmboksen på motoren ser ut (sitter i 2 skruer)

Da vi koblet ut føler for temp måler piper det, da vi koblet ut kablene for olje tanken piper det, men da vi fjernet lilla ledning fra boksen blir pipingen borte.

Noen som har noen gode forslag ?

Lars Fredrik

080408123646.jpg

080408123616.jpg

080408123602.jpg

Da har jeg vert fotograf etter at alt regnet er ferdig, under ligger bildene med slik alarmboksen på motoren ser ut (sitter i 2 skruer)

Da vi koblet ut føler for temp måler piper det, da vi koblet ut kablene for olje tanken piper det, men da vi fjernet lilla ledning fra boksen blir pipingen borte.

Utifra det jeg kan se er dette en "MODULE-OILWARNING" ( Mercury delenr 14857A16 ), pris ca litt under $100.- .

MEN ikke bare bytt, få motoren sjekket hos en Mercury forhandler da det muligens kan være flere funksjoner.....

Søkte litt rundt og fant ut olje alarmen KAN ha TO sensorer

1. Olje nivå på tank
  2. Om olje pumpa virker ( rotasjons sensor på selve pumpa )

Kjenner dessverre ikke så mye til disse nymotens motorene da je driver mest med "avleggse rekke seksere" :lol: .

Arne Kjetil