Jump to content

yamaha 40hk 1992 dauer når den settes i gir


tecdm

Recommended Posts

hei, jeg har en 92 moodell yamaha 40 hester, dette er en to sylindret 2 takter.

 

det som er galt er at den slutter å svive med en gang jeg setter den i gir, mens den står i fri, kan jeg ruse den, og høres helt vanelig ut. men med en gang jeg setter den i gir dauer den.

 

har testet å starte den i gir med litt speed på, så starter den og går dorlig, men med en gang jeg jeg speeder mer dauer den.

 

det er med en gang motoren får motstand den dauer, og det virker som om det er veldig god kompresjon.

 

motoren har ikke vert i bruk siden i fjord, da funket motoren fint.

Er det noe som er dorlig eller veldig utydelig, så bare skrik ut.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig yamaha motor dauer når den settes i gir .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

2Sylindret?

 

Har du husket thrust skive foran propellen? Kan du snurre propellen lett med hånda når påhengeren er stoppet og satt i fri eller sviver den tungt rundt? press den innover og snurr og kjenn om det blir vesentlig tyngre å snurre.

 

 

Hvis du ikke får snurret prop så pell den av sammen med skiver og muttere og prøv å sette i gir da. dør den fortsett vil jeg tro du har skjært undervanshuset ditt.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

det var da en voldsom dom...

 

Det kan jo bare være feil blanding bensin/luft også

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er da ikke en dom. Det er da bare et raskt feilsøknings tips. Det er lettere og snurre på propellen enn å begynne å justere forgasseren vel? Det å justere på en forgasser når en ikke vet om propellen gåtr rundt engang virker litt dumt spør du meg.

 

Men om prop snurrer fint og alt er i orden der nede så ville det neste på min liste vært å åpne forgassere og rense dysene ja, men på en yamaha så pleier det å være to dyser en for tomgang og en for fullfart, og hvis motoren går fint på tomgang så skal det ikke være noe problem og sette den i gir uten at motor stopper. Men det er nok en ide og pelle ut dyser og slikt fra forgasseren og rense dette. Ikke store vannpærla som skal til før motoren jukser.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

takk for mange gode svar. båten ligger på vann, men skal ta den opp igjen for å se om propellen snurrer fint, før jeg satt den på vann snurret den fint, men vet ikke om den gjorde den når jeg legger press på den.

 

Det som jeg syntes er merkelig er at den funket fint for et år siden. Kan det ha noe med coil eller tenning å gjøre?

 

Jeg skrev kansje litt feil, motoren dauer med en gang den settes i gir, men hvis jeg starter den i gir med litt speed går den dorlig! det er akkurat som om den ikke får trekkraft når den settes i gir.

Link to post
Share on other sites

Men om prop snurrer fint og alt er i orden der nede så ville det neste på min liste vært å åpne forgassere og rense dysene ja, men på en yamaha så pleier det å være to dyser en for tomgang og en for fullfart, og hvis motoren går fint på tomgang så skal det ikke være noe problem og sette den i gir uten at motor stopper. Men det er nok en ide og pelle ut dyser og slikt fra forgasseren og rense dette. Ikke store vannpærla som skal til før motoren jukser.

 

Har det noe å si så lenge motoren går fint når den står i fri, jeg kan jo ruse den, til jeg setter den i gir da den ikke klarer å trekke.

Link to post
Share on other sites

Du trenger da vel ikke å dra den opp for å snurre på propellen vel?

 

Går den fint på tomgang?

 

Sjekk disse tingene når du er på land:

 

1:Prop snurrer

2:Rens forgassere og pell dysesystemet helt i biter, men bruk skrujern av riktig størelse så du ikke drar istykker sporene på dysene. rens igjennom flotør nål og sjekk at denne funker og beveger seg.

3:sjekk at fortenningssytemet beveger seg frem og tilbake når du gir gass

4:Bytt tennplugger, ta gjerne og kikk på fargen til de gamle. Lys brun og tørr er fint, sort eller sort og våt er ikke så fint, tennplugg smeltet er ikke bra i det hele tatt. og når alle er ute så ser du om det gnistrer på alle. yamaha liker fra som regel 0.8 til 1 mm gap på pluggen.

 

Begynn med dette så får vi se hva du finner.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

men jeg føler på meg at det er noe galt med tenningen, for den skal vel skifte tenning fra fri til du setter den i gir?

Ikke nødvendigvis, du gjør jo ikke annet en å sette motoren i gir, motoren skal fremdeles gå på tomgang .

 

 

Prøv å ta av propellen, start motoren, sett den i gir, du bør knapt merke noen forskjell.

 

Du kan også prøve å ta ut pluggene, sett motoren i gir, dra motoren rundt med håndkraft, kjenn og lytt etter mistenkelige lyder.

( eneste motstand du skal føle er vannpumpe, gir kanskje også ifra seg en liten skweeek ).

 

Du har fått flere gode råd før i tråden, prøv dem og kom med tilbakemelding.

  • Ville sjekket oljen på girhuset
  • Kan du snurre propellen lett med hånda når påhengeren er stoppet og satt i fri eller sviver den tungt rundt?

 

 

den funket fint for et år siden

Var det vann i olja da, er det garantert rust nå...

 

 

Er med på mistanken om at det er noe med girhuset.....motoren skal ikke stoppe bare ved at du setter den i gir, da måtte du ha en hel**s diger propell.

 

Når ble girolja og impeller sjekket sist ??, burde vært gjort før du satte ut båten( ihvertfald olja, burde vært sjekket ved opptak i FJOR ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

åååå, så deilig, jeg tok opp båten og skrudde av propellen og der så jeg at den hadde gnagd, dom som et brød har jeg skrudd skiven på feil side av propellen tror jeg.

 

jeg startet motoren uten propell og satt den i gir, alt virket normalt igjenn.

 

Kan ikke si noe annet enn TAKK for alle flotte tilbakemeldinger og takk for at dere gidder å sitte der og hjelpe meg!!

Redigert av tecdm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

når jeg gir litt speed på motoren går den i ca 4-6knop og gir jeg flat pedal så er det akkurat som om propellen spinner, altså det går ikke serlig fortere men man hører motoren prøver!

 

Turtallet øker, men farten stiger ikke, som om noe slurer ??

 

Passer godt på ødelagt gummi hub i propellen, greieste kur er å bytte propell .

 

Lån deg gjerne en annen propell for å sjekk det ut .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Det skjer når man skrur til propellen uten thrustskive, så presser det fælt på gummien i bosset på prop og hvis du da skrur hardt nok så kan gummien løsne og da må du nok handle deg en ny prop. :cryin:

 

Bruker du riktige skiver på de riktige plassene? hvis du bytter om plasse på fremre og bakre skive så går det galt da og, for prop tåler ikke å ta belastningen ved å kjøre fremmover på gummien, så thrustskive skal ligge an mot aluminiumen. Gummien i prop er kunn for å dempe ved vridning.

 

Og slapp av... det er mange som har ødelagt både prop og undervanshus på din feil. Er ikke alle som vet hva en thrustskive er for noe.

Redigert av håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

sjekk manualenm som er på denne siden. yamaha manual

 

Ikke manualen til din påhenger, men skivene er de samme. side 78 og utover.

 

Stor diameter skive skal inderst, og viss du ser inni den så skal den være kon/gradet i den ene siden innvendig slik at den passer på propakselen der hvor den blir større. så prop, så ekstra tykk skive som er liten i diameter så kanskje en tynn skive hvis nødvendig så mutter og splint.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

YATW.gif

 

Du mangler thrust skiva du. den som skal være innerst på akselen. De to skivene på bildet ditt skal stå lengst ut mot mutteren til prop.

 

Den gammle trust skiva de sitter nok fast i den gammle propellen din, bare til å pirke den løs og bruke den om igjen.

Redigert av håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser i den manualen jeg linket til over så står alt der,,, trekkes til med 35 Nm +- så mutter passer med splint. 35Nm er ikke mye, men ca passe.

 

Utforminga på en thrust skive gjør at man strammer opp propellen på innerhylsa i prop, men ved belastning i fremover retnign så kommer boset på prop i kontakt med skiva også slik at ikke gummien i propellen blir utsat for disse kreftene.

 

Men når vi først prater om den motoren din... hvilken modell er det? har aldri tittet under lokket på en 40 hk med 2 sylindere. har den noen modellbetegnelse?

Redigert av håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

det er en yamaha 2 sylinder 2 takter, som ikke er i så alt for god stand, den jukser litt og dauer med mye speed. Men det er etter at min bror skulle justere litt, men det er bare justering.

 

skjønte egentlig ikke hva du mente med modellbetegnelse.

Link to post
Share on other sites

hei igjen, har akkurat kjøpt meg en thrust. på yamaha senter sa de at de skulle ha 750 kroner for den, men jeg sa det var dyrt så fikk jeg den for 600 kroner. På den thrusten er det ikke spor helt til den ene enden!

 

er det den enden som skal være helt innerst mot undervannshuset.

 

er det dorlig forklart skal jeg prøve å skaffe bilder, bare si ifra!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...