Jump to content

Diesel på vanntank


jbj

Recommended Posts

Ny tank, slanger, pumpe, kraner m.m. er normalt sett det som skal til! Alle enklere løsninger er som regel "nesten" gode nok..... 100 % fritt for lukt og smak blir vannet kun ved bytte av alt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Snodig, var hos en kunde idag som fortalte om en lignende historie.

Han hadde prøvd alle mulige lurium kjemikalier uten hell.

 

Det som derimot viste seg å fungere (ifølge ham), var to flasker zalo på tanken (100 liters tank).

Deretter hadde han flushet systemet til zalo var vekk (lot påfylleslangen stå i med fullt trykk med armaturet i vasken igang).

 

Etter denne behandlingen hadde vannet vært helt friskt og fullt ut drikkbart.....

 

 

 

Går ikke god for dette da det er en gjenfortalt historie, men det er jo forsøket verdt før en bytter tanker og koblinger og slanger og........

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så har det skjedd med oss også..."Toppet opp" vår 200 liters vanntank med 40 liter diesel. :headbang:

 

Tror/håper at vi kanskje er litt heldigere stilt enn andre som har opplevd dette:

Har fått ut all diesel med pumpe via mannlokket, pluss at vi har kjørt vann med moderat trykk i et par timer via stussen i dollbordet.

Påfyllings og lufterør er på høyeste punkt i tanken. Tanken er i stål eller aluminium.

 

Vi hadde altså en "pute" med 160 liter vann under dieselen, regner derfor med at røropplegg og armatur ikke

er forurenset og at kun øvre del av tanken samt påfyllings og lufterørene behøver å behandles.

 

Så kommer utfordringen: hvordan rense disse delene uten å forurense resten av systemet?

 

Påfylling og lufterør med stusser kan jo byttes, men tankens øvre del må behandles på ett eller annet vis.

 

Hvis vi tapper ned vannet vil de resterende dieselmolekylene bli med nedover og sause inn resten av tanken

og deretter rør/armatur.

 

Det samme vil vel skje om vi bruker Zalo eller melk, det hele blander seg.

 

Finnes det noen vennlige dieseldyr som kan spise opp dieselrestene i øvre del av tanken uten uønskede bivirkninger ala lukt eller udrikkelig vann?

Link to post
Share on other sites

Jeg har oså prøvd dette interessante eksperimentet en gang. Jeg mener å huske at jeg brukte først sterk zalo, deretter skylling med rennende vann fra påfylling og overløp. Så en omgang med klorin, som fikk stå en stund før avslutning med langvarig skylling. Vannet var perfekt etterpå, hvis det var noen forskjell, var det til det bedre!

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill, men kluet var å finne en løsning der den forurensede delen av tanken kunne renses uten at kjemikalier (Zalo/Melk/Eddik) spredte seg til resten av systemet, samtidig som lukt/smak fra diesel ble borte, tro meg, (ren) diesel smaker phyyy! :puke:

 

Håpet at noen visste om noe som biologisk kunne "spise" dieselrestene, altså snille dieseldyr. På nettet finner man mye om "Bioremediation" som kur for olje/diesel forurensninger. Denne artikkelen forteller om et anlegg som hadde vært kjekt å ha: "The treatment system is treating 10 litres of diesel contaminated water every second." Kanksje litt off-scale? :lol:

 

Etter litt tankevirksomhet (noe som opplagt manglet ved "Topping av vanntanken"), tror vi at løsningen blir å isolere resten av systemet ved å koble fra slangene og plugge stussene i bunnen av tanken. Deretter har vi all mulighet til å rense tank og påfyllings og lufterør ved å koble på en slange på utløpet med en drill-pumpe. Zalo/eddik/melk/klorin kan da få lov til å sirkulere, evnt. hvile, uten at slangene og armatur blir påvirket. Lykken er at vi kun har forurensningene i toppen av systemet, litt søl med (rent) vann ved omkoblingene i bunnen av systemet blir bare "peanuts" i forhold til et totalt forurenset ferskvannsystem...

 

Korkpakningen på mannlokket må selvfølgelig byttes, da vi har sølt diesel på denne ved utpumpingen. Vi får etter noen rensingsforsøk av øvre del av systemet vurdere om påfyllings og lufteslanger må byttes.

 

Kommer tilbake med våre erfaringer om noen dager.

 

Fremdeles åpen for innspill, kanskje mer om eddik - har aldri hørt om dette ifb. med diesel før, men vet jo at det brukes som "luktsluker" i andre sammenhenger (maling).

Link to post
Share on other sites

Fikk tips i dag om å bruke Sun maskinoppvaskmiddel for rensingen, pluss så mye varmt vann som mulig. Tenke, tenke... hvordan skaffe et par hundre liter varmt vann i en båthavn :confused:

 

Ny påfyllings og lufteslange er bestilt sammen med pakning til mannlokk.

 

Forteller senere om hvordan Sun fungerer mot diesel...

Link to post
Share on other sites

Ny tank, slanger, pumpe, kraner m.m. er normalt sett det som skal til! Alle enklere løsninger er som regel "nesten" gode nok..... 100 % fritt for lukt og smak blir vannet kun ved bytte av alt!

 

 

øhh.. hva med dem som har tanken fast, innstøpt og ikke mulighet for å ta ut?

 

Brodern klarte dette, og han pumpet dieselen ut med ei pumpe via man lokket. Men lurer på om jeg skal tipse han om å skylle tanken med zalo, det har jeg ikke hørt om før :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke har kjørt det forurensede vannet ut i rørsystemet i båten skal det gå greit å rense med oppvaskmaskinpulver og varmt vann. Har gjort dette tidligere (tank i alu) og det har ikke vært problem med smak i etterkant.

 

Har da gjort følgende:

1. tøm tanken med pume gjennom påfyllingen eller manlokket

2. Fyllt på en pakke eller to med oppvaskmaskinpulver

3. Fylt tanken med varmt vann

4. La det stå i et par timer

5. Pump ut såpevannet

6. Ny runde med oppvaskmaskinpulver og varmt vann

7. La det stå i et par timer

8. Pump ut såpevannet

9. Fyll rent vann gjennom påfyllingen og la det stå og renne over natten (på min båt kommer det da ut gjennom luftingen som er høyeste punkt på tanken, men lavere enn påfyllingen)

10. Kontroller gjennom mannlokket om det fortsatt lukter diesel eller tegn til såpe. Er det fortsatt diesellukt må en ny skylling med såpe og varmtvann gjennomføres. Er det fortsatt tegn til såpe må det skylles ytterligere med vann

 

Håper dette kan være til hjelp :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Yadda.... Siste jeg gjorde før vinteren, toppe vanntanken med en skvett diesel!! Heldigvis er slangen ned så trang at knapt noe, om noe, diesel fant veien ned i selve tanken. Og siden slangene uansett var byttemodne er det egentlig ingen skade skjedd. Men han som fant på det lure i å lage påfyllingsstussen til vann og diesel kliss like, HAN skulle jeg gjerne strammet slipset på. Makan til idioti... Nesten like dumt som å ikke dobbeltsjekke hva som står på lokket før fylling...

 

Fikk tips om økologisk motorvask og så eddik. Har ståltank (SS), og det er absolutt ingen lukt i den. Så den skal nok bli ren. Det er uansett ikke drikkevann derfra. Det kjøper jeg på 4 liters dunker på ICA før vi drar på tur (holder seg friskt...).

 

Vel, økologisk motorvask? Ikke vet jeg... I første omgang tenker jeg å bruke varmt vann + Salo, og så eddik. Greit å få til hjemme i dusjen når tanken likevel er tatt ut. Ikke verdens største tank MAO... Skal poste hvordan det går.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38717/caravn_magic_power.jpg

Dette stoffet har eg brukt med godt resultat.

Kjøpte båt som hadde diesel i vanntanken.

Fylte på 5 liter på ca 200 liters tank.

Lot det stå ca 3 timer

Tappa av og skylte 5 - 6 ganger med ferskvatn gjennom tanken.

Perfekt resultat, ingen dieselsmak på vatnet.

Anbefales.

Pris: 850,- pr 5 liter

Redigert av Mark Knopfler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38717/caravn_magic_power.jpg

Pris: 850,- pr 5 liter

Dette stoffet har eg brukt med godt resultat.

 

 

 

Litt sent å komme med råd, men som  pantzatt og Regina III  skrev i 2008,  2 Zalo og  5 l klorin til under 100 lappen,  er billig  og skylling på denne måten.

En bør ta en klorin vaske vanntanken hver vår, men ikke hvis en har  aliminiumstank. 

bilde

Lilleborg sier

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.

Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...