Jump to content

Problemer med turbo? perkins 185hk


vilhelmh

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg fikk i dag en ubehagelig start på ferieturen... Min NW900 med 185hk Perkins fikk pusteproblemer.

 

Etter at jeg hadde gått motoren varm og skulle komme opp i marsfart merket jeg meg en rar lyd i motorrommet ved pådrag over 1.200 omdr. Det hørtes nesten ut som om en slange ble strøypet. Så merker jeg meg at motoren kommer bare opp i 1800 omdr. på maks, mot 2.400 som normalt.

Når jeg ser bakover ser jeg mye svart røyk bak og drar av. Bak båten ligger det et sort spor av olje i vannoverflata.

Når jeg er nede på bakkafart normaliserer alt seg, og det spyttes ikke ut hverken røy eller olje. Jeg kan faktsik gå helt normalt opp til 1200omdr. På tommgang kan jeg gi på høyt turtall uten at dette skjer.

 

Som dere skjønner er dette litt håpløst... Båten var på service for en uke siden, med trykktesting av dyser osv. Moteoren er en byttemotor gått under 200 timer. Turboen er dog ikke byttet.

 

Er svaret så enkelt som at jeg bare må bytte turbo?

 

mvh

 

Vilhelm

Link to post
Share on other sites

Første tanke går til en luftslange rundt turbo, enten en som suges flat på sugesiden eller lekkasje/struping på trykksiden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

takk for gode tips!

 

Jeg skal få sjekket det av. Men er det ikke som oftest olje som brennes når røyken blir helt svart? Det er dessuten ikke snakk om en "oljefilm" bak båten, men et tydelig svart spor. Man ser faktisk at det strømmer ut av eksosen ved pådrag med motstand.

 

Motoren er en byttemotor som bare er gått 150 timer, mens turboen ikke er byttet. Den har gått 1.800 timer.

 

mvh

 

Vilhelm

Link to post
Share on other sites

Høres ut som noe rundt olje-returen som er tett (uten at jeg er noen ekspert). Byttet du det røret?

Og pakkningene?

 

hm... si det. Hele motorbytte var gjort rett før jeg kjøpte båten. Men jeg skal få sjekket ut dette også.

 

Fantastisk bra og få kjappe kvalifiserte tilbakemeldinger!

 

mvh

 

--

Vilhelm

Link to post
Share on other sites

Svart røyk er diesel som forbrennes men alt for lite luft. Du kan jo sjekke om turboen spinner lett rundt og gjør den det så ville jeg gått over de tidligere nevnte luftslanger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I går hadde jeg med meg en mekaniker for å se på motoren. Han demonterte "luftfilteret", eller rista for luftinntaket, og dytta rundt turboen. Det va litt olje inni der.

 

Så måtte iv etterfylle 5 liter motorolje.... Da va d bare å starte opp å teste. Alt funket som snus. Helt merkelig. Mekanikern sto der som et spørsmålstegn.

 

Noen som har noen tips til hva det kan være?

 

mvh

 

Vilhelm

Link to post
Share on other sites

Første tanke er at tettningene rundt glidelagerene i turboen er deffekte og at det lekker olje her. Denne vil enten lekke ut på eksossiden og ut med eksosene eller på innsugsiden og bli med inn i motoren og delvis forbrennes i sylindrene og igjen ende opp i eksosen.

 

Ut av turboen skal det gå en slange med smøreoljeretur, denne går normalt ned i bunnpanna. Du kan også sjekke denne at smøreoljen til turboen fritt får renne i retur og at det ikke er noen blokkasje her.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Første tanke er at tettningene rundt glidelagerene i turboen er deffekte og at det lekker olje her. Denne vil enten lekke ut på eksossiden og ut med eksosene eller på innsugsiden og bli med inn i motoren og delvis forbrennes i sylindrene og igjen ende opp i eksosen.

 

Ut av turboen skal det gå en slange med smøreoljeretur, denne går normalt ned i bunnpanna. Du kan også sjekke denne at smøreoljen til turboen fritt får renne i retur og at det ikke er noen blokkasje her.

 

Takk for inspill, men vil det virkelig være realistisk å miste 5 liter olje på 10 minutter, for så alt bli i orden igjen om det er defekte lager?

 

mvh

 

Vilhelm

Link to post
Share on other sites

5 liter på 10 min??? :eek: det var da voldsomt.

 

Nå vet ikke jeg hvor mye olje som går igjennom turboen på 10 min, men antar vi at returen er blokkert og all smør olje gjennom turboen gikk ut i eksosen så ville du vell røyklagt hele fjorden. Denne røyken ville vært mer blå-grå enn svart.

 

Så nei jeg tror ikke du ville klart å kvitte deg med 5 liter olje på 10 min den veien. Er du sikker på at det har forsvunnet så mye og at det evt ikke har endt opp i bunn av båten?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...