Jump to content

Nok en dieselbåtbrann


slettet

Recommended Posts

med forbehold om journalisters velkjente u/etterrettelighet og in/kompetanse og forbehold om at besetningen ikke satte fyr på drinkene sine eller eieren er ute etter forsikringpenger i et steindødt båtmarked ser det ut til å være rimelig sikkert at dette er en ny og dieseldrevet båt som brant.

 

årsakene til at brannen startet kan dog være mange... - kanskje en ny variant av D-syken....;)

 

sjekk bildet - nokså ny og 99.99% sikkert dieseldrevet eller hva?

 

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2093733.ece

 

b_tbrann-140_618513b.jpg

Link to post

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Skal du virkelig få en eksplosjonsartet brann må du nok ha bensinmotor...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Skal du virkelig få en eksplosjonsartet brann må du nok ha bensinmotor...

Er nok ikke helt riktig det.

Brannutviklingen er avhengig av sammensetningen brennbart materiale-oksygen-tennkilde. Og temperaturen spiller også selvfølgelig en viktig rolle i forhold til brannspredningen. SElv i en båt med dieselmotor er det meste ombord meget brennbart. Og større båter har gjerne gass i tillegg ombord, selv om dette skjelden eksploderer grunnet overtrykksventilen. Men engangsbeholdere pleier ofte å puffe ved rask oppheting. Og en båtbrann har som oftest en meget rask utvikling pga konsentrert og begrenset brannområdet.

Og diesel kan ha eksplosjonsartet utvikling når det bare oppvarmes nok da det er en C-væske og derfor har en mye høyere flammepunkt.

Link to post

Jeg tekte nå mest på eksplosjonsdelen av brannen... Du skal være flink om du får diesel til å eksplodere men det er klart den brenner jo godt den også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Oftest brenner det ned til grunne enten man har bensin eller dieselmotor. Hvor fort det går og om brannen er eksplosjonsartet i ordets rette forstand kan jo diskuteres. Jeg tror uttrykket i denne sammenhengen bare blir benyttet for å gjenspeile at brannen utviklet seg fort.

 

Eksplosjon er vel kanskje korrekt å bruke når det smeller så det høres og man får litt vondt i ørene.

 

Disse båtene er det uansett for sent for og heldigvis ble ingen skadet. Hvorfor ikke heller ta en sunn diskusjon på hvordan man unngår brann ved forebygging, for dette finnes det mye materiale på.

Er det forresten noen som vet hvor effekt et brannslukningsanlegg er i en båt og hva man må / bør gjøre i forkant av å løse ut anlegget for at det i det hele tatt skal virke for enkelte typer branner?

 

Mange som har vært ute for dette har fått seg noen overraskelser, for når nødvendige prosedyrer ikke følges så blusser brannen opp igjen, og da finnes det ikke mer utstyr i båten til etterslukning. I tillegg så vil man ofte få en reaksjon via det elektriske anlegget slik at det begynner å brenne i en helt annen ende i båten.

Link to post
  • 1 måned senere...

:nono: :nono:

 

Nabobåten i marinaen endte sin seilas på denne måten!

Heldigvis gikk det bra med skipperen siden han hadde gummibåten på slep og kunne forlate skuten.

 

http://www.an.no/nyheter/article3751410.ece

Kortversjon:

Skulle ut å dra storsei i godværet. Kjente svilukt og sjekket etter i luken mellom styrhus og motorrom da flammene slo mot ham!

Full fyr i motorrommet. Det var bare å komme seg ut.Ville starte den elektriske spylepumpen å forsøke slukking, men null strøm på batteriet .

Gikk i gummibåten og ringte nødnummer. Helikopter og Redningsskøyte var raskt på pletten.

Redningsskøyta forsøkte slukking men båten var så utbrent at den sank like etter!

Link to post

For at det skal brenne må det jo luft til. Automatiske / manuelle stengsler for luftinntak er det sjelden en ser i motorrom. Dette i kombinasjon med brannslukker kunne muligens ha stanset noen branner. Og ellers et tett motorrom. Har en i tillegg spylepumpe så må jo denne legges opp slik at ikke brannen kutter strømforbindelsen.

 

Har ikke hørt at auto brannutstyr er påbudt i diesel båt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Diesel som lekker ut og legger seg nede i bunnen på et maskinrom tar ikke fyr med mindre man stikker fyr på det.

En lekkasje på et høytrykksrør der i mot kan være farlig. Dieselen kan sprute på en varm manifoil og ta fyr, faktisk mest vanlige årsak til brann.

Man kan også få en fin dusj som gir dieseltåke i maskinrommet som kan antennes av f.eks en gnist i fra et eller annet elektrisk. Vi snakker da om en eksplosjon......

 

Beste middel mot brann er faktisk daglig kontroll av maskinrommet, de fleste lekkesjer starter i det små og forverres. Ved daglig kontroll oppdager man som regel ting før det er for sent. Rent og pent maskinrom er også viktig, og gjør det mye lettere å lokalisere små lekkasjer som kan bli farlige.

 

Maskiner med pumpedyser slik som Steyr har er mindre utsatt for slike lekkasjer siden de ikke har noen høytrykksrør på utsiden av maskinen.

Link to post

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det påbudt med både automatisk brannslukning og mekanisme for manuell stenging av luftinntak i dag. Gjelder også dieselbåt. Så har vi noen båtbyggere som bygger båter etter gamle godkjenninger. Så lenge båten ikke har gjennomgått vesentlige endringer så slipper man unna montering av automatisk brannslukker.

 

Litt forbehold men jeg mener å ha lest dette i byggestandarden. Akkurat dette er ikke mitt arbeidsfelt og derfor forbeholdet.

Link to post

Vedr. båter med diesel motorer:

Der er det krav til fastmontert slokkeanlegg når motorstørelsen er over ca. 200 hk.

 

Men det er IKKE krav til automatisk slokkeanlegg, da måtte det ha vert krav til "motorkutt" også,

dersom man har installasjon med slokkegass.

 

Har du halon i båten,så hold det for deg selv, det er iht regelverket ikke tillatt.

Redigert av sera (see edit history)
Link to post

Uten å spekulere for mye på hva brannårsaken kan være i det tilfellet jeg viste til!

 

Følgende scenario er ikke utenkelig;

Det å miste kjølingen på eksosslangen slik at den tar fyr, eller det at + kabelen kortslutter til jord og eller det at dieselslanger eller nærliggende brennbart materiale antennes så vil neppe et automatisk slukkeanlegg hindre en brann som dette, med mindre en øredøvende akustisk alarm gjør skipper eller mannskap oppmerksom på brannen på et tidlig tidspunkt. Automatisk slukkeanlegg tømmer seg på noen fattige sekunder, thats it! Så er det da et spørsmål om mannskapet har noe "manuelt slukkemiddel" å bidra med i tillegg hvis brannen eller brannkilden fortsatt eksisterer.

Pulverapparatet var her plassert på et ugunstig sted, nemlig i nærheten av ovnen nede i lugaren. Dette kunne han ikke nå pga den tykke røyken!

Dette var en trebåt. Situasjonen ville vært mye værre med plastmaterialer!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...