Jump to content

Nok en dieselbåtbrann


slettet

Recommended Posts

Mine Halonflasker skader ingen så lenge de blir tatt vare på , men nye flasker selges ikke lenger .
Halon er et glimrende slukkemiddel men slipper du ut Halon uten at det brenner lager du din egen milkøkatastrofe :blush: Det var nettopp de ukontrollerte/unødvendige Halonutslippene som medførte totalforbud mot stoffet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Riktig som power sier at Halon er overlegent det beste slukkemiddel(utenom vann da :smiley: ).. Tidligere hadde vi halon anlegg på bilen for slukking av flybrann, men dette måtte leveres til destruksjon.. (det som skjedde var at mange stasjoner fant ut at da kan man jo like godt bruke det opp :crazy: ) Flyene har FORTSATT halon anlegg i de automatiske systemene sine og grunnen er simpelten at det ikke finnes noe som er bedre enda. Hvis man har halon anlegg i båten så behold dette :yesnod: Det man skal være obs på HVIS det begynner og brenne i motorrommet er at du lukker luken så fort du kan igjen og lar slukkeanlegget gjøre jobben hvis så finnes.. vent med og lukke opp igjen til du har KJØLENDE(Vann) slukke middel for hånden så man slipper evt retenning.. Disse små pulver apparatene gjør ikke noe annet enn skade.. Innvister i et skumapparat (6kg) så har du et effektivt slukke middel og følgeskader blir minimale :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det er, eller rettere sagt var en Bavaria 32HT. Tror det var den første som kom til landet, en 05 modell.

 

Et forferdelig og skremmende syn. Ligger utbrent hos Horten Marineservice.

 

Det er jo slukkeutstyr i motorrommet på disse, men man kan jo absolutt stille spørsmålet om dette er en falsk trygghet.

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Diesel lekkasje i maskinrom er ofte opphav til eksplosjon og brann. Diesel damp er antennelig ved ca 60 grader og som nevnt før er en liten gnist da nok.

Generator (dynamo) og starter på en diesel motor er gjerne ikke gnist dempet som på en bensin motor og kan forårsake brann.

Har selv hatt to V8 bensin motorer uten problem. Der er starter og dynamo spesielt gnist dempet.

I tillegg et automatisk brannslokkings apparat med Halon er dette ganske sikkert. Halon er muligens ikke tillatt lenger på nye slokkings apparater, men tror det brukes CO2 for det meste nå.

Det fungerer også bra til slokking. Halon er best, CO2 nest best.

 

Men forebyggende inspeksjon og vedlikehold er vel det sikreste.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...