Jump to content

hvilket turbotrykk på en nissan fe6t?


hifo

Recommended Posts

Siden ingen svarer kan jeg prøve kvalifisert tipping. Denne motoren ble levert i 3 utførelser FE6A FE6B og FE6T. Aog B er uten turboo og yter hhv 160hk og 180hk ved 3000rpm Max dreiemoment 420Nm og 460Nm ved ca 1700rpm. FE6T Hadde 200hk ved 2800rpm og moment på 600Nm ved 1400rpm.

Dette er en økning av moment på 35% i forhold til B versjon. Om man reiner omtrentlig er minimums ladetrykk da 0.35bar eller 1.35bara. Det er imidlertid vanlig å øke litt mere for å få høyere virkningsgrad og lavere avgass temperatur. Kvalifisert gettning skulle da bli 0.4-0.6bar. Høres det rimelig ut? Motoren har et kompresjonsforhold på 1:17.5 126mm slag og 108mm borring. Den ble ikke levert av nissan som marinemotor. Den nermeste marinemotoren var FM6TA som hadde turbo og intercooler. Den hadde 2mm mindre borring og leverte 245hk ved 2700rpm Komp forhold 1:16

(Det er vel egentlig samme basemotor modifisert for høyere kontinuerlig effekt!)

Redigert av Byggmester (see edit history)
Link to post

Kjenner ikke trykket på din motor Hifo, men tror ikke Byggemester er langt i fra i sitt forslag. Det er mitt intrykk at mange dieselmotorer med regulert turbo ligger på rundt 0,5 bar.

 

Motoren i min forrige båt en Nissan SD33T hadde 0,55 bar ladetrykk originalt. Har hørt flere som kjørte denne i bil med over 1 bar ladetrykk.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Skal hilse tilbake fra hifo med takk for hjelpen! Han befinner seg i Skagen etter å ha krysset over fra Risør på 8,5 time sammen med en annen båt. Turbotrykket er på 0,75 og motoren fungerer bra. Han er uten nettforbindelse derfor denne hilsen via meg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

takk mouche. nettforbindelsen datt inn i dag. ( trådløst) ja. den oppnår 0,75 på max. har ingen mistanker til at det er feil , men lurte selvsagt på om den orginalt i en lastebil holdt ett noe høyere maqxtrykk. ville jo måtte prøve å justere litt da det kunne skviset opp farten en knop eller to. etter det jeg har sett på motorer har jo "alle" med turbo ett visst maxtrykk oppgitt fra fabrikanten.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

morn igjen nemo.. overfarten var strøken med stopp midt i og bading. max er 18,5 knop. veldig greit det . men marsjer på 14 i en god time for så og sakke ned til rundt 8 . har ikke oljekjøler og da synes jeg det er greit å ikke "koke" den..følger sinnsykt med på oljetrykket så det er ingen fare..

8.5 time er greit tror jeg .. 74 nautiske .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

vet ikke hva jeg skal si nemo ang kontroll. jeg kontrolerer olje + kjølevann + evt lekasjer før tur og klarer ikke venne av meg å titte ned på oljetrykk og temp altfor ofte under gange.. har ikke gjort annet i motorrommet i år enn å etterjustere en dynamoreim etter 50 timer nå .. dvs ting begynner å bli innkjørt og i orden :-) men frykter litt at intervallene på motorlukeløftene blir lengre og lengre...

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
  • 1 år senere...

Forbasket irriterende. I fjor hengte wastgaten seg opp , noe som førte til lavt turbotrykk og redusert toppfart.. Det var jo enkelt å fikse da det holdt med utvendig dusj av rustløser og jobbing med akselen inn i turboen.. I år sjekket jeg at den var løs ,men alikevel har jeg 0,5bar på max. skal opp i ca 0,8 bar som jeg hadde før . Mistenker wastgaten å værerusten innvendig , slik at den ikke stenger skikkelig lengre.. Noen mjed slike erfaringer på turboer?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Noen utfordringer skal det jo være med å ha båt. :lol:

 

Ette det jeg har forstått vil det til vanlig være en lekkasje av eksos i wastegaten som da ikke går til turboen. Regner med du har instrument som viser turbotrykket og da ville jeg ha gjort en test, men bare hvis man har et instrument man stoler på.

 

Om du stenger referansen fra turbotrykket til wastegaten, vil turboen nå gi makst etter hvert som du øker turtallet. Man må jo følge med på trykket og stoppe pådrag når det kommer opp i det maks trykk som motoren skal ha. Da er det bare å redusere turtallet, men alt dette vet du jo.

 

Etter det jag har forstått er det sjeldnere at wastegate "lekker" ved null referansetrykk. Dersom det er rust i den kan man jo kanskje mistenke at det kommer vann i eksosmanifoilen. Vet at du kan mye mer enn meg om dette, men håper at det kan hjelpe med nye ideer. :seeya:

Link to post

Takk Nemo. om jeg kan mere eller ikke tror jeg blir hipp som happ. Men på vannet er jeg lat , og spør gjerne heller her enn å skru ifrahverandre ting .. Eksosmanifolden er ikke vannavkjølt , men sist jeg rotet med wastgaten var det faktisk endel vann i den som jeg drenerte..(Antok at det var kondensvann.) og samtidig løsnet på akselen. Prøvd samtidig å skru av lokket i bunn for inspek , men holdt på å bryte noen skruer , så jeg gav opp. Det er nok snart tid for et skippertak på den wastgateventilen min.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Stemmer, intercooler. Har hørt fra verksted at det vil komme fuktighet inn i motoren hvis den lekker. Og kommer fuktighet inn i motoren, kommer også fuktighet (vann) ut gjennom eksosen (eksosmanifoil). Ellers er det jo tilbakeslag av vann fra eksosslangen som kan komme inn i eksosmanifoilen.

 

Jeg sjekker at det ikke kommer fuktighet ut fra intercooler hvert år.

Link to post

Jeg ville jo tro at da må eksosen få en hvit\grå farge i seg? Jeg heller mere mot tilbakeslag \ renning ved opptak. Oppdaget dette ført våren i fjor . kan det bare være kondens da? . tipper det rant ut ca 1cl eller mindre..Turbo og wastgaten begynner forøvrig å bli rusten og stygg utvendig ogsåå.. Noe jeg regner med er normalt på en lastebilturbo..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
  • 1 år senere...

Etter det jag har forstått er det sjeldnere at wastegate "lekker" ved null referansetrykk. Dersom det er rust i den kan man jo kanskje mistenke at det kommer vann i eksosmanifoilen.

 

 

.. Eksosmanifolden er ikke vannavkjølt

 

:lipseal::lipseal:

 

Har i vår hatt eksosmanifolden av og sveiset noen sprekker innvendig grunnet mye saltvann i sylindrene på høsten etter opptak.. Vet ikke hva jeg tenkte\svarte på jeg Nemo , men eksosmanifolden er selvsagt vannkjølt. :sweat:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Har ein Nissan lastebil med ein 6,9L 200 hk motor, meiner han heiter FE6T.

 

Har ikkje tid akkurat no den fyrste veka til å sjekke opp. Men hvis det var interesant kunne eg prøvd å slengt på eit manometer for å sjekke turbotrykket ved forskjellige turtall om du var interesert. :flag_bp:

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Ja, jeg må tilstå at jeg stusset litt på at den ikke var sjøvannskjølt. :confused:

 

Det der med vann på sylindrene er skummelt. Har nettopp lagt om til skikkelig svanehals på eksosslangen etter å har hørt en historie om vann i motor etter båtopptak. Motoren lot seg ikke starte til våren og ved demontering vart det konstantert at motor ikke lot seg reparere.

 

Men man er jo ikke sikker likevel. Det hender jo at båter vipper ganske mye ned med baugen ved opptak. Tidligere har jeg alltid tatt båten opp på slippen og videre til opplag. Da renner vannet ut av eksosslangen. Heretter blir trolig opptak direkte fra sjøen og da bør båten ligge ganske beint.

 

Håper du nå er kvitt dette problemet med vann på sylindrene.

:flag_bp:

Link to post

Jeg tror det er saltvann fra manifolden som har kommet i sylindrene mine. Tappet olja nå på våren også og der rant det ca 2 liter rent vann først før oljen kom. Tenkte ikke på det i høst at vannet kan renne forbi stemplene. :sweat: Men den gikk greit forrige helg så det er lite trolig skaden er så stor..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Har ein Nissan lastebil med ein 6,9L 200 hk motor, meiner han heiter FE6T.

 

Har ikkje tid akkurat no den fyrste veka til å sjekke opp. Men hvis det var interesant kunne eg prøvd å slengt på eit manometer for å sjekke turbotrykket ved forskjellige turtall om du var interesert. :flag_bp:

 

Har du funnet ut noe? :pray:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...