hifo Startet 27.Juli.2008 Del på Facebook Startet 27.Juli.2008 (redigert) er det noen som vet hva turbotrykk jeg skal ha på min mariniserte lastebilmotor ? nissan fe6t fra rundt 90mod og orginalt 200 hk. har lett litt rundt forbi og ringt, men finner ikke ut av det. 6 syl og 6,9 liter . alle svar ,også med nogenlunde tilsvarende motorer mottas med takk Redigert 27.Juli.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
slett meg Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 (redigert) Siden ingen svarer kan jeg prøve kvalifisert tipping. Denne motoren ble levert i 3 utførelser FE6A FE6B og FE6T. Aog B er uten turboo og yter hhv 160hk og 180hk ved 3000rpm Max dreiemoment 420Nm og 460Nm ved ca 1700rpm. FE6T Hadde 200hk ved 2800rpm og moment på 600Nm ved 1400rpm. Dette er en økning av moment på 35% i forhold til B versjon. Om man reiner omtrentlig er minimums ladetrykk da 0.35bar eller 1.35bara. Det er imidlertid vanlig å øke litt mere for å få høyere virkningsgrad og lavere avgass temperatur. Kvalifisert gettning skulle da bli 0.4-0.6bar. Høres det rimelig ut? Motoren har et kompresjonsforhold på 1:17.5 126mm slag og 108mm borring. Den ble ikke levert av nissan som marinemotor. Den nermeste marinemotoren var FM6TA som hadde turbo og intercooler. Den hadde 2mm mindre borring og leverte 245hk ved 2700rpm Komp forhold 1:16 (Det er vel egentlig samme basemotor modifisert for høyere kontinuerlig effekt!) Redigert 27.Juli.2008 av Byggmester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Kjenner ikke trykket på din motor Hifo, men tror ikke Byggemester er langt i fra i sitt forslag. Det er mitt intrykk at mange dieselmotorer med regulert turbo ligger på rundt 0,5 bar. Motoren i min forrige båt en Nissan SD33T hadde 0,55 bar ladetrykk originalt. Har hørt flere som kjørte denne i bil med over 1 bar ladetrykk. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nemo Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Hei. Kikket på nettet, men fann ingen ting om turbotrykk. Det beste jeg kom over er en side som selger manual til motoren, regner med at alle opplysninger finnes der. Her er linken. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Skal hilse tilbake fra hifo med takk for hjelpen! Han befinner seg i Skagen etter å ha krysset over fra Risør på 8,5 time sammen med en annen båt. Turbotrykket er på 0,75 og motoren fungerer bra. Han er uten nettforbindelse derfor denne hilsen via meg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 takk mouche. nettforbindelsen datt inn i dag. ( trådløst) ja. den oppnår 0,75 på max. har ingen mistanker til at det er feil , men lurte selvsagt på om den orginalt i en lastebil holdt ett noe høyere maqxtrykk. ville jo måtte prøve å justere litt da det kunne skviset opp farten en knop eller to. etter det jeg har sett på motorer har jo "alle" med turbo ett visst maxtrykk oppgitt fra fabrikanten. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Regner med at du har hatt en super overfart. 8,5 time er vel svært bra. Da må du ha en fin tur tilbake også. PS. Regner med at GPS-en virker nå. Ble farten bra? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 morn igjen nemo.. overfarten var strøken med stopp midt i og bading. max er 18,5 knop. veldig greit det . men marsjer på 14 i en god time for så og sakke ned til rundt 8 . har ikke oljekjøler og da synes jeg det er greit å ikke "koke" den..følger sinnsykt med på oljetrykket så det er ingen fare.. 8.5 time er greit tror jeg .. 74 nautiske . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Hei. Det høres ut for at du har en suuuuuper tur. Regner med at du har full kontroll på motoren. Har selv planer om å montere instrument for oljetemperatur, det kan være greit å ha når man kjører lange strekk. God tur videre. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 (redigert) vet ikke hva jeg skal si nemo ang kontroll. jeg kontrolerer olje + kjølevann + evt lekasjer før tur og klarer ikke venne av meg å titte ned på oljetrykk og temp altfor ofte under gange.. har ikke gjort annet i motorrommet i år enn å etterjustere en dynamoreim etter 50 timer nå .. dvs ting begynner å bli innkjørt og i orden :-) men frykter litt at intervallene på motorlukeløftene blir lengre og lengre... Redigert 30.Juli.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Forbasket irriterende. I fjor hengte wastgaten seg opp , noe som førte til lavt turbotrykk og redusert toppfart.. Det var jo enkelt å fikse da det holdt med utvendig dusj av rustløser og jobbing med akselen inn i turboen.. I år sjekket jeg at den var løs ,men alikevel har jeg 0,5bar på max. skal opp i ca 0,8 bar som jeg hadde før . Mistenker wastgaten å værerusten innvendig , slik at den ikke stenger skikkelig lengre.. Noen mjed slike erfaringer på turboer? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Noen utfordringer skal det jo være med å ha båt. Ette det jeg har forstått vil det til vanlig være en lekkasje av eksos i wastegaten som da ikke går til turboen. Regner med du har instrument som viser turbotrykket og da ville jeg ha gjort en test, men bare hvis man har et instrument man stoler på. Om du stenger referansen fra turbotrykket til wastegaten, vil turboen nå gi makst etter hvert som du øker turtallet. Man må jo følge med på trykket og stoppe pådrag når det kommer opp i det maks trykk som motoren skal ha. Da er det bare å redusere turtallet, men alt dette vet du jo. Etter det jag har forstått er det sjeldnere at wastegate "lekker" ved null referansetrykk. Dersom det er rust i den kan man jo kanskje mistenke at det kommer vann i eksosmanifoilen. Vet at du kan mye mer enn meg om dette, men håper at det kan hjelpe med nye ideer. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Takk Nemo. om jeg kan mere eller ikke tror jeg blir hipp som happ. Men på vannet er jeg lat , og spør gjerne heller her enn å skru ifrahverandre ting .. Eksosmanifolden er ikke vannavkjølt , men sist jeg rotet med wastgaten var det faktisk endel vann i den som jeg drenerte..(Antok at det var kondensvann.) og samtidig løsnet på akselen. Prøvd samtidig å skru av lokket i bunn for inspek , men holdt på å bryte noen skruer , så jeg gav opp. Det er nok snart tid for et skippertak på den wastgateventilen min. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Du har vel ikke mellomkjøler og da kan det ikkle homme vann inn ved lekkasje den veien. da str det vel bare igjen tilbakeslag fra eksosen. Kan vel være lurt å vurdere det også. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Du mener intercooler? Det har jeg. Men den har vel ikke tilgang til eksossoiden på turboen , da den sitter en 1\5 meter lavere.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Stemmer, intercooler. Har hørt fra verksted at det vil komme fuktighet inn i motoren hvis den lekker. Og kommer fuktighet inn i motoren, kommer også fuktighet (vann) ut gjennom eksosen (eksosmanifoil). Ellers er det jo tilbakeslag av vann fra eksosslangen som kan komme inn i eksosmanifoilen. Jeg sjekker at det ikke kommer fuktighet ut fra intercooler hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Jeg ville jo tro at da må eksosen få en hvit\grå farge i seg? Jeg heller mere mot tilbakeslag \ renning ved opptak. Oppdaget dette ført våren i fjor . kan det bare være kondens da? . tipper det rant ut ca 1cl eller mindre..Turbo og wastgaten begynner forøvrig å bli rusten og stygg utvendig ogsåå.. Noe jeg regner med er normalt på en lastebilturbo.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Etter det jag har forstått er det sjeldnere at wastegate "lekker" ved null referansetrykk. Dersom det er rust i den kan man jo kanskje mistenke at det kommer vann i eksosmanifoilen. .. Eksosmanifolden er ikke vannavkjølt Har i vår hatt eksosmanifolden av og sveiset noen sprekker innvendig grunnet mye saltvann i sylindrene på høsten etter opptak.. Vet ikke hva jeg tenkte\svarte på jeg Nemo , men eksosmanifolden er selvsagt vannkjølt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
M/B Nordheim Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 (redigert) Har ein Nissan lastebil med ein 6,9L 200 hk motor, meiner han heiter FE6T. Har ikkje tid akkurat no den fyrste veka til å sjekke opp. Men hvis det var interesant kunne eg prøvd å slengt på eit manometer for å sjekke turbotrykket ved forskjellige turtall om du var interesert. Redigert 15.Juni.2011 av Batalden (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
hifo Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Ja tusen takk. Det hadde vært gull for meg. Har ikke så mye data\kunnskap om denne motoren .. . Skriv gjerne ned årsmodell og type \navn på lastebil . Sliter litt med å få deler.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Ja, jeg må tilstå at jeg stusset litt på at den ikke var sjøvannskjølt. Det der med vann på sylindrene er skummelt. Har nettopp lagt om til skikkelig svanehals på eksosslangen etter å har hørt en historie om vann i motor etter båtopptak. Motoren lot seg ikke starte til våren og ved demontering vart det konstantert at motor ikke lot seg reparere. Men man er jo ikke sikker likevel. Det hender jo at båter vipper ganske mye ned med baugen ved opptak. Tidligere har jeg alltid tatt båten opp på slippen og videre til opplag. Da renner vannet ut av eksosslangen. Heretter blir trolig opptak direkte fra sjøen og da bør båten ligge ganske beint. Håper du nå er kvitt dette problemet med vann på sylindrene. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Jeg tror det er saltvann fra manifolden som har kommet i sylindrene mine. Tappet olja nå på våren også og der rant det ca 2 liter rent vann først før oljen kom. Tenkte ikke på det i høst at vannet kan renne forbi stemplene. Men den gikk greit forrige helg så det er lite trolig skaden er så stor.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Har ein Nissan lastebil med ein 6,9L 200 hk motor, meiner han heiter FE6T. Har ikkje tid akkurat no den fyrste veka til å sjekke opp. Men hvis det var interesant kunne eg prøvd å slengt på eit manometer for å sjekke turbotrykket ved forskjellige turtall om du var interesert. Har du funnet ut noe? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.