Jump to content

Olje lampe og akustikk alarm VP KAD43


Fjord24

Recommended Posts

Olje lampa slukker ikke ved tomgang når motoren (VP KAD43, 1999) er startet kald og akustikk alarm piper (kort 1sec pip). Lampa slukker når jeg gasser lett og lar den falle tilbake til tomgang (ca 650rpm) men akustikk alarm kan igjen pipe (kort 1sec pip) . Når den er varm kan den pipe kort 1sec når den går på tomgang(Olje lampe er slukket). Oljetrykk viser ca 30 psi på tomgang og ca 60 psi over tomgang og ved full fart. Vann temp ca 75 grader.

 

Har brukt 15W-40 API CI-4 , Volvo VDS3 mineral olje og har byttet oljefilter. Motor har gått ca 850 timer.

 

Hvordan går jeg fram for å finne feilen?

 

Har oljelampe og oljetrykk forskjellige givere? (Ser 2 givere ved oljefilteret)

Link to post
Share on other sites

Har VP 41B, en motor med samme grunnkonstruksjonen. Ved oppstart av kald motor starter alarm for oljetrykk når dynamoen begynner å lade, dvs at ladelampa slukker. Alarmen lyder et kort øyeblikk til oljetrykket kommer opp. Jeg har også opplevd at alarm for oljetrykk har slått inn når turtalles reduseres til tomgang mens motoren er ordentlig varm (etter å ha gått i marsfart en lengre periode). Alarmen kan da ule noen få sekunder, og dette skjer når oljenivået på motoren er ned mot min-merket på peilepinnen.

 

Dersom det er tilsvarende alarmer du opplever tror jeg ikke dette er noe unormalt. Jeg har hørt om andre med disse motorene som også opplever dette.

 

Oljelampe/alarm og oljetrykkinstrument har hver sin giver, du finner mer om dette i verkstedhåndboken som ligger i dokumentarkivet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Noe tilsvarende skjedde med den tidligere båten som jeg hadde. Den var utstyrt med en KAD300 (2001 mod).

Problemet var tosidig , det begynnte med at motoren hadde en temperaturøkning på kjølevannet etter ca 1/2-1 times kjøring.Jeg renset det jeg kunne på sjøvannsinntaket , men det hjalp ikke noe , sjekket det jeg kunne på ferskvannsiden uten å demontere for mye (i ettertid var det her problemet lå).

Båten var jo kjørbar for kortere turer så etter en stund fikk jeg akustikkalarm også på oljetrykket på tomgang når motoren både var varm.(jeg også).

Skiftet oljetrykksgiver og da forsvant alarmen. Det er mulig at den gamle oljtrykksgiveren ikke hadde likt at oljen ble tynnere når motoren ble varmere og ble ustabil.

Men fremdeles hadde jeg tempøkning på kjølevannet. Demonterte da huset til termostatene ( 2 termostater ).La disse i en kjele med varmt vann på komfyren og fant ut at den ene satt fast i 1/4 åpen stilling.Ikke rart at det tok tid før tempøkningen kom når jeg kjørte med båten.

Kjøpte to nye termostater og motoren var som ny ! SOLO :tongue:

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at problemet med akustikk alarm når den er varm er lading og ikke olje som jeg først trodde.

Tok ut de fire pærene og gikk over litt kontakter før jeg startet idag.

 

Når jeg startet gasset jeg litt med en gang (opp til ca 1000 rpm) for å få opp oljetrykket før den datt tilbake til tomgang og dermed fikk jeg ikke noe olje alarm som vanlig, men når jeg hadde kjørt litt så steg ladingen til opp mot 15V og lade lyset (den virket nok ikke tidligere) og akustikk alarm pep kort.

 

Jeg hengte meg nok litt opp i oljelampa som lyste litt lenge ved oppstart.

 

På hjemturen satt jeg på litt mere strøm bruk og ladinga lå på 14V uten noen alarmer.

Link to post
Share on other sites

Nok en gang med referanse til en 41-motor, men det er tilsvarende konstruksjon: Hos oss viser voltmeteret ca 0,5 volt mindre enn reell spenning (målt med multimeter). Dvs at selv med fulle batterier viser ikke voltmeteret over ca 13,7 volt.

 

Dersom voltmeteret ditt viser 15 volt bør du sjekke at senseledningen på dynamoen er riktig koblet. Hvis denne ikke er tilkoblet pluss på dynamo (originalkobling) eller pluss på batteribanken vil dynamoen lade maksimalt hele tiden.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...