Jump to content

Evinrude 30HK 2t, kraftig fusking ved bestemt turtall

wol

Recommended Posts

Hei.

Jeg prøver å fikse en Evinrude 30 HK for en bekjennt. Motoren er trolig tidlig 90-talls.

Symptomer:

Motoren starter på 1-2 draget. Fungerer tilsynelatende normalt i 1-2 minutter etter kaldstart, god kraft. Etter dette begynner den å fjuske ved et visst turtall. Motoren beveger seg/rister og ryker kraftig når dette skjer. Den går fint på tomgang og opp til ca. 3000-4000 rpm? (har ikke turteller). Det skjer på nøyaktig samme turtall hver gang. Det høres nesten ut som når en motor treffer turtallsperren. Prøvde å skifte forgasser, ingen forandring. Jeg dro av bensinslangen til kaldstart-dysa for å sjekke at den ikke gikk med konstant choke, men ingen bensin kom ut.

Ting jeg har sjekket/fikset.

- Byttet tennplugger.

- Sjekket bensinfilter.

- Tømmt bensintanken, fyllt ny bensin med 1,7 % oljeblanding.

- Byttet forgasser.

- Sjekket kaldstartdysa.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Evinrude 30 HK problem .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Den får nok bensin, pluggene er våte og den "sputter" litt ut gjennom forgasseren. Jeg mistenker også tenningen, enten justering eller defekte komponenter. Jeg trodde først den fikk alt for mye bensin, men de virker mer som en tenningsfeil siden det skjer ved et bestemt turtall og den sviver rent og fint frem til dette punktet.

Hvordan vil et problem med reed ventilene arte seg?

Takk for innspill.

mvh

Lars

virker mer som en tenningsfeil siden det skjer ved et bestemt turtall og den sviver rent

Hvordan vil et problem med reed ventilene arte seg?

Har du prøvd å kjøre motoren uten deksel ?? delvis defekt tenning komponenter blir gjerne litt varmere, uten deksel burde de holdes kjøligere litt lengre.

Ligger en feilsøkings guide ute på nett her ( PDF fil )

Reed ventiler...

Feil på reedventiler merkes stort sett kun ved lavt turtall, da gjerne kraftig fusking, dårlig tomgang, mye spytting ifra forgasseren .

Har du mistanke på disse er de lett tilgjengelig for inspeksjon, er neste trinn etter forgasser ( trenger ikke å kløve motor ).

Arne Kjetil

Har hatt defekt coil på min Yamaha 60, symptomene ble da som beskrevet i 1.post, kan gå helt fint på tomgang og lavere turtall, før den "plutselig" begynner å hakke voldsomt på et bestemt turtall. Hos meg skjedde dette på 4200-4400 o/min.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har du prøvd å kjøre motoren uten deksel ??

Jeg har kun kjørt motoren uten deksel, men fjusker ca. like raskt som med deksel. Bra info! Takk for link!

Har hatt defekt coil på min Yamaha 60, symptomene ble da som beskrevet i 1.post

Jeg har fått tak i to coiler og plugg-ledninger samt tennings "modul" fra en delemotor, mulig det ordner seg da. Blir spennende i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...