wol Startet 27.Juli.2008 Del på Facebook Startet 27.Juli.2008 Hei. Jeg prøver å fikse en Evinrude 30 HK for en bekjennt. Motoren er trolig tidlig 90-talls. Symptomer: Motoren starter på 1-2 draget. Fungerer tilsynelatende normalt i 1-2 minutter etter kaldstart, god kraft. Etter dette begynner den å fjuske ved et visst turtall. Motoren beveger seg/rister og ryker kraftig når dette skjer. Den går fint på tomgang og opp til ca. 3000-4000 rpm? (har ikke turteller). Det skjer på nøyaktig samme turtall hver gang. Det høres nesten ut som når en motor treffer turtallsperren. Prøvde å skifte forgasser, ingen forandring. Jeg dro av bensinslangen til kaldstart-dysa for å sjekke at den ikke gikk med konstant choke, men ingen bensin kom ut. Ting jeg har sjekket/fikset. - Byttet tennplugger. - Sjekket bensinfilter. - Tømmt bensintanken, fyllt ny bensin med 1,7 % oljeblanding. - Byttet forgasser. - Sjekket kaldstartdysa. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Evinrude 30 HK problem .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Defekte coiler kan arte seg slik du beskriver, at feilen oppstår ved høyt turtall. Har du forsøkt å pumpe manuelt i tillegg for å eliminere dårlig bensintilførsel? Sitér dette innlegget Link to post
wol Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Den får nok bensin, pluggene er våte og den "sputter" litt ut gjennom forgasseren. Jeg mistenker også tenningen, enten justering eller defekte komponenter. Jeg trodde først den fikk alt for mye bensin, men de virker mer som en tenningsfeil siden det skjer ved et bestemt turtall og den sviver rent og fint frem til dette punktet. Hvordan vil et problem med reed ventilene arte seg? Takk for innspill. mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 virker mer som en tenningsfeil siden det skjer ved et bestemt turtall og den sviver rent Hvordan vil et problem med reed ventilene arte seg? Har du prøvd å kjøre motoren uten deksel ?? delvis defekt tenning komponenter blir gjerne litt varmere, uten deksel burde de holdes kjøligere litt lengre. Ligger en feilsøkings guide ute på nett her ( PDF fil ) Reed ventiler... Feil på reedventiler merkes stort sett kun ved lavt turtall, da gjerne kraftig fusking, dårlig tomgang, mye spytting ifra forgasseren . Har du mistanke på disse er de lett tilgjengelig for inspeksjon, er neste trinn etter forgasser ( trenger ikke å kløve motor ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Har hatt defekt coil på min Yamaha 60, symptomene ble da som beskrevet i 1.post, kan gå helt fint på tomgang og lavere turtall, før den "plutselig" begynner å hakke voldsomt på et bestemt turtall. Hos meg skjedde dette på 4200-4400 o/min. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
wol Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Har du prøvd å kjøre motoren uten deksel ?? Jeg har kun kjørt motoren uten deksel, men fjusker ca. like raskt som med deksel. Bra info! Takk for link! Har hatt defekt coil på min Yamaha 60, symptomene ble da som beskrevet i 1.post Jeg har fått tak i to coiler og plugg-ledninger samt tennings "modul" fra en delemotor, mulig det ordner seg da. Blir spennende i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
wol Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Feil funnet. Prøvde først med andre tennledinger og coliler. Ingen forandring. Skiftet til slutt tenningsmodul, og nå fungerer den normalt igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.