Jump to content

Yamaha 55 79-mod starter ikke etter service

ezach

Recommended Posts

Påhengeren nekter å tenne, men går villig straks jeg "erter" den med litt startgass.

Her er forhistorien.

Motoren er anslagsvis fra 1979 og i hovedsak ferskvannskjørt.

Jeg overtok den i fjor. Da gikk den ujevnt og ble satt på merkeverksted.

Her ble innmaten i bensinpumpen skiftet ut og forgasseren renset. Også tennplugger ble skiftet.

Testkjøring i år var OK med gammel bensin fra i fjor. Etter sjøsetting nektet den å starte. Ifølge verksted fordi jeg blandet inn totaktsolje av gammel årgang i den ferske bensinen.

Forgasser ble tatt ut og renset på samme verksted. Deretter renset jeg drivstoffslanger og bensinfilter. 22-literstanken og slange/koblinger ble vasket med ren bensin. Med ny bensin og fersk olje (2 prosent) fikk jeg den i gang med litt startgass-hjelp.

Men etter et par dagers hvile, nekter den igjen å være med.

For å oppsummere:

Drivstoffsystemet er sjekket fra ende til annen, men motoren tenner bare med startgass.

Noen som har tips?

:headbang:

Jeg ville ha begynt med å skifte tennplugger, kan være feil verdi på de som er montert, eller det kan være en feil på selve pluggene. "Gammel to-taktsolje teorien" høres noe suspekt ut. Kunne vært et problem om du hadde blandet inn alt for mye olje, men et par prosent skal ikke merkes.

Dette er helt klart et drivstoffproblem! Så om drivstoffsystemet er sjekket "fra ende til annen", er det bare å sjekke på ny. Hvis den starter på startgass er tenningssiden helt OK, men bensin kommer ikke frem til sylindrene. Sjekk bensinpumpen, samt flottørventil i forgasser. Noe har hengt seg opp og stopper bensintilførselen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for tilbakemeldinger.

Overraskende at folk er aktive på forumet med slik en varme der flere av bidragsyterne bor.

:smiley:

Jeg har allerede koblet av slangen fra bensinpumpa og sett at drivstoffet trekkes gjennom den.

Skal sjekke tilførsel f.o.m. forgasser.

Men sånt burde jo en profesjonell Yamaha-mekaniker oppdaget da han renset forgasseren...

:confused:

Kommer jeg til dysene uten å ta av forgasseren?

Bruker en verkstedmanual for Mariner 40 (fra Yamaha), men alt er jo ikke bygget opp på samme måte i de to motorene.

Edited by ezach (see edit history)

Min erfaring er at det lønner seg å la motoren gå tom på forgasseren. Blir motoren stående en stund dunster de flyktige stoffene i bensinen bort og det blir kun dårlig drivstoff igjen som motoren ikke vil starte på.

Blir motoren stående en stund dunster de flyktige stoffene i bensinen bort og det blir kun dårlig drivstoff igjen som motoren ikke vil starte på.

Neppe etter et par dager... Om motoren starter med startgass og deretter fungerer normalt tror ikke jeg noe på drivstoffsporet. Det eneste kan være om du har en lekasje slik at systemet tømmes for bensin. Men siden dette er gått over av proffe folk så betviler jeg dette (i hverfall om de har gjort jobben sin)

Normalt vil en motor med dårlig kompresjon starte med startgass, men bli vanskelig å starte uten. Her oppfatter jeg trådstarter slik at motoren fungerer normalt når den først har startet, men når den har stått en dag eller to så vil den ikke starte???? har jeg oppfatter det riktig?

Edited by knutza (see edit history)

Høres jo bra ut at det løser seg. Skal ikke være nødvendig å bruke startgass annet enn til feilsøking.

En annen ting å sjekke ut dersom motoren er treg å starte, er batterikablene. Dersom disse er gamle og slitt/korrodert, blir det mye mindre guff på startmotoren pga spenningsfall i kablene.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En annen ting å sjekke ut dersom motoren er treg å starte, er batterikablene. Dersom disse er gamle og slitt/korrodert, blir det mye mindre guff på startmotoren pga spenningsfall i kablene.

Ja, kablene er ikke blant de nyeste på markedet, men vil dette være hørbart? Jeg syns starteren lyder ganske frisk.

Annen detalj:

Var ute på nok en testkjøring i kveld, og tomgangen er ujevn.

Regulerer tomgangsskruen, men på et turtall som er passe for å sette motoren i gir, dør motoren lett ut ved krypkjøring inn til båtplassen.

Kan det være en idé å regulere nåla/dysen som bestemmer innsprøyting i forgasseren? (Husker ikke hva den dysen kalles).