Herman Startet 5.April.2004 Del på Facebook Startet 5.April.2004 Jeg lurer på hva som skjer med elektronisk utstyr etter en tid i båten. Det gjelder konkret en VHF av ubestemmelig årgang som stod i båten da jeg kjøpte den. Den virker, og har vært i nesten daglig bruk de siste 2 årene. Nå har jeg imidlertid begynt å lure på om sendeeffekten/mottaks"evnen" blir dårligere over tid. Er det tilfelle, eller vil den bare dø helt plutselig om 100 år? Er det bare et utslag av ønsketenkning at den kanskje muligens begynner å skrante? Da må det selvfølgelig kjøpes inn ny, med separat håndsett i cockpit, DSC, tåkesignalfunksjon og annet snacks. Noen som vet? Må jeg finne på en annen unnskyldning for å kjøpe ny? Herman Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hulda Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Finn en bedre unnskylding. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Det eneste jeg kjenner til anngående gammel elektronikk er: -Potmetre (skruknapper) blir dårlige. Typisk skrapelyd når volum o.l. justeres. -Kondesnatorer kan tørke ut. -Printkort og komponenter kan bli sprø og brekke. Virker den så virker den Levetiden på en VHF kan være lenge så lenge den oppbevares tørt. Tv apparater går varme og har kortere levetid. Loddinger får ofte brudd av varme og store komponenter. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Stian S Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Kan jo godt være dårlige forbindelser i antennetkabel, tenker da på plugger mellom radio og kabel, og særlig mellom kabel og antenne. Stian Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Når det gjelder VHF er det nok som gutta over sier. Det kan vel være noe variabel kvalitet på apparaturen mellom de forskjellige fabrikantene. Plukket engang i fra hverandre en Sailor. Det var bare irr og korrosjon hele greia, men den virket pussig nok. Et dask i arbeidsbenken var nok til å demontere store deler av den. Det er nok ønsket om "snacks" og øket sikkerhet som bør være utslagsgivende for kjøp av nytt utstyr. Hulda har ikke VHF enda, men når det blir kjøpt en vil den bli valgt fra øverste hylle. Admiralen har sans for dette med fashion og først og fremst sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Plukket engang i fra hverandre en Sailor. Det var bare irr og korrosjon hele greia, men den virket pussig nok.Det forstår jeg ikke. Åpnet min nå 15 år gamle Sailor for et par år siden, og den så ut som den var da den kom ut fra fabrikken! Ps. TV'en i 2.den etasje her hjemme har etter hvert en smule dårlig billedrør, ikke samme "brilljansen" lenger. Ellers virker den helt utmerket. Det er en Tandberg TDV 4.2.1 fra 1976! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 . Plukket engang i fra hverandre en Sailor. Det var bare irr og korrosjon hele greia, men den virket pussig nok. Et dask i arbeidsbenken var nok til å demontere store deler av den. Her må jeg si meg enig med Lars H., jeg har nemlig også første gang til gode å se en Sailor som har hatt mekaniske problemer - og jeg har sett ganske mange etter hvert Bare ombord i Poseidon har jeg 3 stk Sailor VHF i bruk. Den eldste er en RT-144 som straks er 30 år gammel - uten å vise det minste tegn til hverken mekanisk eller elektronisk aldring. Nå er de riktignok den gamle varianten med stor roterende skive, og masse små messingskruer som via slepekontakter styrer kanalene, og enklere enn det kan det jo ikke bli. De to andre er nyere; en RT-2048 (samme type som Lars H har) den har stått minst 10 år ombord i en annen båt før den kom ombord til meg. Her er den montert like innenfor det styrehusvinduet som oftest er åpent - for å bruke den under slep/manøvrering - så den har sannelig fått sin dose med både regnbyger og sjøskvett... Den siste er en RT-4822, med DSC og hele pakken. Den lager riktignok noen merkverdige symboler på displayet av og til, det er trolig "softwarefeil", for at noe mekanisk skulle svikte - det holder jeg som helt utelukket. Derfor Hulda; velg gjerne radioutstyret fra øverste hylle, det svarer seg i lengden - og den hyllen er full av grønnmalte dansker..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
880 Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Lars_Herman.. vilket apparat har du Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hulda Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Her må jeg si meg enig med Lars H., jeg har nemlig også første gang til gode å se en Sailor som har hatt mekaniske problemer - og jeg har sett ganske mange etter hvert Bare ombord i Poseidon har jeg 3 stk Sailor VHF i bruk. Den eldste er en RT-144 som straks er 30 år gammel - uten å vise det minste tegn til hverken mekanisk eller elektronisk aldring. Nå er de riktignok den gamle varianten med stor roterende skive, og masse små messingskruer som via slepekontakter styrer kanalene, og enklere enn det kan det jo ikke bli. De to andre er nyere; en RT-2048 (samme type som Lars H har) den har stått minst 10 år ombord i en annen båt før den kom ombord til meg. Her er den montert like innenfor det styrehusvinduet som oftest er åpent - for å bruke den under slep/manøvrering - så den har sannelig fått sin dose med både regnbyger og sjøskvett... mvh Poseidon Nå må dere ikke henge dere opp i uvesentligheter. Hvis ting irrer og korroderer kommer det an på på hvor vått det har vært over hvor lang tid. Nå vet jeg ikke hvordan det er med takdrøppet hverken hos Poseidon eller Trudelutt, på gamle trebåter kunne det være vesentlig med fuktighet. Men hvis dere kan få en alu.ramme til ikke å korrodere sammen med kopper og jern tilsatt vann, så burde dere fortelle det til noen. Men sitt på patentet, dere er millionærer. Himmel! Det var forøvrig den utgaven hvor kanalvelgeren er en stor skive. For at den skal kunne betjenes med votter, iflg. Sailor's rep. den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 6.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2004 Lars_Herman.. vilket apparat har du Nå ligger båten i Irland, så jeg kan ikke få sjekket, men jeg har en vag følelse av det står BDR på den, og at den er laget av et firma i Asker. Modellnummeret husker jeg ikke. Alle som ser den komenterer det stillige telefonrøret som brukes som talatut Antenne og -ledning er nytt for tre år siden. Herman Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Poseidon Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 ............. men jeg har en vag følelse av det står BDR på den, og at den er laget av et firma i Asker. .... Herman Den vage følelsen kan godt stemme. For Bjørn Dick Røstad har i mange år levert "kjekt å ha" innenfor radioverden - inklusive Walkie Talkie og VHF. Han har alltid vært godt kjent innenfor amatørradiokretser. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirFrode Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 men jeg har en vag følelse av det står BDR på den, og at den er laget av et firma i Asker. Modellnummeret husker jeg ikke. Alle som ser den komenterer det stillige telefonrøret som brukes som talatut Herman Jeg har en vhf som heter BDR BT80 i båten min. Den er vel snart 20 år gammel. Virket som bare det i høst ihvertfall. Eneste problemet jeg har hatt med den, er at squelch'en (skrives det sånn??) streiket etter et par års bruk. Fikk ordnet dette på garantien, og etter det har den virket upåklagelig. Den har forøvrig en funksjon som viser på displayet om det skip til skip kanaler- arbeidskanaler eller havnekanaler. Ikke dårlig for en så gammel vhf. Den er vel ikke helt oppdatert på alle kanalene lenger, men pytt-pytt, hva gjør vel det? Telefonrøret er jo bare stilig det!! :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 6.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2004 Jeg har en vhf som heter BDR BT80 i båten min. Den er vel snart 20 år gammel. Virket som bare det i høst ihvertfall. Eneste problemet jeg har hatt med den, er at squelch'en (skrives det sånn??) streiket etter et par års bruk. Fikk ordnet dette på garantien, og etter det har den virket upåklagelig. Den har forøvrig en funksjon som viser på displayet om det skip til skip kanaler- arbeidskanaler eller havnekanaler. Ikke dårlig for en så gammel vhf. Den er vel ikke helt oppdatert på alle kanalene lenger, men pytt-pytt, hva gjør vel det? Telefonrøret er jo bare stilig det!! :lol: Utrolig hva man husker hvis man vil: BT80 høres kjent ut, ihvertfall funksjonen med visning av kanaltype. Når jeg fikk omregistreringspapirene fra telenor, stod det at VHFen hadde "innebygget DSC". De nye DSC-apparatene jeg har sett har en dedikert "distress" knapp, som gjerne er rød, og er skjult under en klaff. Det eneste som finnes på mitt apparat som kan minne om DSC er en vanlig knapp som det står "SC" på. Er dette en tidlig versjon DSC, men uten "D", dvs at det er en (manuell) Selective Call? Jeg har aldri brukt den, fordi jeg ikke har noen bruksanvisning, men hvis du kan hjelpe meg åpner det seg kanskje en ny verden Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
GeirFrode Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Er dette en tidlig versjon DSC, men uten "D", dvs at det er en (manuell) Selective Call? Jeg har aldri brukt den, fordi jeg ikke har noen bruksanvisning, men hvis du kan hjelpe meg åpner det seg kanskje en ny verden Mener å huske at knappen har noe med sel-call å gjøre, men husker ikke sikkert. Skal se om jeg finner brukerveiledningen etter hvert, så kan jeg eventuelt scanne den og sende den til deg. Det kan ta litt tid, men hvis du ikke har dårlig tid, skal jeg nok få ordnet det.Nå logger jeg av. Har dårlig tid. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Nå har jeg imidlertid begynt å lure på om sendeeffekten/mottaks"evnen" blir dårligere over tid. Er det tilfelle, eller vil den bare dø helt plutselig om 100 år?En radiosender inneholder endel komponenter som blir kalibrert på fabrikken, og vil kanskje kunne yte noe bedre med en ny kalibrering etter endel år.Men normalt vil dette kun ha marginal effekt, sannsynligvis er radioen din så god som ny. Støyende pot'er fikses enkelt med rensespray, den de selger på Biltema er veldig bra og etterlater ingen kjemikalie-rester. http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=19847 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Støyende pot'er fikses enkelt med rensespray, den de selger på Biltema er veldig bra og etterlater ingen kjemikalie-rester.Nå kjenner jeg ikke til Biltema produktet, men som Ingar sier, etterlater ingen kjemikalie-rester er meget viktig. Ligger det igjen noen rester, f.eks olje, samler det seg ganske snart allskens dritt. I min lange karriere i NRK Fjernsynet vedlikeholdsavdeling, brukte vi enten teknisk sprit (denaturert med 2% Isobetylketon), eller ren Freon spray. Freon er dessverre forbut nå, men teknisk sprit eller Isopropanol er fremdeles et utmerket produkt. Har fremdeles et par bokser Freon stående! Lrs H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Nå kjenner jeg ikke til Biltema produktetPrøv den, tror du vil bli positivt overrasket.Tidligere har jeg brukt den fra Kontakt Chemi, men Biltema's virker like bra til en brøkdel av prisen. Greit å ha en boks liggende i båten. Hold dere for all del unna den til CRC, etterlater masse olje.... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 6.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2005 (redigert) Mener å huske at knappen har noe med sel-call å gjøre, men husker ikke sikkert. Skal se om jeg finner brukerveiledningen etter hvert, så kan jeg eventuelt scanne den og sende den til deg. Det kan ta litt tid, men hvis du ikke har dårlig tid, skal jeg nok få ordnet det..Fant du en bruksanvisning? Du har vel kanskje funnet og mistet den flere ganger forresten. Det er jo en stund siden du skrev dette. Redigert 6.Januar.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
880 Svart 6.Januar.2005 Del på Facebook Svart 6.Januar.2005 Elektronikk blir gammel. Kondensatorer tørker ut, halvledere endrer egenskaper, potmetre "putrer", motstandkomponenter kan endre verdi, loddinger kan "åpne"(vakkel)seg osv. osv.... Men veldig ofte kan rensing av kontakter være løsningen, dvs. en dusj med ingeniør på boks --- kontaktspray av div fabrikat .... av og på med pluggen noen ganger og sjansen for at f..skapen virker er stor.......... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
GeirFrode Svart 6.Januar.2005 Del på Facebook Svart 6.Januar.2005 Fant du en bruksanvisning? Du har vel kanskje funnet og mistet den flere ganger forresten. Det er jo en stund siden du skrev dette. øøøhhhhh.......... Beklager, dette hadde jeg glemt! Joda, jeg har bruksanvisningen, jeg. Den ligger i båten fortsatt. Jeg kan prøve å huske den en gang til, hvis du fortsatt er interessert. Skal prøve å få til å scanne den, men er ikke noe flink til denslags. Kan bli litt rare sider... Den røde knappen skal være en testfunksjon for sel-call, hvis du har den funksjonen i ditt apparat. Det skal komme et pipesignal når du trykker på den. Dette er vel en funksjon som nesten ingen bruker i dag, tror jeg. Mener det står noe om at knappen skal trykkes inn for å aktivere sel-call når app har vært avslått, men det har jeg egentlig aldri funnet ut av. Det er ikke mange gangene det har pepet i sel-callen på mitt apparat. Sjelden noen ringer via kystradiostasjonene og til meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.