Windy37GM Startet 27.Juli.2008 Del på Facebook Startet 27.Juli.2008 Jeg har en kompis med Joda 7900 og BMW190 (160HK) motor, samt BMW drev (ukjent utveksling, tror det er 2:1). Er det noen som vet hvilken propell som skal stå på std installasjonen på denne båten? Han som eier båten får ikke turtall nok (stoppper på 2200) og jeg tror det er for stor propell, for den er diiiger. Noen som vet eller kunne kikket på sin egen ? mvh Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Ingen som har hatt/har en joda 7900 med BMW motor og husker propellstørrelsen? mvh Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
JonnyBoy Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 (redigert) For det første bør han sjekke utvekslingen på drevet, dersom det er 2:1 tror jeg det er feil til denne motoren. Så vidt jeg husker, så skal alle dieselmotorene til BMW ha drev med 1,61:1. Utvekslingen står stemplet i enden av propellakslingen, så den er lett å finne. Bare å tilte drevet og pusse rent. Når korrekte data foreligger, kan sikkert Sydvesten (eller noen andre) hjelpe til med beregning av riktig propellstørrelse. Forøvrig kan jeg nevne at min 23 fots Marex med 150hk BMW, har 16x17L propell. Det ser ut til å være riktig dimensjon for meg, jeg topper akkurat 3800 rpm ved fullt pådrag. Min båt er mindre og lettere enn en Joda 7900, men det kan kanskje gi en liten indikasjon på korrekt propellstørrelse? Redigert 28.Juli.2008 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.