Jump to content

Turbotrøbbel på Bukh


HEJ

Recommended Posts

Lite motorkyndig dame trenger hjelp til å finne årsak til hvorfor ikke turbo funker :nonod:

Har prøvd å skru løs luftslange på turboen, der var det en del svart olje. Prøvde så å kjøre motoren på fullt turtall og da var det null blås fra turboen. Er turboen min død??? :eek:

Fabrikat: KKK K24

 

Har forøvrig kjørt systemrens, tester den i morgen. Det har vært noe sort røyk og alarm har gått pga for høy temp. Håper den har hatt forbigående "feber" og restituert nå :lol:

 

Håper virkelig at det er noen som kan hjelpe her, event gi noen råd om hvor jeg kan få tak i ny turbo om den gamle virkelig ikke vil noe mer...

Link to post
Share on other sites

Turboer er enkle ting og tåler mye. Er ikke lager havarert er det som regel nok å gjøre de ren. Forutsetter selvfølgelig at alle luft og avgass forbindelser er hel og tett. Min metode blir sikkert kritisert men gidder/kan du ikke demontere turboen for rengjøring kan du bare ta den ut av båten ,hold fast rotoren bruk avfetting og spyl den med høytrykks spyler. Pass på at ikke rotor roterer for med 150bars trykk blir farten høy på turboen og lagrene har ingen smørning! Spyl både luft og avgass side og bytt posisjon på rotor flere ganger slik at alt blir rent!

Er du heldig får du ut dritten og kjennes radial og aksial slakk ok ut pumper du olje gjennom lagrene med en gang. Hiv den gjerne i stekeovn med 110grader, for å få ev vann ot av lagerhus! De fleste rister på hode av denne metoden men jeg har forsøkt den selv med ok resultat!

Link to post
Share on other sites

Send mail til disse to og spør?

 

http://www.turboservice.no/

 

http://www.gikturbo.no/

 

...det har jeg gjort rett før helga, venter svar nå til uka håpper jeg.

 

Hei, igjen!

 

Takk for råd!

 

Turbo på tur til www.gikturbo.no

Ringte de i går, de tar overhaling på den i dag. Så er det bare å "tøffe" videre med vår nyanskaffet Carat.

Blir veldig spennende å oppleve motor som virker som den skal!

Så Kodvaag: Ta en telefon til de, det funker!

 

Etter å hatt på systemrens, ble motoren som en malende katt!! Absolutt å anbefale :lol:

(Selvom den ryker noe enda, men det kommer nok av at turboen har gått helt i stå)

Link to post
Share on other sites

DEAR SIR

THANKS YOU

THE TURBOCHARGER RHC61W PRICE IS 256.00USD

FOB CHINA

 

Fikk dette svaret fra kina...

 

 

 

 

Og dette fra en av de norske leverandørene:

 

I Norge koster den 14.720,- pluss mva

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Kodvaag (og andre som har interesse for emnet):

Bytteturbo får du på GIK Turbo for halve prisen inkl mva :lol:

 

Som tidligere nevnt, dro turboen til GIK Turbo tidlig i dag, kom hjem frisk og rask!

Og maken til service som en fikk på GIK Turbo skal en lete lenge etter!! Imponerende!

 

De plukket fra hverandre den gamle, og satte inn ny innmat, pluss en masse annet arbeid, samt at de sandblåset alt rust etc på støpejernsdelene, så den ser rett og slett ny ut :flag:

 

Den totale prisen på hele jobben var kr 7563,00 inkl mva

Da hadde en mann arbeidet med den i 5,5 timer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...