Jump to content

Kølevands overløb tmd30 - hjælp


TG-cruiser

Recommended Posts

Jeg har måtte fylde kølervæske på min tmd30, et par gange nu, efter hver sejltur, og har derfor brugt et par timer på og undersøge om jeg kunne finde ud af hvor det forsvandt. Der kom også noget klistret skum i ferskvandshuset, så et gæt på toppakningen var min første tanke, men jeg ville dog undersøge det først.

Jeg afmonterede søvandsimprelleren og søvandstil og afgang til varmeveksleren, for og se om der skulle være spor af kølervæske der, startede motoren og lod den køre lidt. Altså uden søvandskøling. Ledte efter spor af kølervæske, men fandt ingen. Heller ikke ved varmeveksleren. (den blev udskiftet med ny i vinters).

Derfor antager jeg det må være indvendig lækage i motoren, samlede søvandssystemet og startede igen for og checke det er ok. Så fyldte jeg kølevandshuset helt op og fjernede skummet, og troede det overskydende ville forsvinde ud af overløbet, som går fra ferskvandshus til turbo eksos side.

 

Nu kommer spørgsmålet - er det et overløb? Og hvordan virker dette overløb? :confused: Da jeg skruede det af ved turboen, løb det ud med kølervæske, og temmelig meget, indefra turboen. Jeg troede overløbet ledte ind til eksos side, og videre ud med eksosen, men så kan det ikke passe der kan komme så meget kølervæske ud der.

Er turboen så vandkølet med kølervæske? Og er der nogen som kender til at der kan komme lækage der?

 

Umiddelbart vil jeg tro næste skridt i min fejlsøgning er og bestille en ny toppakning + pakningssæt til motoren, selvom jeg hellere ville vente til vinteren med det projekt.

 

Fortsat god sommer :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Det eneste overløpet jeg kan erindre er lokket til varmevekseleren. Ved et bestemt trykk åpner det og slipper ferskvann ut av varmevekseleren. Har du sjekket blandebendet etter turboen , det kan være grodd igjen. Mest sannsynlig har du gåen toppakning. Turboen er væske og oljekjølt, så vidt jeg husker er det kjølevannsrør til turbo fra varmevekseleren. Nå håper jeg ikke hukommelsen svikter eller villeder totalt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...