Jump to content

Bruktprisene på seilbåter stuper


SF

Recommended Posts

Det har vært spekulert en del her på BP om hva som vil skje med bruktbåtprisene fremover grunnet bla konjekturendringer men også økende dieselpris har fått en viss oppmerksomhet. Flere mener at økende dieselpris vil medføre en dramatisk prisfall på større Cabin Cruisere med en eller flere store diesel motorer.

 

Ser nå at VG basert på tall fra Finn.no hevder at dette ikke er tilfellet. Det største fallet skjer på små snekker og ikke minst på seilbåter. Hvorfor raser prisen nå på seilbåter mens prisene på større Yacht'er går opp? Dette er vell ikke helt i takt med den stadig økende diesel prisen.

 

1217227916601_845.jpg

 

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=197294

 

 

Etter hva jeg kan se så måler VG snittprisene i markedet.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Dette er en ganske naturlig segmenteringseffekt.

 

Nå som flere effektive fabrikanter leverer nye seilbåter til priser vi bare kunne drømme om tidligere, så faller eldre seilbåter kraftig. En kollega av meg opplevde 40% fall når han nå solgte sin gamle seiler.

 

Når prisutvikling blir servert slik, uten å delsegmentere, så blir det som å sammenligne epler og pærer.

 

Det er klart en ALO, Comfortina osv... som tidligere nærmet seg en Bavaria 30 i pris, skal sammenligne seg med en 15 - 20 år nyere båt, så faller den igjennom. Den faller kraftig, mens den nyere båten holder seg.

Link to post
Hvis man leser resten av artikkelen står det at mange velger å kjøpe nye seilbåter kontra brukte da prisforskjellen er såpass liten.

 

 

Dette er en ganske naturlig segmenteringseffekt.

 

Nå som flere effektive fabrikanter leverer nye seilbåter til priser vi bare kunne drømme om tidligere, så faller eldre seilbåter kraftig.

 

Men er dette riktig for det som skjer i markedet akkuratt nå? Denne såkalte Bavaria effekten har vi hatt i mange år nå, ingen grunn til at denne alene skulle gi en så dramatisk effekt denne sommer.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Ikke noe fasit, men hva jeg tror grunnen til at snekker og seil har falt mer enn "cabincruiser" i pris.

 

At Snekkeprisene gaar nedover overasker meg ikke. Folk tenker jo kun paa fart. Det aa komme raskest frem virker som aa vaere det viktigste.

Derfor har tilveksten av nyere snekker/trebaater vaert nesten fravaerende de siste 10 aarene. Saa de som naa ligger til salgs begynner aa bli av fin gammel aargang. I fjor saa var fortsatt brukt prisene kunstigt hoye og omsettningen begynte aa stagnere. Dette faar klarere utslag i pris i aar.

 

Paa Cabincruisere er situasjonen at det har vaert ett formidabelt salg av nye baater. Som gjor at det i brukt markedet er mye, forholdsvis nye baater til salgs. Dette gjor vel at snitt prisen ikke har falt saa mye.

 

At seilbaater har falt saapass er overaskende. Men det har jo kommet mye nye "billig baater" i markedet. Og den ogsaa her kunstig hoye brukt prisen paa baater fra 80 tallet som vi saa i fjor. Gjorde at mange ikke fikk solgt i fjor, og har reusert pris noe i aar.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Scenario 1:

 

Gitt at du har hus, bil og en moderat priset båt. Du har en normal inntekt og klarer å underholde denne med penger til drivstoff og vedlikehold. Prisene på drivstoff går så opp- samtidig som at rentene på lånene stiger. Hva selger du først for å ha råd til å betale lånene?

 

Scenario 2:

 

Gitt at du har hus, biler, hytte, leilighet i spania og en gedigen yatch. Du tjener godt på aksjer og investeringer i det frie markedet. Har plenty med penger på bok og de 2.4 ungene har alle fått penger til legeutdannelse og bi studier. Hvis prisene da går opp- hva er sansynligheten for at du da føler for å selge yatchen bare fordi drivstoffutgiftene har doblet seg?

 

- MartinL

Link to post

Men hva med Scenario 3:

 

Gitt at du har hus, bil og en moderat priset båt. Du har en normal inntekt og klarer å underholde denne med penger til drivstoff og vedlikehold. Prisene på drivstoff går så opp- og din tørste dieselmotor på 200HK+ begynner å bli noe dyr å fore. Du selger Cabin Cruiseren og kjøper en seilbåt.

 

Prisene på Cabin Cruisere stuper og mens seilbåtprisene holder seg stabilt grunnet at flere og flere båteiere velger seilbåt.

Det var vell dette mange seilbåteiere spådde tidligere i vår når dieselprisene begynte å ta av.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Tror nok at verdi fallet paa den enkelte cabincruiser er over disse 8%

Grunnen til at Gjennomsnittsprisen paa cabincruisere ikke har falt mer enn 8,2% er det store tilbudet av nyere baater, med i utgangspunktet hoyere pris. Fortsatt mange som tror de skal faa det samme igjen som de ga for baaten for 2-3 aar siden. Er redd for at den tiden er forbi (for en periode). Vil nok tro at enkelte selgere maa krype mye lengre ned for aa faa solgt. Av de baatene jeg kikket paa i Vaares, saa er det ikke mange som er solgt. Og mange av dem har naa "NY PRIS" i headingen.

 

Tror disse justeringene bare er sunt. Og det betyr ikke saa mye saa lenge man har tenkt aa selge for aa kjope "ny" baat.

Maa jeg gaa 20% ned i pris for aa selge. saa faar jeg mest sansynlig ogsaa kjope baat 20% rimligere enn i fjor. Saa differansen er stort sett den samme.

De som faar svi er de som kvitter seg med baaten og ikke har planer om noe nytt baat kjop.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Litt kritisk skal man jo være....

Jeg synes svarene så langt tar VGs oversikt for en sannhet. Det kan selvsagt være riktig, men behøver slett ikke være det. Statistikk er vanskelig. For det første er det slett ikke sikkert at pris-antydninger på Finn reflekterer korrekt salgsverdi. Høyst sannsynlig ikke, og hvor stort avviket er er umulig å si. Dernest - forutsatt at grafikken fra VG er korrekt - så sammenligner man prisen i én spesifikk måned mot (snittpris?) for 12 foregående månder. I så fall epler og bananer, spør du meg. Og hvor stort er utvalget for de ulike sammenligningene - er de representative? Osv, osv...

 

Nei, dette virker for lettvint - antakelig en journalist (sommervikar?) som nærmest må "finne på noe" når han likevel er på jobb på stille og varme sommerdager. Agurktid kaller vel noen det også? Interessant er det også at den eneste intervjuede båtmegleren ikke har erfaringer som samsvarer med VGs tall. Skjønt, han er ikke nødvendigvis objektiv han heller... :rolleyes:

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Det er veldig mange ferske seilbåteiere der ute. Mange av disse vurderer ikke brukt i det hele tatt. Dette kan gjøre det vanskelig å få solgt nyere bruktseilbåter. Spesielt gjelder dette båter i performance-cruiser segmentet. Disse er en del dyrere enn de billigste turbåtene og ikke lett å få igjen pengene for.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

...og det er heller ikke gratis å seile da både seil, rigg + + "forbrukes" av sol & vær og vind så lenge riggen er eksponert. I tillegg så har en fremdeles motorvedlikehold (dog mindre olje og filterkostnader). Min påstand er at kostnaden med båthold det være seg seil eller motor ikke kan sees på som annet en god investering i sjeleliv og hygge.

 

Momentet som de ovenfor skriver om at bruktmarkedet på seilbåter er presset p.g.a. nye rimelige båter på markedet gjelder vel strengt tatt ikke bare på seil men også motor da f.eks. Bavaria sin range sees stadig oftere på fjorden samt en betydelig bruktbåtimport fra USA på billig $.

Link to post
Litt kritisk skal man jo være....

Jeg synes svarene så langt tar VGs oversikt for en sannhet.

 

Tvert imot - jeg tar ikke det for sannhet i mitt svar :smiley:

 

Det mangler altfor mye på segmentering, idet et gammelmarked faller brått, og ikke "nygammelt". Dert blir helt feil å sammnligne med et slikt gjennomsnitt. Journalisten har slett ikke greie på det han skriver om.

 

Et praktisk eksempel: En kollega solgte akkurat sin gamle seiler fra 80-tallet. Den hadde falt 20-30% bare siste året.

 

Men den Bavariaen han kjøpte var falt minimalt fra 2004.

Link to post

Helt klart at det er litt agurnytt over reportasjen i VG. Synes bla annet at "her kan du gjøre et båtvarp" var noe dårlig.

Når de kun ser på snittpriser innen for en kategori så blir det rimelig håpløst å hevde at "Seilbåtfolket gjør tilsynelatende det lurt i å sjekke ut Oslo og Vestfold for et godt kjøp, mens snittprisene ligger på det doble i Akershus og Rogaland."

 

Det at snittprisene i Akershus og Rogaland ligger på det doble av Oslo og Vestfold sier mer om båtstandarden i de ulike fylkene enn om prisnivået på identiske båter.

 

Men endringene er allikevel interessante.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Tvert imot - jeg tar ikke det for sannhet i mitt svar :smiley:

Et praktisk eksempel: En kollega solgte akkurat sin gamle seiler fra 80-tallet. Den hadde falt 20-30% bare siste året.

Men den Bavariaen han kjøpte var falt minimalt fra 2004.

På den annen side har jeg en kompis som kjøpte ny bav 38 ac i 2004. Mye utstyr ble det og han endte på minst 1,3 for den båten. Hvis han skulle skiftet den ut nå hadde prisfallet vært vesentlig når en ser hva disse blir avertert for. Så når bestselgerbåten blir noen generasjoner gammel (og det skjer jo fort) kan prisfallet bli vesentlig.

 

Det er også forskjell på hva folk er villig til å betale for på en brukt seilbåt. Det som teller positivt er:

 

- stor motor

- rullemast

- baugpropell

- stor kartplotter

- cockpitkalesje

- hvor ny båten er

- ankervinsj bak

 

 

Det som ofte ikke blir verdsatt er:

 

- ordentlige seil

- dyp kjøl/stabilitet

- foldepropell

- høy rigg

- ordentlig løpende rigg (eks. dynemafall og skjøter)

- ankervinsj fremme

- sikkerhetsutstyr

 

Dette er iallefall mitt inntrykk etter å ha brukt 10 måneder på å selge en kanonbra båt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Det er klart en ALO, Comfortina osv... som tidligere nærmet seg en Bavaria 30 i pris, skal sammenligne seg med en 15 - 20 år nyere båt, så faller den igjennom. Den faller kraftig, mens den nyere båten holder seg.

 

Vel, Alo gikk konk for 23 år siden, så der får du nok ikke en 15 år gammel båt.

Og ser du på gamle C32 hvor de fleste er fra 82 til 84, så ligger de ganske støtt mellom 340 til 380, avhengig av stand. Og snakker vi om 15 år gammel båt, så er det C38. Og den får du ikke under 700 idag.

Den nye serien, 35, 39 og 42 selges i et marked som gjør at Comfortbåtar kan selge markedets dyreste 39 foting med ett års ordrereserve.

Link to post

Jeg er som nevnt tidligere på kjøpersiden denne høst og vinter.

jeg har lagret en del aktuelle båter på min Finn, og følger selgerenes bevegelser på pris endringene.

 

Jeg ser at noen er mer desperate enn andre og setter ned 50 000 i slengen . I tillegg kjenner jeg igjen båter som blir annonsert gang på gang siste år .

dette er de 2000 modellene av egentlig kurrante merker.

 

Men jeg er vel som alle andre som ser på merke og årsmodell (nyest mulig ) og bryr meg ikke om det er foldepropell eller spesialseil til 80 000.-

 

de båtene med masse utstyr utover normal pakke er taperene i Kroner tror jeg, såfremt man ikke treffer den 1 riktige personen som ser verdien i dette.

 

Jeg følger iallefall med på markedet denne høst og vinter.

tror jeg vil finne mye utover høsten i mitt segment som er 650- 800 000

Link to post
Vel, Alo gikk konk for 23 år siden, så der får du nok ikke en 15 år gammel båt.

 

All right, Comfortina eller ikke. Jeg tror du med litt velvilje ville sett poenget :smiley:

 

Ikke snakker jeg om 15 år gammel båt heller, men en 15 år nyere båt.....

 

Blir mye flis bare man spikker lenge nok!

Link to post

Mulligan har rett i at comfortinaene holder seg godt i pris. De gamle comfortinaene var jo billigbåter, men de nye er i et høyt prisleie. Derfor holder de gamle seg uforskammet (nesten ufortjent) godt i pris da merkevaren "comfortina" har rykte som dyr seilbåt. Det er lignende med gamle maxi som var billigbåter og absolutt ikke er på nivå med det man forbinder med svenske båter i dag.

 

F.eks er det motsatt med jeanneau som var middels prisleie før men er billigbåter nå. Det er vanskelig å forsvare et høyt prisnivå på de gamle båtene når merkevaren "jeanneau" for tiden betyr billigbåt..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Blir mye flis bare man spikker lenge nok!

 

Et godt og vektig argument.

 

Sun Flyer har nok delvis rett i det han sier.

Men når jeg for 5 år siden begynte å lete etter min neste båt og fant at det måtte bli en Comfortina, vel så var prisleiet nøyaktig hva det er idag. Forlangende for min båt var 360k for fire år siden.

Enestående service fra båtbyggeren kan vel også bygge oppunder merkevaren.

 

Jeg noterer meg at det er mange som venter med lengsel og smerte på et prisfall på Orustbåter og andre svenske merkevarebåter.

Beklager. Det har ikke kommet.

Og kommer neppe på en stund heller.

Link to post
Jeg noterer meg at det er mange som venter med lengsel og smerte på et prisfall på Orustbåter og andre svenske merkevarebåter.

Beklager. Det har ikke kommet.

Og kommer neppe på en stund heller.

 

Nå er ikke jeg av samme oppfatning. HR/Najad har båter som er kostbare men synker på bruktmarkedet. Sjekk hva fallet på en 1-5 år gammel båt er.

Faller markedet så faller alle segment innen samme marked. Mulig de som produserer veldig få båter har større sjanse til å hindre dette.

Vi sees!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...