Jump to content

Bruktprisene på seilbåter stuper


SF

Recommended Posts

Etter hva jeg kan se så måler VG snittprisene i markedet.

Ser du en gang til på tabellen til VG ser du at finn.no er oppgitt som kilde. Jeg tror vi trygt kan regne med at tabellen er basert på prisforlangende på finn.no.

 

Et forhold som kan påvirke prisene og antall båter som ligger på finn.no er at færre forhandlere tar båter i innbytte. Da blir flere nødt til å selge selv (gjerne på finn.no) og selv om selger får hele kjøpesummen og dermed bedre pris for båten vil prisforlangende gjerne bli litt lavere ettersom en forhandler har større forpliktelser som selger enn det private har.

 

En annen analyse av det norske bruktmarkedet jeg nyllig har lest har påpekt at prisfallet på brukte seilbåter i størst grad gjelder båter eldre enn tre år. Det har likevel mye å si for nyere nyere bruktbåter at noen produsenter kommer med billigere modeller og at nypriser varierer en del på grunn av at valutakursene svinger.

 

Uansett, at også bruktmarkedet vil preges av høyere rente, dyrere drivstoff og at mange føler de har litt trangere økonomi er egentlig ganske naturlig. Lke naturlig er det å ikke stole for mye på hva man leser i VG.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/baat nettopp nå:

 

finn.jpg

 

 

Må vel være salgsrekord :wink: - det var da over 12000 båter for salg i ettermiddag....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ser nå at VG basert på tall fra Finn.no hevder at dette ikke er tilfellet. Det største fallet skjer på små snekker og ikke minst på seilbåter.

 

 

Ser du en gang til på tabellen til VG ser du at finn.no er oppgitt som kilde.

 

Det er vell ingen som har vært i tvil om at tallene er hentet fra finn.no :confused: dette har ikke VG lagt skjul på.

 

Vi kan si mye om markedet og fallende priser på nybåter, valuta endringer, høyt nybåtsalg osv men dette slår ganske likt ut for seilbåter og motorbåter. Det som kanskje er litt interessant er at snitt prisforlangende på seilbåter synker mye mer enn for motorbåter. Dette stikk i strid med tidlige spekulasjoner rundt dieselpriser og at prisene på motorbåter ville rase mens seilbåter ville selge som varmt hvetebrød. Selv om troverdigheten til slike agurknytt reportasjer i VG er noe lav så kan det ut fra tallene de presenterer se ut som om at dette ikke slår til.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det som kanskje er litt interessant er at snitt prisforlangende på seilbåter synker mye mer enn for motorbåter. Dette stikk i strid med tidlige spekulasjoner rundt dieselpriser og at prisene på motorbåter ville rase mens seilbåter ville selge som varmt hvetebrød.

Men sier statistikken noe om dette? Det eneste du kan lese ut av statistikken er at gjennonsnitts prisforlangende har gått ned, men det kan være flere årsaker. Det kan være at andelen eldre/billigere båter har økt. Det kan være at bruktbåter som tidligere ble solgt gjennom forhandler nå selges direkte til et lavere prisforlangende (fordi et fordyrende mellomledd er borte).

Link to post
Share on other sites

Hva er det som er galt med FINN.NO for tiden? Nesten alle båtannonsene er borte vekk!! Håper ikke et sjøvirus har slettet alle annonsene :cryin:

Har vært slik siden onsdag kveld

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Et moment å ha i mente er at nybåtsalget av seilbåter har hatt større bølgedaler enn for motorbåter. På 90-tallet ble det nesten ikke solgt en ny seilbåt i Norge. Det har trolig bidratt til at 80-tallsbåtene har holdt seg så godt i pris, av mangel på alternativer på bruktbåtmarkedet. Når nå markedet igjen butter i mot, ligger det 20-30 år gamle båter og konkurrerer med "billigmodeller" fra etter årtusenskiftet da seilbåtene for alvor fikk vind i seilene. Tviler ikke på at enkelte eldre modeller da blir svært tungsolgte.

 

I neppe noen annen tiårsperiode som denne siste har så mange satt sine føtter i egne seilbåter for første gang. Det bør vel ikke undre noen om en del av disse velger å gå i land igjen, eller hopper over i motorbåt fordi skråseilingen ikke fremstår som den ultimate familieaktivitet? Uten å ha noe statistisk belegge for det, blir jeg gang på gang slått av antallet nesten helt nye seilbåter som legges ut for salg. Det kan det selvsagt være mange grunner til. Men når den private økonomien strekkes, og hus-, hytte- og billån blir dyrere, skal man ha et relativt lidenskapelig forhold til sin båt om det er den man holder på til siste inkassovarsel. Kort sagt, kanskje har seilbåtboomen de siste årene vært litt for sterk og litt for rask?

 

Uansett; potensielle kjøpere har fremtiden foran seg. Og det gjelder vel alle typer båter. Det er sikkert mange som fortsatt husker kollapsen på slutten av 80-tallet da spesielt bensinslukende jappe-monstre ble tvangssolgt for en slikk og ingenting.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du har ett viktig poeng der Wave og det var gjerne det jeg prøvde å røyke ut. Seilbåt salget har som du nevner gått i bølgedaler, det har vært litt motepreg over det vil jeg påstså.

 

Det har i de siste årene vært inn å kjøpe seilbåt og mange har hoppet rett ombord i en Bavaria eller tilsvarende på 30+ fot uten å ha gått gradene. Flere av disse hopper nok av etter en sesong og to med dårlig vær eller skifter til annen type båt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Også Orustbåter falt dramatisk i verdi på slutten av 80-tallet.

 

Ja de gjorde de.

Etter at pengeflytterne hadde tatt livet av den norske økonomien.

Men de falt prosentvis like mye som alle andre. Det var ingen store og uttalte forskjeller ute og gikk.

Og det er det ikke nå heller.

Jeg har heller ikke noen tro på noe dramatisk prisfall på store motorbåter.

Det er som med bil. Folk kjører det de skal.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På 90-tallet ble det nesten ikke solgt en ny seilbåt i Norge. Det har trolig bidratt til at 80-tallsbåtene har holdt seg så godt i pris, av mangel på alternativer på bruktbåtmarkedet. Når nå markedet igjen butter i mot, ligger det 20-30 år gamle båter og konkurrerer med "billigmodeller" fra etter årtusenskiftet da seilbåtene for alvor fikk vind i seilene. Tviler ikke på at enkelte eldre modeller da blir svært tungsolgte.

Her er du inne på någet. Nå kommer 10 års tilleggsprisfall på 80 talls båtene. Forstatt er mange brukte motorbåter usolgte fra i fjor men dem har vært mer skikkelig priset inn på markaden en 80 talls seilbåtene har vært.

Link to post
Share on other sites

Forstatt er mange brukte motorbåter usolgte fra i fjor men dem har vært mer skikkelig priset inn på markaden en 80 talls seilbåtene har vært.

 

Har de virkelig det :confused:

Nå har kanskje ikke jeg fulgt så mye med på priser på seilbåter, men litt mer på motorbåter.

Frem til i fjor så ble det for typiske norske 80 talls motorbåter forlangt opptil det doble av hva båten kostet ny :eek:

Har virkelig 80-talls seilbåter vært priset høyere enn dette i bruktmarkedet?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

En ting som kanskje ikke tas hensyn til med disse statistikkene er at bruktmarkedet på seilbåter de siste 5årene har blitt mer og mer representert at lavere priset båter enn det var tidligere , det selges masse bavaria og de franske båtene har blitt billigere. Dette kombinert med at den store massen båter er av denne kategorien gjør vel muligens at prisbildet naturlig må falle litt. Om man betalte 1,5mill for en 40fots jeanneu for 5år siden og tisvarende båt fra samme produsent koster 1,2mill i dag da sier det seg selv at det må til en justering for endel båter.

Link to post
Share on other sites

Jo men dette har pågått over flere år og denne effekten skulle ikke få så store utslag i fra i fjor til i år :confused:

I tillegg har det vært en enorm bruktimport av rimelige motorbåter fra USA de siste år. Vil anta at denne skulle gi en større effekt. Dersom det kun var disse elementene som gjør utslaget så burde reduksjonen i snitt prisforlangende på motorbåter vært større enn på seilbåter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Er enig med Sun Fast sin betrktning her... Det er en begrenset andel av den norske befolkning som sysler med båt..... og med det nybåtsalget som det har vært de senere år spesielt på seilbåter så er det ikke noe rart at bruktbåtprisene stagnerer noe slik at markedet får justert seg inn der det bør være..

 

Men jeg skal være ærlig å si at jeg er glad for at jeg fikk solgt min båt meget lett uten særlig tap for tilnærmet prisforlangende i våres.... Da kan man sitte på kaikanten og dingle med bena og håpe på et større fall i prisene slik at en kan kjøpe seg en billig og god båt... som fks. Linken er fjernet i håp om å få tråden tilbake på rett kjøl igjen. til en overkommelig pris...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kan være så enkelt som at markedet er i ferd med å bli mettet? Det er jo båter overalt...

 

 

Tror det samme :yesnod: videre tror jeg at markedet for seilbåter er mer mettet enn for motorbåter.

Mange som har kastet seg på en seilbåtbølge de siste år for så oppdage at dette ikke var helt det de var på jakt etter alikevell.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Pleeeease, ikke nok en bavaria "diskusjon" :boxing::lol::lol::wink:

Her prøver vi bare å redde Sydvesten fra å få et tilbakefall. :wflag:

 

Med hensyn til brukbåtmarkedet så vil jeg anta at prisene ikke har falt til ro. Det er mulig seibåtprisene synker raskest i starten, og at motorbåtene følger etter. Det er mulig at seilbåtmarkedet lider litt under at vi ser effekten av både renteoppgang og at enkelte nykonverterte seilbåteiere har ombestemt seg. For min egen del er jeg mest spent på hva forhandlerne sier noen uker etter høstens Båter i sjøen. Stopper nybåtsalget opp vil antall bruktbåter til salgs stabilisere seg.

 

Gjestehavnstatistikken tyder vel på at folk har brukt båtene litt mindre i år. Markedet for båtplasser i indre Oslofjord kan tyde på at en del mennesker ikke en gang har satt båten på vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...