Jump to content

Bruktprisene på seilbåter stuper

SF

Recommended Posts

Nå kunne jeg fortalt hva et hollandsk ektepar med en nydelig seilbåt i stål sa igår om Bavaria seilbåter sånn generelt, men jeg lar det være, enn så lenge! :lol: Mannen i "huset" hadde vært ansatt i den hollandske marine siste 20 år hvor hans jobb var å seile regatta med en av de to båtene som de nederlandske skattebetalere hadde gleden av å betale for slik at marinen vant internasjonale regattaer! Nå skulle de bare kose seg og sette båten hundre prosent i stand på et par år før de skulle seile jorda rundt de påfølgende tre årene.

Det jeg har lest er at båtsalget er falt tilbake til nivået fra bare få år siden. For de som har hukommelse noe lenger enn manns minne så vil man huske at den gang ble det båtsalget omtalt som fantastisk, fenomalt, kollosalt osv :yesnod:

Og det er nok også en del forskjeller ute og går for jeg vet postivt om forhandlere/importører av seilbåter som har hatt betydelig økning i salget i år noe som skyldes at båtene har blitt solgt til priser basert på amerikanske dollar og ikke Euro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da kan man sitte på kaikanten og dingle med bena og håpe på et større fall i prisene slik at en kan kjøpe seg en billig og god båt... som fks. denne. til en overkommelig pris...

Jeg har sikre kilder på at bruktprisene på 42cr skal ligge på maks 1,250 hvis man faktisk vil selge. Husk at nå kommer det ny generasjon bav'er som om ikke annet ser penere ut under dekk.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå vet ikke jeg hva sikre kilder er for noe når det gjelder båtpriser, men personlig så tror jeg drøye 100k i prisforskjell mellom en 39 og 42 er lite, og i allefall når man ser på utstyret ombord i 42 foteren..

"Kilden" jobber for et firma i asker som har stor suksess som forhandler av verdens billigste seilbåter. Og ja, det må definitivt være verdt 100k å få en bedre cockpit enn 39'en.

Hadde jeg vært i markedet etter en normal seilbåt av godt fabrikat, så hadde jeg nok kastet et blikk på denne 42 foteren... Det er jo en kjennsgjerning at fornøyde kunder faller tilbake på det sikre og gode som normalt er lettsolgt igjen.

Evt er det en kjennsgjerning at de som ikke er på jakt etter noe spesielt gjerne velger det som alle andre har.. :wink: Men den 50-foteren som leading edge viser til, tyder nok på at prisfallet er like markert for dette merket, så den som gidder å vente litt utover høsten kan nok gjøre et godt kjøp.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

De sa ganske enkelt at Bavaria seilbåter, etter deres syn og mening, ikke burde bevege seg utenfor de nederlandske innsjøer! :yesnod:

Jeg nevnte for dem at her i landet var båtene av ekspertene ansett for å være av god kvalitet og at derfor stilte f.eks en del norske Bavaria seilbåter i ARC regattaen i år. Deres kommentar til dette var ganske enkelt at de hadde aldri villet være med en Bavaria over atlanteren! Jeg kommenteret at båtene var utstyrt med like bra seil, rigg, motor, vinsjer osv osv som langt dyrere båter så hva var problemet? Ganske enkelt at skroget ikke var godt nok og så viste de med hendene hvordan skrogene beveget seg som en slange, satt under press og hardt vær. De hadde vært på grunn i Bahamas med en stålbåt og det medførte noe utvendig malingsarbeide etterpå mens den båten bygget i grp som lå på grunn samme sted og tid ble totalvrak og gikk helt i oppløsning.

En annen konkret ting de nevnte var rorinnfestning som de hadde liten eller ingen tillit til.

Jeg innestår ikke for noe av det de sa, prøver kun å referere til hva de sa!

Jeg vet at med dette så har jeg sikkert tråkket på noen ømme tær og kanskje sågar trukket opp en eller annen luring så da er jeg (også) fornøyd! :lol:

Forøvrig var deres båt av typen DS så det var sikkert dårlig stelt med potensen ombord også, ikke vet jeg! :rolleyes:

Jeg snakket også med en fransk ektepar med en papyrusbåt og de mente følgende om dette merket osv.osv......., det samme mente også ungene i tissefanten barnehage....

Jeg har meget god sans for slike sannhetsvitner som enkelte tyr til i mangel av kunnskaper :lol::lol: Men det er ikke annet å vente etter mitt syn.. men morsomt er det jo selvsagt... og en god latter forlenger livet blir det sagt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Ganske enkelt at skroget ikke var godt nok og så viste de med hendene hvordan skrogene beveget seg som en slange, satt under press og hardt vær.

HAHAHAHAHA :lol::lol::lol:

De hadde vært på grunn i Bahamas med en stålbåt og det medførte noe utvendig malingsarbeide etterpå mens den båten bygget i grp som lå på grunn samme sted og tid ble totalvrak og gikk helt i oppløsning.

Jeg tror at stålbåten imidlertid hadde blitt ødelagt etter at et F14 hadde skutt alle sine raketter mot det.

Men USS Ronald Reagan hadde holdt.

Nå skal jeg klø meg i øyet med et stykke eplekake også skal jeg banke kjerringa.

Hvis du er interessert i flere detaljer om parets fulle navn så er det bare å sende meg en IM Sydvesten så kan du jo selv kontakte dem for å høre om de har noe greie på hva de snakker om? De snakket et glimrende engelsk og også tysk. Jeg har uttrykkelig opplyst at jeg kun prøver etter beste skjønn og evne, sikkert alt for dårlig etter dine kvalitetskriterier, å referere til hva de sa uten at jeg selv gir uttrykk for hverken meninger eller påstår at jeg innehar noen kompetanse på området. Det siste har jeg klart ikke, men dette dreier seg ikke om hverken deg eller meg, men om en båttype som såvidt jeg vet hverken du eller jeg, har noe ansvar for det være seg design, produksjon eller eierinteresser? Tar jeg feil her hva deg angår så er det fint om du informerer både meg og forumet forøvrig slik at dine innlegg kan leses, og forstås, i lys av dette? Det var forøvrig ikke min mening å såre din stolthet, så hvis det har skjedd så var det helt utilsiktet og jeg kan bare beklage på det aller dypeste! :yesnod:

Det går ikke en gang ann å diskutere prisutvikling på seilbåter uten å begynne å krangle om bavaria :wink:

Siden det finnes fornøyde Bavaria eiere så faller dette svært mange eksperter tungt for hjertet. Det er noe jeg tror vi bare må leve med, og nytt er jo bruken av sannehtsvitner som i slankemiddel reklamen.... slik vil det alltid være... Det er forøvrig lenge siden ekspetene har fått utløp for sine kommenmtarer om dette båtmerket.

Men jeg ser jo at dette er i ferd med å ødelegge tråden så jeg redigerer bort den delen av mitt innlegg som inneholder linken til en båt jeg likte... I håp om at dette kan bringe tråden på rett vei igjen.

Don't worry, be happy diax! I motsetning til "visse andre" så synes jeg faktisk at denne type diskusjoner er litt morsomme og har heller ingen personlige posisjoner å forsvare, ei heller kompetanse, som jeg villig innrømmer. Ikke alle som har det like lett i så måte! Fallhøyden blir liksom så voldsom, kanskje litt for voldsom for enkelte kan det synes?

:cheers:

Markedet har bestemt bavaria er best. Ingen grunn til å diskutere dette.

Når det gjelder prisutviklingen tror jeg at man kan gjøre lurt i å følge markedet hvis man kjøper båt etter hva som er lettest å selge igjen. Selv velger jeg etter hva som passer best for meg. Det kan slå ut begge veier.

Hei og takk for sist og titten jeg fikk i Leirvik Havn... Det var en flott båt dere hadde kjøpt, artig med disse mulighetene til å endre fra 4 helt ned til 2 lugarer:) Vi gjorde som deg, kjøpte den båten vi likte beste så får vi få den prisen vi får den dagen båten skal selges... DET blir lenge til, nå er det å få gjort justeringene som trengs for å seile opp mot LYS... I helgens Hidlesseilas ble det åpenbart at vi sliter på platt lens med selvslåeren samt at det trengs justeringer både på storen og fokka, men, men. Det gikk generelt dårlig fredag, men på returetappen i dag gikk det meget bra og vi rundet som båt nr 4 eller var det 5 av 12 etter første legget (med båter som Elan 37, Dehler 34, Diva 39 osv foran) som var kryss i meget lett vind, det syns jeg er imponerende når en tenker på at vi som eneste båt av deltakerene, bare har selvslående fokk, som ikke står bra... Vel, dessverre var det ingen Bavariaer med, jeg som hadde gledd meg sånn til å prøve meg mot disse... :yesnod::yesnod:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

De sa ganske enkelt at Bavaria seilbåter, etter deres syn og mening, ikke burde bevege seg utenfor de nederlandske innsjøer! :yesnod:

Jeg har vært i Holland og sett på båt, og snakket med megllere og agenter:

1. Hollendere tør stort sett ikke å bevege seg utenfor kanalene sine. De mener nordmenn er gale som tør å ferdes i havet med båter som ikke er rundspantet! :nono: De mener det er galskap å kjøre Hollandske stålbåter i havet. :eek: En god del av dem i Norge... :rolleyes:

2. Hollender vil kun bli sett i båt lager av stål (de kan virkelig bygge stålbåter). Alt annet er farlig (i havet) og skrøpelig :crazy: .

Nordmenn har generelt mer greie på båt for bruk i Norske forhold... :wink:

Til topic: Etter min mening, fra en som aldri har kjøpt seilbåt, er bruktprisene på seilbåter alvorlig inflaterte, og kan kun oppretholdes i et market der det er flere kjøpere enn nybåter tilgjengelig. For å si det sånn, hadde jeg vurdert seilbåt (noe jeg kanskje gjør :lol: ) så hadde jeg ikke vurdert bruktbåt :nono:

Redigert av Voff (see edit history)

Har Bavaria 42 Cr, har hatt den i 3 år og ikke funnet så mye galt. Men mulig jeg tar feil. De er ganske flinke på innkjøp har jeg hørt :wink: . Mulig det har noe å si på prisen.

Ellers har salget av seilbåter gått til himmels. Dette kan ikke fortsette. Selv med genmanupulering vokser ikke Norges befolknings å fort. En gang må det si stopp, og det er vel

korrigering vi ser nå.

PS Monterte høyttalere i pidestallee, ca 1,5 cm tykt. Båten er bygget som en tanks. Ikke lenge før marinen ser nærmere på dem som STB(seiltorpedobåt).

Vi sees!

Nordmenn har generelt mer greie på båt for bruk i Norske forhold... :wink:

Jeg hadde ikke nevnt mitt møte med dette ekteparet og hva de sa, med mindre de åpenbart var noe mer enn gjennomsnittlig kompetente hva angår seiling og bruk av båt i Norge såvel som den øvrige verden. At dette faller enkelte her tungt for brystet får så være. Kan virke som at for enkelte så vil enhver kommentar av noe nagativ karakter om Bavaria eller noen av deres produkter være å anse et angrep på deres person, visstnok kalt overidentifisering. Sånne problemer skal man faktisk ta på alvor!

Fra spøk til revolver: ettersom Bavaria har solgt så mye som de har gjort i Norge så er det faktisk relevant å spørre om B-båtene påvirker statistikken (som egen gruppe) i tillegg til den sedvanlige diskusjonen om Bavaria og lignende billige båtmodeller påvirker bruktprisene generelt (dvs at din svenske kvalitetsbåt synker i verdi fordi det er kommet mange billigere båter på markedet).

58 Bavariaer tilsalgs nå, størrelse fra 36 til 45.

185 Ibiza, størrelse 19 til 24. Hvorav 46 stk i prisleie 500 000 til 700 000

Bavariaene (seilbåter) ligger jo endel over i pris, men alikevel. Har dette antallet Ibizaer påvirket brukt prisen vesentlig? Jeg tror nok ikke disse 58 Bavariane har så stor betydning heller! Noe, ....kanskje

Jeg hadde ikke nevnt mitt møte med dette ekteparet og hva de sa, med mindre de åpenbart var noe mer enn gjennomsnittlig kompetente hva angår seiling og bruk av båt i Norge såvel som den øvrige verden. At dette faller enkelte her tungt for brystet får så være. Kan virke som at for enkelte så vil enhver kommentar av noe nagativ karakter om Bavaria eller noen av deres produkter være å anse et angrep på deres person, visstnok kalt overidentifisering. Sånne problemer skal man faktisk ta på alvor!

Nå har jeg null greie på Baviaria, men jeg finner det vanskelig å tro at den mest solgte seilbåten i verdens tøffeste kystforhold ikke skulle være dugende. Baviaria har 80% av markedet i Nord-Norge hvor forholdene er tøffe. I tillegg har vel uttalige krysset oceaner i disse. Båtene har vel bevisst at de er gode nok spør du meg. Når det gjelder grunnstøting ville jeg også foretrukket å gjøre det i en stålbåt. :lol:

La meg bare få gjenta at hollendere har et merkelig forhold til hva som er dugende i havet i forhold til oss nordmenn. Da snakker jeg ikke om mannen i gata (selv om han sikkert er enig), men om profesjonelle båtfolk.

Redigert av Voff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...