Jump to content

Bruktprisene på seilbåter stuper


SF

Recommended Posts

Hei og takk for sist og titten jeg fikk i Leirvik Havn... Det var en flott båt dere hadde kjøpt, artig med disse mulighetene til å endre fra 4 helt ned til 2 lugarer:) Vi gjorde som deg, kjøpte den båten vi likte beste så får vi få den prisen vi får den dagen båten skal selges...

 

Ja, det var veldig hyggelig å treffes. Hvis bavaria er så lett å selge igjen (noe jeg ikke er overbevist om) vil jeg si at det er en fin båt for folk som ikke helt vet hva de vil ha og som ikke er spesielt interessert i seiling. Jeg tror du får mye glede av hanse'n din. Den er en båt som for det første er mere lettseilt enn de fleste, samtidig som den innbyr til aktiv seiling når anledningen byr seg.

 

I helgens Hidlesseilas ble det åpenbart at vi sliter på platt lens med selvslåeren samt at det trengs justeringer både på storen og fokka, men, men. Det gikk generelt dårlig fredag, men på returetappen i dag gikk det meget bra og vi rundet som båt nr 4 eller var det 5 av 12 etter første legget (med båter som Elan 37, Dehler 34, Diva 39 osv foran) som var kryss i meget lett vind, det syns jeg er imponerende når en tenker på at vi som eneste båt av deltakerene, bare har selvslående fokk, som ikke står bra...

Du får se etter en brukt spinnaker. Det løser lenseproblematikken.

Vel, dessverre var det ingen Bavariaer med, jeg som hadde gledd meg sånn til å prøve meg mot disse... :yesnod::yesnod:

Man finner veldig sjelden bavariaer på regatta. Man skjønner jo hvorfor når man prøveseiler de. :smiley: . Men en sjelden gang kan man risikere å treffe på bavarianere som faktisk kan seile. Og da må man passe seg litt med kjeften, for det svir skikkelig når man blir slått av disse... Men de som virkelig gjør det stabilt bra har oftest bygd om kjølen og/eller roret samt skiftet all løpende rigg, seilene og mye av dekksutstyret. Og da er det jo ikke en billigbåt lengre, så hva er da vitsen?

 

Men hva har dette med båtpriser å gjøre? ingenting!! :lol:

 

Så bare for å avslutte seriøst; Bavaria lagde jo en serie raske tur/regattabåtersom het match. Disse taper seg latterlig mye i pris. Mye mer enn de andre bav'ene. Selv om de er bedre utstyrt for seiling og har fin innredning og cockpit for turbruk. Er årsaken til dette prisfallet at båtene er av dårligere byggekvalitet enn cruiserserien? Eller er markedet for slike båter mer kresent? Eller kan det tenkes at markedet for raske seilbåter er ganske lite? Kanskje noen forhandlere overvurderer det norske folks interesse for seiling? Folk flest er fornøyde med en flytende hytte og skjønner ikke vitsen med all denne "hyssingen"? Er løygang i cockpiten på grensen til kone- og barnemishandling? Grunnen til at jeg lurer er at jeg satt ombord i naboens match 42 og nøt en kald en sist uke. Cockpiten var kjempegrei i havn og mere behagelig enn den på 39cr som koster omtrent det samme på bruktmarkedet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Så bare for å avslutte seriøst; Bavaria lagde jo en serie raske tur/regattabåtersom het match. Disse taper seg latterlig mye i pris. Mye mer enn de andre bav'ene. Selv om de er bedre utstyrt for seiling og har fin innredning og cockpit for turbruk. Er årsaken til dette prisfallet at båtene er av dårligere byggekvalitet enn cruiserserien? Eller er markedet for slike båter mer kresent? Eller kan det tenkes at markedet for raske seilbåter er ganske lite? Kanskje noen forhandlere overvurderer det norske folks interesse for seiling? Folk flest er fornøyde med en flytende hytte og skjønner ikke vitsen med all denne "hyssingen"?

 

 

Folk flest gir seg vel blanke blaffen i regattaer og toppfart. De ønsker vel en båt til å dra på havet med og kose seg med. De er vel opptatt av komfort og å ha en grei turbåt. Markedet har vel talt. De kjøper seg vel en rommelig turbåt og den eneste måten å få en betalbare 40 foter for folk flest er vel en seilbåt. Og når det gjelder pris er vel de Bavariaene og Jeanneauene vel det eneste av større båter som er noenlunde innenfor rammene en normal lønnsmottaker kan betjene....

Det neste blir vel at dersom man ikke kjøper motorbåt med marsfart over 30 knop så kan man likegodt holde seg hjemme..... :rolleyes:

Redigert av Voff (see edit history)
Link to post
Vi kan si mye om markedet og fallende priser på nybåter, valuta endringer, høyt nybåtsalg osv men dette slår ganske likt ut for seilbåter og motorbåter. Det som kanskje er litt interessant er at snitt prisforlangende på seilbåter synker mye mer enn for motorbåter. Dette stikk i strid med tidlige spekulasjoner rundt dieselpriser og at prisene på motorbåter ville rase mens seilbåter ville selge som varmt hvetebrød. Selv om troverdigheten til slike agurknytt reportasjer i VG er noe lav så kan det ut fra tallene de presenterer se ut som om at dette ikke slår til.

 

 

Vent nå til sesongen er over. Utover høsten og våren vil se resultatet av renteøkning og det enormt overopphetede båtmarkedet de siste 4 åra....

En ting har jeg lagt merke til; her jeg er, er det svært få cabincruisere å se på sjøen i år. De ligger ved kai. Ikke så rart med dagens drivstoffpriser. De høye seilbåtsalget de senere må også få en baksmell før eller senere.

Og nysalget har allerede stopped opp totalt flere steder.

Link to post
Det var forøvrig ikke min mening å såre din stolthet, så hvis det har skjedd så var det helt utilsiktet og jeg kan bare beklage på det aller dypeste! :yesnod:

 

:lol::lol: Hvorfor finnes ikke en "engle-smilies" :lol: ?? Ikke enda hundre prosent overbevist om at det ikke er en liten flokk som fremdeles ELSKER å HATE Bavaria og det er jo ganske fornøyelig å følge med på.

 

Men akk, slik har det alltid vært. Gode kvalitetsprodukter som tar glansen fra de som har punget ut mange hundre tusen ekstra. Når alle kikker andre veien er det ikke noe gøy. Alltid bittert - helt forståelig.

Man finner veldig sjelden bavariaer på regatta. Man skjønner jo hvorfor når man prøveseiler de. :smiley: . Men en sjelden gang kan man risikere å treffe på bavarianere som faktisk kan seile. Og da må man passe seg litt med kjeften, for det svir skikkelig når man blir slått av disse...

 

Så bare for å avslutte seriøst; Bavaria lagde jo en serie raske tur/regattabåtersom het match. Disse taper seg latterlig mye i pris. Mye mer enn de andre bav'ene. Selv om de er bedre utstyrt for seiling og har fin innredning og cockpit for turbruk. Er årsaken til dette prisfallet at båtene er av dårligere byggekvalitet enn cruiserserien? Eller er markedet for slike båter mer kresent? Eller kan det tenkes at markedet for raske seilbåter er ganske lite? Kanskje noen forhandlere overvurderer det norske folks interesse for seiling? Folk flest er fornøyde med en flytende hytte og skjønner ikke vitsen med all denne "hyssingen"?

:lol::lol: Noe av det mest fornøyelig jeg har lest på lenge her inne. Kan vi ikke lage en kåring av arrogante innlegg? Dette vil komme høyt! Har med humring overhørt flere tilsvarende diskusjoner i nabo-pinnebåter i sommer og jeg smiler like mye hver gang. Hvorfor folk blir arrogante har alltid interessert meg. Min foreløpige lille konklusjon er at det må skyldes en dyp angst for å miste oppmerksomhet og anseelse. Jo mer en har investert for å opprettholde denne, jo mer arroganse.

 

Ellers har jeg lite peiling på pinnebåter, men var det ikke forresten en Bavaria som vant Færderen her i fjor eller når det var?

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Folk flest gir seg vel blanke blaffen i regattaer og toppfart.

 

Ja de fleste gjør nok det om vi ser bort fra de som trimmer litt ekstra når det er 2 seilbåter i nærheten av hverandre på samme kurs men slike mennesker finnes sikkert ikke blant turfolket :lol:

De er vel opptatt av komfort og å ha en grei turbåt.

Helt enig , de som seiler tur og har endel erfaring fra seilbåter setter pris på båter som føles trygge , er stive og har dekksutstyr dimensjonert slik at de slipper å slite unødvendig under seilasen.

Trygghet avler velbehag og følelsen av kontroll og sikkerhet den dagen det blåser 10sek.m og 10 ekstra sek.m slippes ut av en sekk kun skaper smil og ikke frykt. DET er da man føler at man har valgt rett båt.

 

Markedet har vel talt. De kjøper seg vel en rommelig turbåt og den eneste måten å få en betalbare 40 foter for folk flest er vel en seilbåt.

Slik er det men etter min mening så velger veldig mange noe annet enn det de med fordel kunne valgt , det handler om smak og behag men når en Bavaria match 42 koster det samme som en bavaria cruiser 39 og folk forsatt kjøper cruiseren da er jeg uenig i valget , neste mann er sikkert 100% uenig med meg men slik er det bare.

Link to post

Antall brukte for salg varierer mye;

 

86 Bavaria

54 maxi

28 HR

40 Jeanneteu

20 Hanse

 

Ser man dette i forhold til produserte/solgte enheter er det nok mange HR for salg,

Hanse ser også noe overrepresentert ut i forhold til nysalg. Mens Jeannetau har vel (mener å ha lest) sånn ca halvparten i volum som Bavaria så de "stemmer" i forhold til hverandre.

Link to post

Til topic igjen:

Jeg har lagt merke til trenden at eldre seilbåter som har holdt stand (pris) i årevis, endog steget i pris(!), nå til slutt har begynt å synke i pris. Tilbudet er stort da veldig mange nå (endelig) har råd til ny eller større båt, og da blir det overskudd på de mindre. Sjekk spesielt Maxi 68 og 77 som i "alle år" har ligget rundt 55 og 80.000,-. Nå får man de veldig billig!! Men jaggu er de gamle og slitne også nå. Så i stedet for å henge seg opp i et prisras akkurat nå er det kanskje mer verdt å spekulere i HVOR LENGE de faktisk kunne holde den verdien de gjerne utgjorde. Jeg ser på disse dagers prisfall som en helt naturlig korreksjon. Det svenske markedet har lenge vært rimeligere enn det norske for slike båter, så "velkommen etter" passer vel her? Bavaria-effekten kan ikke avskrives, for all del. Men jeg syns jeg ser at det er mange førstegangskjøpere blant nye Bavaria-eiere. Sjøl er jeg oppvokst i svensk seilbåt, og det var ikke helt uten lidelse jeg gikk over dørken i 50 foter'n på messa og registrerte knirking og knaking så det holdt! Gubben i blazer trakk bare på skuldrene da jeg spurte om det virkelig var "greit" med slikt i en så "dyr" båt. Og det er jo ikke mange år siden grunnpris på 2 mill. kjøpte maks 40-42 fot heller, så store båter har blitt veldig mye billigere! Hælledussen, jeg ser jo sjøl på en ny 37 foter! Om noen hadde sagt det til meg for tre år siden hadde jeg vel glisa godt, men neppe trodd på det...

Link to post
Sjekk spesielt Maxi 68 og 77 som i "alle år" har ligget rundt 55 og 80.000,-. Nå får man de veldig billig!!

 

har lurt på detsamme.......trur det har o göre med antalet 68/77or.....

här har dessa båter legat mellan 50-70' SEK...o knappt rört seg .......

en av anledningarna tror jeg er, att det håller att några säljer billigt...så måste alle andre rette seg efter det priset....

trur att vi kommer se samme tendens med de båter som massproduseres idag.....de kommer ligge relativt stabilt i andrahandvärde. tillgangen på marknaden er stor! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Antall brukte for salg varierer mye;

 

86 Bavaria

54 maxi

28 HR

40 Jeanneteu

20 Hanse

Hadde det vært så enkelt. En rask sjekk av de 20 Hansebåtene og du ser at 4 av annonsene (dvs 20 prosent) ikke er bruktbåter, men importøren som annonserer båtmodeller du kan bestille. 3 båter er forhandleres utstillingsbåter, og så ser det ut som det er et par helt nye båter annonsert (det kan være interessante kjøp ettersom det gjerne er båter som er bestilt hvor kjøper har ombestemt seg eller rett og slett ikke kan betale, men bruktbåter er det strengt tatt ikke).

Link to post
trur att vi kommer se samme tendens med de båter som massproduseres idag.....de kommer ligge relativt stabilt i andrahandvärde. tillgangen på marknaden er stor! :smiley:

 

Jeg vil hele tiden ha nytt eller relativt nytt. Er ikke int i å kjøpe en båt hvor "kostnadene" venter. Mange båteiere er flinke til

å ta kostnadene underveis, men noen er ikke det i det hele tatt. Dette er på tverrs av båt-merkene.

 

Velholdte båter vil holde seg, kvitteringer på utbedringer setter kunder pris på. Og dette gir også økt pris, samtidig som båten er ett bedre valg enn andre like båter.

 

Om masseprodusentene som Jeanneau, Benetau, Hanse og Bavaria vil falle mer en andre gjenstår å se.

Vi sees!

Link to post
Om masseprodusentene som Jeanneau, Benetau, Hanse og Bavaria vil falle mer en andre gjenstår å se.

nei, jag trur ikke dom vill faller...dom kommer ligge mer stabilt i pris over tiden...kansje om det blir riktigt dålige tider

att dom faller litt, men dom kommer heller aldrig att öke noe nämvärt i gode tider......

S/Y Gunga Din

Link to post
  • 2 uker senere...
Dette må jo kunne kalles røverkjøp!!!

Bavaria 50 Cruiser

Nei, nå fikk jeg jammen lyst på større båt gitt :wink:

 

Søren au.....Nå ser det ut til at markedet går til himmels igjen :nonod: Denne har steget med 300.000 på ei uke. At jeg aldri kan lære og slå til i tide. Nei folkens nå er det bare en ting å gjøre: LØP OG KJØP!!! Dette ser ut til å ta helt av igjen....

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post

Jeg ser jo litt på turseiler, rundt 30 fot, fra rundt 1980 og jeg ser de ligger veldig lenge. Stor utvalg av Comfort 30, Mamba 29, Albin Ballad og lignende mellom 150 000 og 200 000. Synes de har lagt der lenge også.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...