Jump to content

Hærverk på båt i havn, kjent skadevolder hva gjør jeg?


LTKH

Recommended Posts

Hei alle, nå trenger jeg tips.

 

Var nede og skulle se om båten idag, jeg møter en kallesje som ligger flatt, og en gummibåt som henger på snap daviter som er flat på begge potonger og front kammer.

Spør ungene som bader samt voksent vitne, som beskriver 2 ungdommer i 8 klasse, som har klatret opp på gummibåten som er trukket opp inntil båtens bakvegg, de har sittet oppå kalesje bøyle og rutsjet uti via gummibåten. Etter litt sjekking i saken kan jeg kjøre og prate med foreldrene. Den første vedkjenner at han var ombord i båten og at det var han og en til som var ombord. Faren i dette tilfellet var likegyldig og beklagde overhode ikke. Den andre forelderen var meget høfflig og beklagde på vegne av sønnen og vil gjøre opp for seg. Sønnen her var ikke hjemme så vet ikke om han vedkjenner seg med vitne har utpekt han og faren sier "det er han".

 

 

Skader er som følger, kalesje bøyle fester er ødelagt 2 stk fester, kallesje ser ok ut(ny) samt alu bøylene ser ut som om har tålt dette. (liten kostnad)

 

Gummibåt (YAM265 m/snap daviter) denne er det nå 3 hull i i den potongen som snap davitene er limt på (2 på innside og en på bakre finne) Samt den ene snap davit feste har begynt og revne fra gummibåt. vil anslå ungene til ca 50kg hver dvs at begge ungene har sittet oppå båten når den stod på høykant og hoppet og rutsjet fra toppen.

 

En voksen eldre dame ba de fjerne seg da sa det at det var deres båt og fortsatte, hun var meget arg over oppførselen. hun var nede og badet på naboens eiendom i båthavna(han har anlagt badeplass midt i båthavna... gammelt bade sted dog)

 

For meg betyr dette flere timers arbeid idag, feil søke etter hull, imorgen kjøpe nye fester til kallesje re montere denne. må ta meg fri fra arbeid. Gummi båt, hullene inni er meget vanskelige og lime da det er helt inne der hvor tredørken ligger an mot sidene. Vet ikke om jeg får dette tett heller.

 

Jeg ser for meg at jeg blir nødt til og kjøpe ny båt og ny snap davit fester i tillegg til de to kallesje festene. Alternativet blir flere kvelder meg ekstra arbeide pga tullet til to 8 klassinger. Er alene med 3 barn og har begrenset med ledig tid. Tror det er rimeligere og kjøpe ny båt la de som har ødelagt betale og så kan de overta gammel båt.

 

Hva kan jeg kreve og hvordan bør jeg gå frem? Skal jeg la forsikrings selskapet ta seg av saken?

Redigert av LTKH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var kjedelig. Tror at det beste er at forsikringselskapet kobles inn. De sender en takstmann som kan gi en upartisk takst. Guttene/foreldrene betaler taksten til deg. Du utbedrer skadene/kjøper nytt. Antar at det ikke er mulig å oppdrive noe båtverksted med ledig kapasitet i disse dager....

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Meld saken til forsikringsselskapet og la de ordne opp. Krev deknign av skadevolder(e) for egenandel. Gi forsikringsselskap opplysninger om hvem som har forvoldet skaden slik at de kan kreve utgiftene dekket (dersom de bryr seg !!)....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Lov om skadeserstatning.

 

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

 

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

 

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Link to post
Share on other sites

Dette var ergerlig og kjedelig. Dumt at halvvoksne unger ikke kan forstå at dette er galt og at det koster penger å holde på sånn.

 

Er enig i at forsikringsselskap takserer skaden. Prøv med det gode først. Forelegg dette for guttenes foreldre. Dersom de ikke vil gjøre opp for seg, ville jeg ha vurdert å anmelde forholdet til politiet etter først å ha orientert foreldrene om din hensikt. Dette mykner dem garantert opp, om de skulle være litt motstridige.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Takker for raske svar..måtte ta meg en roe ned pils på terrassen her nå (munk!)

 

Har lite lyst til og bruke forsikring, det blir og garantert dyrt for ungene.

 

Det jeg tenker er: Jeg sier reel pris for lappesett, samt deler til kallesje, blir ca 500 tipper jeg, samt vil jeg ha dekning for 6 timers arbeid.

Så forsøker jeg og fikse det selv. f.eks 4000,- altså 2000,- pr unge.

 

Synest det og er mye for et uhell, men egenandelen min er på 10 lapper og det er mye dyrere...

 

Gummibåten er jo noen år og.

Link to post
Share on other sites

Men du har jo gode muligheter til å løse dette må en måte som både du og foreldre kan bli fornøyde ut i fra hva som har skjedd. Du løser dette til en rimelig penge eller du går videre med saken hvis de er vrange.

 

Men husk å vise i klartekst hva du mener...

Faren i dette tilfellet var likegyldig og beklagde overhode ikke.
Link to post
Share on other sites

Har lite lyst til og bruke forsikring, det blir og garantert dyrt for ungene.

 

Ja og nei! Forsikringen vil jo gi et objektivt beløp på hva den skade som faktisk er forårsaket vil koste å reparere, hverken mer eller mindre? Med det som utgangspunkt så kan du jo selvfølgelig inngå en avtale med guttene og deres foreldre om et mindre beløp slik at alle kommer sånn nogenlunde ut av det hele.

Samtidig ville jeg vært ganske tydelig med foreldrene om at hvis det ikke innrømmes skyld og at de vil gjøre opp for seg (ungdommene) så vil du ikke ha noe annet valg enn å politianmelde det for det vil uansett bli påkrevd deg av forsikringsselskapet (tror jeg)!

 

Fint om du melder tilbake utvikling i saken som jeg frykter flere også vil ha "glede" av å lære mere om!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Trist å høre om dette.

Vedr. gummibåten så høres skadene ut som om de må også repareres innenfra. Dvs. skjære større hull for å kunne lappes. Dette bør utføres av en som har lært å utføre denne type reperasjoner.

 

De gode nyhetene er at dette er en relativt enkel prosedyre, og båten blir så god som ny.

Ikke prøv på dette selv - er mitt råd

Link to post
Share on other sites

hei!

 

Vedr ev anmeldelse, om de trekker sine "tilståelser" og ikke lengre vedkjenner seg saken, eller om politiet henlegger(de gjør de nok!!) har jeg som nevnt voksne vitner, vil da påklage ev henleggelse til stats advokaten, men dette er mindre årige så saken ender nok mest sansynlig hos konfliktråd...

 

Etter og ha pratet med mitt forsikring selskap(er fornøyd med If) har jeg valgt og bruke min innbo forsikring på gummibåt, vi slipper da å få så stor egen andel.

 

Vil be om at foreldrene dekker mine 4000 i egen andel.

 

Det er ikke så stor bygd og dette er folk med kjente etternavn så jeg regner med at de ordner opp og dekker min egenandel i dette tilfellet.

Ifs mann sa at det var vanskelig og få dekket slike saker, men var veldig glad for at jeg hadde navn på skadevolder samt foresatte og vitner!

Redigert av LTKH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saksøk småjævlene og foreldrene. Lar du dette "ligge" og er "snill" og "rimelig", så bidrar du bare til det grenseløse moralske forfall i samfunnet. Hver gang noen gjørnoe og det ikek får betimelige konsekvenser, flyttes grensene enda et hakk. Ikke bidra til det -- anmeld og saksøk. :smash: (Med mindre de selv ordner alt for egen regning)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja

det koster ikke noe å anmelde...

 

Gi dem sjansen til å gjøre opp for seg.

Er det ikke interesse for det er det rett til Politiet for å anmelde...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig. La foreldrene få en sjanse til å gjøre opp. Desom en eller begge ikke går med på en rimelig ordning: Anmeld!

Med rimelig ordning mener jeg for eksempel at foreldrene sammen sørger for profesjonell reparasjon av gummibåten, uten bryderi og utlegg for deg.

 

Jeg synes det er to spesielt graverende forhold her:

- Faren til den en stiller seg likegyldig

- Ungene lot seg ikke snakke til rette av voksne mens de holdt på

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Saksøk småjævlene og foreldrene. Lar du dette "ligge" og er "snill" og "rimelig", så....

 

 

Og saksøker du, trenger du advokat og de skal jo også ha noe å gjøre...

 

Nei, forsøk heller, som mange her har sagt, å gjøre opp dette i minnelighet. Det er det beste for alle parter...

TMS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...