Jump to content

Motortrøbbel Mercury 25 hk 1986

Scand360CC

Recommended Posts

Hei,

Nå er jeg skikkelig lei motortrøbbel.

Kjøpte en båt for 3 år siden og hadde brukt motoren ( en 85/86 Johnson) en liten stund før den gikk på bare 1 sylinder.

Båtsjappa jeg hadde den på da mente jeg måtte kjøpe ny motor. Dette var 2 år siden.

Nå i år fikk jeg endelig en ny motor.(Mercury 25 1986 2 takt)

Kun ferskvannskjølt og en motor i bra stand.

Har hatt båten i Drøbak en måneds tid nå kanskje og motoren har gått som en klokke.

Nå var en kompis av meg ute med båten på søndag og da stoppa motoren plutselig. Fikk ikke start på den igjen.

Jeg dro ned i dag og har nå fått start på den igjen. Bytta plugger og fikk koblet opp den elektriske starteren.

Men nå går den skikkelig dårlig. (Uavhenging om jeg bruker elektrisk eller manuell start) Den stopper på tomgang. Har sjekket bensinfilter (så ut som ny) og bensinen er ny (vel var vel igjen 5 liter av den gamle bensinblandinga fra i fjor).

Den starter som en drøm men stopper igjen nesten like fort. Har vel gått 1-2 minutter på tomgang maks.

For meg høres det veldig ut som bensin/luft blanding. Men hvordan kan blandingsforholdene endre seg så radikalt i løpet av en dag? Jeg kveler den lett hvis jeg gir på litt gass. Men jeg kan holde den gående i evigheter hvis jeg gasser fort av/på har et godt turtall.

Kjedelig greier dette her. Prøver å være på vannet men alt holder meg tilbake :)

Er det noen som har noen tips?

Steffen

Det kan jo være mye selvfølgelig.

Begynn med det enkleste siden den har gått greit tidligere i sommer.

Ikke juster på noe.

Du hadde sjekket filter osv. Er det sil på bensinpumpa på denne? Dette bør sjekkes også.

Sjekk bensinslange og belg. Hender kulen henger seg opp eller belgen ligger slik at den tetter noe.

Gamle bensinslanger kan klappe sammen selv ved liten bøy.

Sjekk for vann, drener forgasser. èn vannperle kan være nok noen ganger.

Siden kan det jo være flottør som har hengt seg opp, bensinpumpa som er dårlig osv.

Enkleste er ofte det beste :)

Fikk også svar fra Sjøsenteret i Drøbak at det mest sannsynligvis var bare noe småtteri.

Bensinpumpa har jeg ikke fått lokalisert. Bensinfilteret er hvertfall sil-lignende.

Jeg tømte ut bensinen som lå i filteret og pumpet opp bare halvparten av begeret når jeg startet. Da gikk det noen sekunder etter den hadde startet før den plutselig sugde til seg mere bensin så beholderen ble full. Men dette er vel normalt?

Båteieren ved siden av meg trodde også det kunne være tett noe sted da motoren går fint når jeg gasser på mye og da pusher/tvinger bensinen igjennom.

Jeg skal sjekke slange, kuler osv på bensinslangen.

Men hvordan får jeg drenert forgasseren? Er det noe jeg kan gjøre uten å skru av hele eller?

Takker for svar!

Yes!!!!

Da fikk jeg orden på motoren!

Må nesten le så enkelt det var. En kvart omdreining på blandeskruen og vips så gikk den rent. Glimrende! :)

Sykt hvor mye jeg har brynet hodet på dette greiene her :)

Takker for hjelp!

Nyt solen i dag og ha en strålende helg på sjøen.