Poseidon Startet 28.Juli.2008 Del på Facebook Startet 28.Juli.2008 Ombord i POSEIDON II har jeg 2 stk Volvo TAMD 120 B-CC og mens jeg var ute på en liten slepejobb gikk alarm for høy temperatur på den ene. Jeg lettet straks belastingen, sjekket full fart og etterfylte noe vann for å få temperaturen ned igjen. Det gikk forsåvidt OK, men det var ikke lenge før den begynte å stige igjen . . . . For å gjøre jobben ferdig la jeg vannslangen i påfyllingen på ekspansjonstanken med moderat åpning - omtrent tilsvarende det vannet som forsvant. Vel fortøyd sjekket vi nærmere og det som hadde skjedd var at en olje-filter-lignende-sak var rustet i stykker slik at vannet rant rett gjennom. Ut fra beskrivelsen ser det ut for at dette vannfilteret er ekstrautstyr på disse motorene - og jeg må innrømme at jeg ikke helt ser hensikten . . . . Så kommer spørsmålene som jeg ruger på: 1) Vet noen hvilken funksjon en slik filter / conditioner har? (Siden den er "ekstrautstyr" mener jeg.) 2) Hvis jeg ikke får tak i nytt imorgen, så burde jeg vel kunne gå noen dager uten? 3) Skal jeg gå uten blir det enten å stenge av ventilene til og fra denne boksen - eller koble stussene sammen som en "bypass". Har noen en begrunnet mening om hva som ville være det beste? 4) Hvilken type/farge frostvæske er det som skal brukes på disse grønnmalte motorene . . . .? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Jeg tar sjansen på å løfte denne igjen Forunderlig at ingen av Baatplassens mange Volvo-guruer har noe å komme med .. . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 (redigert) Hei Jan, Filter på ferskvannsiden har jeg dessverre ikke hørt om før så det blir bare spekulasjoner fra min side, men siden ingen andre har kastet seg utpå så er mine her: 1) Formål kan være å samle opp avleiringer i kjølevannets ferskvannsdel for å hindre at dette legger seg i kjølekanaler og varmevekslere og reduserer kjølekapasiteten. Og muligens forlenge service intervall på kjølevesken. 2) Dersom 1) er korrekt kan det ikke bety noe om du går uten. 3) Uten å ha sett systemet ville jeg gått for sammenkobling og bypass så du ikke risikerer å miste sirkulasjon av kjølevann. Bare for å være på den sikre siden. 4) På denne motoren er det vel neppe noen aluminiumstopper så da kan du bruke vanlig grønn kjøleveske. Men merk, dette er kun mine tanker ikke fakta Redigert 29.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Kan du ta et bilde av dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 .....Men merk, dette er kun mine tanker ikke fakta Jeg takker så meget for dine tanker Sverre og det ser ut for at vi tenker nokså likt..... Etter å ha googlet litt rundt omkring ser det ut for at dette er filter/conditioner som monteres både for å filtrere og for å dosere et eller annet lurium. Derfor er nok levetiden satt til 500 timer. Jeg ser også beskrevet at huset ruster istykker etter en stund, og akkurat det skjedde her. Jeg er innstilt på å koble sammen slangene slik at vannsirkulasjonen opprettholdes. Mht kjølevæske så er jeg slett ikke sikker og jeg er betenkt på å fylle opp med den blå væsken som jeg har stående på lager fra Wichmanntiden, da kan jeg heller gå noen timer uten.... Kan du ta et bilde av dette? Ja, det kunne jeg ha gjort hvis jeg var ombord.... Men filteret ser ut akkurat som et vanlig oljefilter, en cylindrisk blikkboks som skrues inn mot en anleggsflate med gummitetningsringer. "skrues til for hånd og ettertrekkes 1/2 omdreining". Den ene tilkoblingsslangen kommer fra den vannkjølte manifolen den andre fra selve motorblokken, lengre nede og langt akter på motorens bb side. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Mht kjølevæske så er jeg slett ikke sikker og jeg er betenkt på å fylle opp med den blå væsken som jeg har stående på lager fra Wichmanntiden, da kan jeg heller gå noen timer uten.... Med 30 grader på dagtid og tropenetter så skulle det ikke bry på store problemene å gå uten frostvæske i kjølesløyfen en uke eller to. Når det gjelder korrosjon og type kjøleveske så er det vell motorer med kombinasjon av støpejern og aluminum som er kresne på hvilken type frostvæske som skal brukes. På min Steyr i 100% støpejern bruker jeg vanlig blå/grønn fra Biltema. På bilen med 2,0 TDI og alu topp så er det den rosa som gjelder. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.