Jump to content

Vannlekkasje ved stevnlageret

solono

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg båt men det lekker vann inn :

pakk.jpg

Er det dette som er pakkboksen?

Er det noen som vet litt om denne og kan fortelle meg hva jeg kan gjøre med det?..

Vet at den skal være vannkjølt og har søkt en del på forumet. Skruene er dratt helt til, men den beveger fremdeles litt på seg....

Nei, det er ikke pakkboksen men cutlesslageret du har avbildet. Pakkboksen sitter lenger fram og forhindrer at vann kommer inn i motorrummet. Pakkboksen har gjerne et arrangement med skruer eller et handtak som skal etterdras med jevne mellomrom (ofte etter hver tur) Er det ikke mer å justere på er pakkboksen tom for fett eller talgsnøre. De fleste slike pakkbokser av eldre fabrikat vil lekke noe. Et drypp hvert 5 sek blir det jo noen liter av ila døgnet- Ikke noe stort problem hvis du lenser båten innimellom.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Regner med at det er noen pakninger inni her også for å hindre vanninntrengning? eller? :)

Hvis du tar tak i cutless lagret kan du bevege det litt frem og tilbake (ca 2mm) noe som sikkert ikke er slik det skal være. Ligger lagrety lett tilgjengelig når du tar av dekslet? Er det noen som har tegninger over slike? ... Mye spørsmål i en tråd :)

Takk rem!

HER kan du se et vanlig system slik mange har idag.

Pakkboksen er den som er merket nr. 4. Her er det en type med simringer (3) og olje. Nr.1 er stevlageret med cutlesslager. Du har en annen type, men det er den du har ringet inn på ditt bilde. Hvilken pakkboks du har vet jeg ikke, men det var vanlig med en type som bruker talgpakning for tetting og fett for å holde talgen myk. Den brukes også av og til i dag på nye båter (større typer). Det finnes også pakkbokser som har simringer, men som bruker fettkopp stedet for olje.

Hvis du tar et bilde av pakkboksen, den sitter inne i båten, så kan man se hvilken type du har.

Når du sier at du kan bevege cutlesslageret så regner jeg du mener stevlageret (der skruene er festet). Hverken cutlesslager eller stevlager skal kunne beveges.

Akslen kan man imidlertid ofte bevege bittelitt opp/ned i cutlesslageret. Cutlesslager skal være festet til stevlageret med et par skruer på siden. Hvis du kan bevege stevnlageret så kan det har løsnet. Når man monterer stevlageret til båten(stevn) så smører man litt tetninsgmiddel (f.eks sikafelx 291) mellom stevlager og stevn. Her hender det at det kan oppstå lekkasje etter mange år. Da må man demontere det og montere det med nytt tetningsmiddel. Husk ikke så skru hardt til før teningsmiddelet har herdet.

Så det du må finne ut av er om du har lekkasje eller bare normal drypp inn under gange hvis du har pakkboks med talgpakning. Har du pakkboks med simringer skal det uansett være helt tett.

Lykke til!

Gratulerer med ny båt!

Skal ikke ta gleden av båtlivet ifra deg, men det er en ting jeg stusser litt over:

Utifra bildet ser det og ut som propellen din kan være i ferd med å bli opptært...

Skrap i den med en kniv eller tilsvarende og fargen som kommer frem skal være "gull"... er den litt rødlig er den i ferd med å si takk for seg, er den dyp rød er den ferdig.... Ser det og på propellmutteren....virker rød den og....

Men en ting er et foto, noe helt annet er å ta på den selv.

Så ville ha tatt skrapetesten.....

Takk for all hjelpen.

@Gudrun :) Skal sjekke dette men tror det bare er fargene som er litt feil. Båten er ferskvannskjørt i alle år bortsett fra i fjord men jeg skal se over dette :)

@OLPI :) Har kjøpt litt tetningsmasse så jeg skal ta en titt på dette etterpå å se om det er noe jeg kan få gjort!!

Super bra tips og hjelp!