Jump to content

Alarm, "Water in Fuel" VP EVC


eivindl

Recommended Posts

Jeg skvatt til da jeg fikk denne her om dagen akkompagnert av blinkende fine lys og pipe lyd fra instrumentet. Hvordan skal jeg ha klart å få vann i dieselen? Har hatt båten i 3 år og 250 timer uten å ta spesielle hensyn. Merket ingen ting på motoren men slike advarsler skal en vel ta alvorlig..

Tja, det er jo en tappe plugg på grovfilteret som kan skrues opp. Frem med cola flaske som deles i to og ut med dieselen igjennom tappe skruen. Her kom det mye rart men ikke noe vann etter det jeg kan skjønne.

Jeg regnet med at jeg skulle kunne se det neders i colaen etter en liten stund som ett klart skille mellom diesel og vann?

Det "rare" som kom var diverse flak, mørke i fargen, som en enkelt kan kalles store urenheter. Aner ikke hva det var.

Skrudde sammen filteret, pumpet endel ganger på lufte pumpa og startet. Motor startet umiddelbart men med samme alarm. Hadde ikke fått ut all lufta så motor stoppet raskt igjen. Pumpet litt mere og startet igjen. Ingen alarm denne gangen og etter å ha hostet litt (mere luft) gikk den fint. Vp d-3 motoren er utrolig enkel etter å ha fått luft i systemet. Går jo neste en liter i filteret som jeg ikke fikk fylt opp med diesel før jeg startet.

 

Poenget: kan urenhetene ha fått "water in fuel" til å gå? Har jeg vann i drivstoffet som jeg ikke ser? Andre forklaringer?

Motor har gått ti timer etter dette uten problemer.

Redigert av eivindl (see edit history)
Link to post

Har hatt akkurat samme på min D4.

Under grovfilteret sitter 2 tappeskruer en i senter og en ved siden av.

Tok først ut den ved siden av senter skruen. Der kom det ut "brune flak", men fra senter skruen kom det også brunt vann.

Fra finfiltret kunne jeg ikke se noe vann, bare noen bitte små brune rusk, men det var tydelig vis nok for "vannføleren" til å varsle at det var vann i dieselen.

Synderen i mitt tilfelle var tankpåfyllingslokket som viste seg var lekk. Prøvde å skaffe nytt men det viste seg at alle (4) i hylla hos forhandleren hadde samme feil. Pinnen Gjennom lokket er ikke tett. Har inntil videre tettet det med Tech-7.

dscn3350.jpgdscn3352.jpg

Link to post

Ett lite tips siden du har partikler i forfilteret er å løsne dette og gjøre det helt rent med evnt. trykkluft. Jeg fikk mange alarmer "low fuel pressure" og engang full stopp. Det viste seg å være små partikler i kanalene i forfilteret som gjorde at jeg ikke fikk full gjenomstrømning. Det utskiftbare filteret i forfilteret er også veldig tett, 10 micro. Lurt å ha i reserve :-) Min er erfaring er kun med D6, men det virker som disse CR motorene må ha ren og fin diesel ellers så begynner det å hyle i evc, en :-)

Link to post

Tror nok vi snakker om samme sak. Sitter kun en tappe skrue i bunnen av finfilteret. Ingen ledninger "i dette område". Grovfilteret Vp nr. 877763 derimot er det ledninger og dermed føler på. Tanken er nok at ikke noe vann kan slippe forbi her. Regner med Common rail dyser ikke liker å sprøyte vann uten smøring..

Link to post

filterdetalj.gif

 

Har samme problem på min Yanmar 4LHA-HTE. Som dere ser kan jo filteret likne litt på Volvo's.

 

Når jeg gir full gass, og i det turtallet kommer opp, lyder alarmen i ett sekund eller to. Jeg har tappet av, og hos meg er det verken vann eller skitt. Lurer på om det er strømninger internt i filterhuset som på en eller annen måte lurer sensoren.

 

Resultatet er jo at alle ombord stivner når lyden kommer, så jeg har skrudd den på silent - hvilket betyr at jeg risikerer å misse andre alarmer.

 

-koh

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...