eivindl Startet 29.Juli.2008 Del på Facebook Startet 29.Juli.2008 (redigert) Jeg skvatt til da jeg fikk denne her om dagen akkompagnert av blinkende fine lys og pipe lyd fra instrumentet. Hvordan skal jeg ha klart å få vann i dieselen? Har hatt båten i 3 år og 250 timer uten å ta spesielle hensyn. Merket ingen ting på motoren men slike advarsler skal en vel ta alvorlig.. Tja, det er jo en tappe plugg på grovfilteret som kan skrues opp. Frem med cola flaske som deles i to og ut med dieselen igjennom tappe skruen. Her kom det mye rart men ikke noe vann etter det jeg kan skjønne. Jeg regnet med at jeg skulle kunne se det neders i colaen etter en liten stund som ett klart skille mellom diesel og vann? Det "rare" som kom var diverse flak, mørke i fargen, som en enkelt kan kalles store urenheter. Aner ikke hva det var. Skrudde sammen filteret, pumpet endel ganger på lufte pumpa og startet. Motor startet umiddelbart men med samme alarm. Hadde ikke fått ut all lufta så motor stoppet raskt igjen. Pumpet litt mere og startet igjen. Ingen alarm denne gangen og etter å ha hostet litt (mere luft) gikk den fint. Vp d-3 motoren er utrolig enkel etter å ha fått luft i systemet. Går jo neste en liter i filteret som jeg ikke fikk fylt opp med diesel før jeg startet. Poenget: kan urenhetene ha fått "water in fuel" til å gå? Har jeg vann i drivstoffet som jeg ikke ser? Andre forklaringer? Motor har gått ti timer etter dette uten problemer. Redigert 29.Juli.2008 av eivindl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Samui Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Om det er likt som på D6 så er det en tappeskrue på dieselfilteret som er montert på motoren. Der ligger sensoren for alarmen "water in fuel". Skru ut denne og tapp ut vannet. Du må demontere ledningen til sensoren før du skrur ut tappeskruen. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Der skal vel tappes vand af to steder: Både på grovfilter/forfilter og på finfilter. Haft haft samme alarm og løste det enkelt og fint ved at tappe disse to stedet. Andy Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Fin filteret har jeg ikke tenkt på siden det ser ut til å være en føler på grovfilteret. Skal sjekke dette i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Luska Luuri Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Har hatt akkurat samme på min D4. Under grovfilteret sitter 2 tappeskruer en i senter og en ved siden av. Tok først ut den ved siden av senter skruen. Der kom det ut "brune flak", men fra senter skruen kom det også brunt vann. Fra finfiltret kunne jeg ikke se noe vann, bare noen bitte små brune rusk, men det var tydelig vis nok for "vannføleren" til å varsle at det var vann i dieselen. Synderen i mitt tilfelle var tankpåfyllingslokket som viste seg var lekk. Prøvde å skaffe nytt men det viste seg at alle (4) i hylla hos forhandleren hadde samme feil. Pinnen Gjennom lokket er ikke tett. Har inntil videre tettet det med Tech-7. Sitér dette innlegget Link to post
Samui Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Ett lite tips siden du har partikler i forfilteret er å løsne dette og gjøre det helt rent med evnt. trykkluft. Jeg fikk mange alarmer "low fuel pressure" og engang full stopp. Det viste seg å være små partikler i kanalene i forfilteret som gjorde at jeg ikke fikk full gjenomstrømning. Det utskiftbare filteret i forfilteret er også veldig tett, 10 micro. Lurt å ha i reserve :-) Min er erfaring er kun med D6, men det virker som disse CR motorene må ha ren og fin diesel ellers så begynner det å hyle i evc, en :-) Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Det som synes klart er at det er grovfilteret mitt som har vannutskiller og som EVC er koplet til, ingen ting på finfilteret. Det som også synes klart er at jeg ikke finner vann i dieselen men derimot urenheter. Og heretter blir alltid grovfilteret rengjort når jeg skifter innsatsen der. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Det er dette jeg mener når jeg siger finfilter. Føleren for vand i diesel sidder for neden. Taler vi om den samme ting? Kan ikke forestille mig, at din motor ikke har en føler her. Andy Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Tror nok vi snakker om samme sak. Sitter kun en tappe skrue i bunnen av finfilteret. Ingen ledninger "i dette område". Grovfilteret Vp nr. 877763 derimot er det ledninger og dermed føler på. Tanken er nok at ikke noe vann kan slippe forbi her. Regner med Common rail dyser ikke liker å sprøyte vann uten smøring.. Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 (redigert) Mulig det er et avvik men det er nok ikke det eneste. D3 motoren er heller ikke utstyrt med sjøvannfilter ! Her går det rett i impeller får så å knekke den før det stopper i varmveksler. Hva er teorien bak det? (Senere modeller har sjøvannfilter) Redigert 1.August.2008 av eivindl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 OK. Jeg måtte lige genlæse tråden. Du har en D3-motor - ikke en D6. Der ser man jo nytten af en korrekt emnetitel Undskyld forvirringen - jeg troede du havde en D6 og blev derfor lidt forvirret. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Uansett så er alarmen filteret på motoren. I manualen står det hvordan du skal tappe dette. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Har samme problem på min Yanmar 4LHA-HTE. Som dere ser kan jo filteret likne litt på Volvo's. Når jeg gir full gass, og i det turtallet kommer opp, lyder alarmen i ett sekund eller to. Jeg har tappet av, og hos meg er det verken vann eller skitt. Lurer på om det er strømninger internt i filterhuset som på en eller annen måte lurer sensoren. Resultatet er jo at alle ombord stivner når lyden kommer, så jeg har skrudd den på silent - hvilket betyr at jeg risikerer å misse andre alarmer. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.