Jump to content

Volvo penta 280 drev vil ikke tiltes opp

bbergs

Recommended Posts

:yesnod:  Hjelp!!

Jeg har en Windy 9800 Med 280VP drev.

Disse drevene reagerer ikke lenger når jeg ønsker og tilte disse opp.

Jeg hører at releene slår inn. men ingen respons det kommer en summelyd som jeg er vant til  fra andre drevtyper.

Har hat windy tidligere men kjenner ikke igjen problemet på denne båten.

Tidligere eier sa at han hadde koblet ut drevene for de han hadde en del episoder hvor drevene ikke hadde låst seg i nedsenket tilstand  når vedkommende skulle bakke.

Jeg har koblet tilbake alle ledninger .

Jeg har ikke hatt nærver til og ringe Volo

Normat ved slike hendvendelser blir det ganske så dyrt

"Er litt redd for at det blir mindre  jule-aqevitt på bordet i år" :wink:

Har noen her på forumet noen erfaring med disse drevene og i tilfelle vil jeg svært så gjerne ha litt medfølelse og tilbakemelding.

Hilsen en ydmyk

Windy Reder

Jeg har samme drevet, og det er riktig som det sies, det er en hydraulisk pumpe som løfter drevet. Her må jeg etterfylle hvert år og går denne tomm så går ikke drevet opp.

Denne er montert i motorrom like ved drevet på min Windy 24.

Men denne har ingen ting med låsing av drevet ved oppbakking, det er det en helt annen mekanisme som tar seg av, og som også må justeres i ny og ne.

Håper bare at det ikke er selve pumpa på powertilten din som er defekt, den er ganske dyr hos Volvo.

Lykke til, å spar litt penger til julekvelden.

Mvh,

Bjørn E.

Jeg har også ett 280 drev på min båt.  Løftemekanismen er ikke hydraulisk, men drives av en elektromotor.  På toppen av denne el. motoren sitter det en svart box med 4 releer.  Hos meg var det problemer med disse releene så det endte med at jeg har koblet vekk det hele og kjører tiltingen direkte med bryteren.  Dette er kun for heising av drevet opp og ned, ingen Powertrim som sikkert er hydraulisk.  Mener dette ikke kom på VP før 290 drevet.  Den elektriske moteren selges forøvrig som ikke original del. Lykke til!

Jeg har også ett 280 drev på min båt.  Løftemekanismen er ikke hydraulisk, men drives av en elektromotor.  På toppen av denne el. motoren sitter det en svart box med 4 releer.  Hos meg var det problemer med disse releene så det endte med at jeg har koblet vekk det hele og kjører tiltingen direkte med bryteren.  Dette er kun for heising av drevet opp og ned, ingen Powertrim som sikkert er hydraulisk.  Mener dette ikke kom på VP før 290 drevet.  Den elektriske moteren selges forøvrig som ikke original del. Lykke til!

Takker Coronet.

Jeg mener også at dette er elektromotor for jeg kan ikke finne noe hydraulik. men mener at det sitter  kun et rele.

Hvor kan man få kjøpt elektro motoren " ikke orginal"

Mvh

Ydmyk Windy reder

Har for en tid siden feilsøkt på samme problem. Løftemotoren gikk ikke, men fortvil ikke dette er en permanentmagnet motor som tåler mye. Problemet er gjennomføring av ledninger disse går gjennom en plugg-lingnende sak som er veldig svak (lednings brudd).  Gjør følgende skru løs motoren (to små stjerneskruer) ta med motoren til et egnet sted med drill og loddebolt. Demonter motor kappa og dra den av(den sitter nokså godt fast pga. magnetkreftene) Bor to små hull gjennom pluggen og stikk ledningene gjennom lodd så disse fast igjen på rett plass. tett med lim,sika,silikon ol og monter sammen. maks 1t arbeid og nesten 5 lapper spart. lykke

• 4 måneder senere...
  • 12 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...