bbergs Startet 11.November.2003 Del på Facebook Startet 11.November.2003 Hjelp!! Jeg har en Windy 9800 Med 280VP drev. Disse drevene reagerer ikke lenger når jeg ønsker og tilte disse opp. Jeg hører at releene slår inn. men ingen respons det kommer en summelyd som jeg er vant til fra andre drevtyper. Har hat windy tidligere men kjenner ikke igjen problemet på denne båten. Tidligere eier sa at han hadde koblet ut drevene for de han hadde en del episoder hvor drevene ikke hadde låst seg i nedsenket tilstand når vedkommende skulle bakke. Jeg har koblet tilbake alle ledninger . Jeg har ikke hatt nærver til og ringe Volo Normat ved slike hendvendelser blir det ganske så dyrt "Er litt redd for at det blir mindre jule-aqevitt på bordet i år" Har noen her på forumet noen erfaring med disse drevene og i tilfelle vil jeg svært så gjerne ha litt medfølelse og tilbakemelding. Hilsen en ydmyk Windy Reder Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Det første som slår meg, er går ikke disse på hydrolikk? Hvis det stemmer, ville jeg sjekket nivået på hydrolikken, og at der ikke er kommet luft i. Men, det kan være jeg tar feil, men siden du ikke har fått svar, prøver jeg meg. Sitér dette innlegget Link to post
b-e-p Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Jeg har samme drevet, og det er riktig som det sies, det er en hydraulisk pumpe som løfter drevet. Her må jeg etterfylle hvert år og går denne tomm så går ikke drevet opp. Denne er montert i motorrom like ved drevet på min Windy 24. Men denne har ingen ting med låsing av drevet ved oppbakking, det er det en helt annen mekanisme som tar seg av, og som også må justeres i ny og ne. Håper bare at det ikke er selve pumpa på powertilten din som er defekt, den er ganske dyr hos Volvo. Lykke til, å spar litt penger til julekvelden. Mvh, Bjørn E. Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Jeg har også ett 280 drev på min båt. Løftemekanismen er ikke hydraulisk, men drives av en elektromotor. På toppen av denne el. motoren sitter det en svart box med 4 releer. Hos meg var det problemer med disse releene så det endte med at jeg har koblet vekk det hele og kjører tiltingen direkte med bryteren. Dette er kun for heising av drevet opp og ned, ingen Powertrim som sikkert er hydraulisk. Mener dette ikke kom på VP før 290 drevet. Den elektriske moteren selges forøvrig som ikke original del. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
bbergs Svart 11.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2003 Jeg har også ett 280 drev på min båt. Løftemekanismen er ikke hydraulisk, men drives av en elektromotor. På toppen av denne el. motoren sitter det en svart box med 4 releer. Hos meg var det problemer med disse releene så det endte med at jeg har koblet vekk det hele og kjører tiltingen direkte med bryteren. Dette er kun for heising av drevet opp og ned, ingen Powertrim som sikkert er hydraulisk. Mener dette ikke kom på VP før 290 drevet. Den elektriske moteren selges forøvrig som ikke original del. Lykke til! Takker Coronet. Jeg mener også at dette er elektromotor for jeg kan ikke finne noe hydraulik. men mener at det sitter kun et rele. Hvor kan man få kjøpt elektro motoren " ikke orginal" Mvh Ydmyk Windy reder Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Ikke originale ting og tang til VP: www.eurofritid.no Lykke til.....men forresten du kan jo måle med prøvelampe eller multimeter først for å se om det kommer strøm til elektromotoren. Har hatt flere av disse oppe for rens og sjekk....setter sammen og smører opp og vipps.....penger spart. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Frode_B. Svart 12.November.2003 Del på Facebook Svart 12.November.2003 Jeg har også 280 drev.Hos meg er tiltingen mekanisk, drevet av elektromotor med relestyring. Når tiltingen gikk skeis hos meg, var det den mekaniske snekka som skal seg. Jeg sliter ennå med å få den iorden, da den er så inni helsikes vanskelig å få demontert mde motor i båten (trangt). Sitér dette innlegget Link to post
Guest flipper Svart 12.November.2003 Del på Facebook Svart 12.November.2003 Har for en tid siden feilsøkt på samme problem. Løftemotoren gikk ikke, men fortvil ikke dette er en permanentmagnet motor som tåler mye. Problemet er gjennomføring av ledninger disse går gjennom en plugg-lingnende sak som er veldig svak (lednings brudd). Gjør følgende skru løs motoren (to små stjerneskruer) ta med motoren til et egnet sted med drill og loddebolt. Demonter motor kappa og dra den av(den sitter nokså godt fast pga. magnetkreftene) Bor to små hull gjennom pluggen og stikk ledningene gjennom lodd så disse fast igjen på rett plass. tett med lim,sika,silikon ol og monter sammen. maks 1t arbeid og nesten 5 lapper spart. lykke Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 5.April.2004 Del på Facebook Svart 5.April.2004 Har akkurat kjøpt en anbefalt propell (16"x17"), og når jeg setter på denne er det kun 5 mm til kavitasjonsplata (volvo 280 drev).....noen som har erfaringer om dette i det hele tatt går?? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Isaksen Svart 6.April.2016 Del på Facebook Svart 6.April.2016 (redigert) Har det samme på min, men det ser ut som jeg må gå ned ett hakk pga at motor sliter. Hva slags motor og båt har du? Redigert 6.April.2016 av Kenneth Isaksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 6.April.2016 Del på Facebook Svart 6.April.2016 15x17 evt. 14x19 er vel 'standard' propellene på disse med middels motorisering. 16" høres litt stort ut på et 270/280/290, mer vanlig på Bravo-serien til Merc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.