Jump to content

Gaupen Henger, erfaringer?

joelle

Recommended Posts

Er på utkikk etter en henger til min skibsplast 655, og har da blandt annet kikket på en gaupen boogie henger som jeg kan få ny for 21.500.-

Er litt usikker på kvalitet på disse, men håper noen her inne kan gi meg et par tips.

Jeg har samme henger til min 655. Dette er vel den største til gaupen, med totalvekt på 2 tonn. (laster 1400kg)

Mitt inntrykk av denne hengeren er at den er 'grei nok', men det finnes sikkert langt bedre hengere på markedet (men da blir gjerne prisen det dobbelte).

-Hengeren er ikke sveiset sammen. Den er skrudd ved hjelp av klammere (eller U-bolter). Den virker ganske så myk, så mye av stivheten får den nok av båten.

-Det er ingen surreøyne eller andre ting til å feste stropper i på den, så lastestroppene som du sikrer båten med på trekkes rundt hengerens ramme.

-Winchen er bra! Det er en slik sak med brems som legger seg på dersom strekket i fiberstroppen øker og du ikke mater ut med sveiva. Altså, faren for at båten rutsjer av hengeren, og rett i slippen (noe -jeg har sett skje med andre hengere) er eliminert.

-Lys- og skiltramma er ok, men det er noen skarpe kanter på den. Det er en fordel å være to når den skal monteres eller tas av og båten står på hengeren.

-Det finnes en vugge, med to ekstra ruller, som kan monteres bakerst på hengeren. Denne må du ha! Ved første opptagning av båten min så sprakk den bakerste rulla. Jeg kjøpte da vugge og monterte denne.

(-Jeg fikk med den største Gaupen med enkel aksling til båten min da jeg kjøpte den. Denne hengeren var altfor liten, og rett og slett skummel å kjøre med. Jeg fikk da byttet til boggi-hengeren mot prismellomlegget.)

mvh

HC

Jeg har BK henger til min Skibsplast. Denne fungerer meget bra, den har vugger som stiller seg inn automatisk til båten. Den jeg har 1 aksel med nyttelast på 1150kg og totalvekt 1500 kg (dette skulle også holde til Skibsplast 655). Med denne hengere slipper du akkurat unna omregistreringsavgift og utvidet førerkort (forutsatt at du har bil med egenvekt inkludert fører på mer enn 1500kg og totalvekt på under 2000kg.

Edited by ADNOH (see edit history)

2015 Mazda

2016 US Ford

Kjøp deg en Svela eller Brenderup eller Fogelsta. Spørs hvor mye den skal brukes. Har en Brenderup 07 mod med nyttelast 2000 kg. mens båten veier ca 1400 kg. Av erfaring bytter man litt båt og da har du evnt. stor nok henger ! Så spørs det jo litt på bilen og ditt førerkort også da. Syns ihvertfall Brenderup har vært bra, anbefales !! Gaupen ser noe spinkel ut :nonod:

Jeg ville ikke kjøpe Gaupen.

Dette fordi jeg synes den så for spinkel ut.

Det er også bekreftet i en del andre innlegg her på forumet.

søk på tilhenger eller gaupen så finner du nok litt.

Ellers fikk jo Tysse god skryt bl.a i Båtmagasinet.

Den har heller ikke ille pris nå.

Tysse

Men de har visst blitt bedre enn de var før.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

i første omgang kommer jeg til og bruke hengern to ganger i året, og slippen ligger sirka fire kilometer hjemifra.

denne tysse hengern ser grei ut, men spørsmålet er hvor mye man kan få ned prisen

Jeg har en Hammer-henger (norsk) BB1500S til min Skibsplast 655 med Suzuki DF140. Hengeren koster veiledende 21.990,- Hengeren har vugge som justerer seg selv etter båten ved sjøsetting og trekking og hengeren er godkjent for 1160 kg nyttelast (Skibsplast 655 = 890 kg + Suzuki DF140 = 186 kg + + ). Med "passende bil" trenger man ikke førerkort med E med denne hengeren og det er tilfelle for den bilen (totalvekt 1975 kg, maks hengervekt 1500 kg), båten og hengeren (totalvekt 1500 kg) jeg har. Du finner nok hengere som er enda litt mer stabil i 80 km/t +, men jeg synes Hammerhengeren har fungert utmerket de snart 7000 km jeg har kjørt med båten på slep samt de drøyt 20 gangene jeg har sjøsatt båten og de drøyt 20 gangene jeg har trukket båten siden jeg kjøpte båt og henger i 2001.

denne hengern ser bra ut den, men det ser ikke ut som om di har noen forhandlere sør for Trondheim. Og ikke noen forhandler liste på hjemme siden

Det er nok riktig at de fremdeles er såpass små i salgsvolum at de ikke har skikkelig forhandlernett enda. Derfor er det vel dessverre foreløpig kun alternativene hente selv, få noen bekjente som skal kjøre den veien til å frakte hengeren eller få den tilsendt som er mulighetene med dette fabrikatet. Det sistnevnte vil muligens være dyrt også. Men bra hengere er det absolutt og særlig i forhold til pris og lasteevne opp mot SP 655. Av vedlikehold har jeg så langt (siden 2001) skiftet bremsebånd (nå i 2008) samt noen av de små gummihjulene som støtter opp under båten (2006).

Ser nesten ut til at Gaupen hengern blir den hengern jeg får mest for pengene.

Lurer på at ikke registrere den ennå siden det ikke er mange kilometerne fra rampa og hjemmet. På den måten blir den attraktivere og selge neste gang.

Har du sett på opplagshenger da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Kjøp hva du vil, men ikke kjøp Gaupen.

Jeg hadde selv ny boggihenger fra Gaupen for 2 år siden, og etter litt frem og tilbake med Gaupen fabrikken fikk jeg returnert hengeren, da jeg var alt annet enn fornøyd. Dette gjaldt hovedsaklig meget myke ruller.

kjøpte meg en boggihenger fra Brenderup istedenfor, og er en like fornøyd eier av denne hengeren også idag.

Jeg vurderte også hengere med luftfylte ruller, men etter at jeg tenkte at det vil danne seg sprekker i gummi etterhvert, gikk de hengerene også ut av vurderingen.

Håper du får en henger du er fornøyd med !

Edited by www.hytteogbatservice.com (see edit history)
  • 4 years later...

Noe nytt på denne fronten? Skal forhåpentligvis kjøpe 655 i vår og må ha henger. Tror jeg.. vurderer å leie en også og ha den på sjøen..

Har funnet denne som virker veldig billig. Litt overkill til skibsplast 655.. men de mindre hengerne koster jo like mye eller mer. Er tiki bra? Noe negativt med å kjøpe så stor henger? veier over 600 kilo.. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37050148&searchQuery=tiki%20b%E5thenger

Andre tips til henger.. vil ha en som ikke er heelt på grensa vektmessig..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Har hatt Gaupen før. i mindre utgave. Den ble valgt pga pris. den fungerte greit nok, men syntes ikke den var helt ideell. Krybben var litt kinkig, da holderne tilrullene vrei seg når båten ble drett opp. Brukte den nærmest bare som opplagshenger da.

Nå kjøpte jeg en Tikihenger, og denne overrasket positivt. Solid, og smart, selvjusterende krybbe, inkludert tilt i bakkant. Hengeren virker også solid. Hadde siktet meg inn på en Tredalhenger da denne dukket opp på kampanje: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38228750&searchQuery=

En Skibsplast 655 kan nok passe på denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38228767&searchQuery=

Evt denne, med dobbel aksling, dersom planen er å kjøre mye med den http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38228756&searchQuery=

Edited by 4-Stroke (see edit history)

Har denne hengeren. Den er bygget slik at det ikke er omregistreringsavgift på den (egenvekt 340 kilo). At denne er godkjent for 2 tonn totalvekt er høl i hue, for den er spinkel. Men det er jo mulig, for akslingene er jo helt ok typegodkjent standardvare. OM den skal benyttes til en båt over 1000 kilo så må det i allefall være en med påhengsmotor. Jeg har brukt den til å frakte et 22 fots båtprosjekt med en 45 hk innenbordsdiesel, totalvekt uten innredning på ca 1350 kilo, og da med tyngdepunktet rimelig langt frem pga midtmontert diesel. Det fungerer svært dårlig. Hengeren blir svai og gynger når jeg kjører. Merk at det ennå er langt igjen til maksvekt, selv om altså lasten er rimelig framtung i forhold til akslingen. Og jeg kjørte båten så langt bak på hengeren som over hodet mulig uten at det hjalp.

Hengeren er klampet, altså ikke sveiset. Det er enkeltramme (lett vekt). Den er bygget så simpelt og billig som overhodet mulig. Du kommer unna med denne til kortere fraktbehov, men skal du kjøre noen distanser så vil den garantert gi etter før eller siden med angitte vekter. -Bedre med påhengsmotorbåt enn med den jeg fraktet, men likevel. Kan også ta med at lys og skilt sitter på et elendig uttrekkssystem som ikke tåler noen ting - ødelagt på et blunk på min... Jeg har hørt at denne ikke er typegodkjent i Sverige. Har ikke referanser, men kan faktisk tenke meg at det stemmer.

Jeg ville valgt en henger med dobbeltramme om behovet skulle oppstå igjen. Og da holder jeg en knapp på TIKI-TILHENGER som beste kjøp.

Reidar

Edited by H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Jeg har en Hammer-henger (norsk) BB1500S til min Skibsplast 655 med Suzuki DF140. Hengeren koster veiledende 21.990,- Hengeren har vugge som justerer seg selv etter båten ved sjøsetting og trekking og hengeren er godkjent for 1160 kg nyttelast (Skibsplast 655 = 890 kg + Suzuki DF140 = 186 kg + + ). Med "passende bil" trenger man ikke førerkort med E med denne hengeren og det er tilfelle for den bilen (totalvekt 1975 kg, maks hengervekt 1500 kg), båten og hengeren (totalvekt 1500 kg) jeg har. Du finner nok hengere som er enda litt mer stabil i 80 km/t +, men jeg synes Hammerhengeren har fungert utmerket de snart 7000 km jeg har kjørt med båten på slep samt de drøyt 20 gangene jeg har sjøsatt båten og de drøyt 20 gangene jeg har trukket båten siden jeg kjøpte båt og henger i 2001.

Helge har satt opp regnestykket for deg, glalaks. Går vel akkurat.

Helge skrev imidlertid sagt noe rart om at man ikke trenger E'n? Det avhenger i så fall at at trekkbilens egenvekt (uten sjåfør, mange har lagt til 75kg sjåfør i vognkort) er høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt.

Jeg har sett en Tiki 2700 bli misbrukt i vinter. Den imponerte. Tror Tiki er noe av det bedre på markedet.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Glalaks; jeg har hatt en Tiki henger (1000BP) og var ikke fornøyd med den. Krybbekonstruksjonen virker svak og knakk på min (var sannsynligvis knekt før jeg fikk den). Dette kunne ha vært en konstruksjonsfeil men i tillegg er rullene laget av hard gummi som har en tendens til å slutte å rulle når de blir slitt. dette gjør at det blir nærmest håpløst å få en båt opp på hengeren. Vinsjen som ble levert med hengeren var for svak.

Har en Brenderup henger til jobb-båten (en Buster XL) og dette er en gjennomført solid og meget god henger. Superrullene (hard plast), og en solid vinsj med gir gjør at det er en lek å trekke opp båten

Ebn liten saksopplysning. BK-Hengeren har jo vært Norges mest solgte båthenger gjennom noen år. Disse ble inntil for noen år siden produsert av TIKITREILER i Estland. Hvor BK produseres nå vet jeg ikke, men det er nok i et annet og billigere land. Hvordan de er blitt etter at de mistet produksjonsavtalen med TIKITREILER vet jeg ikke, men jeg har sett varehengerne til BK, og disse ser i hvertfall solide ut. Nå er jeg tilhenger(!) av å anskaffe henger i proffserien når man først skal ha seg henger, og ikke gå etter billigste pris. Man får virkelig det man betaler for. Gaupen har i alle år satset på lavpris, og som mangeårig "hedmarking" hører jeg jo stadig skryt om dette lokale produktet. Men det er skryt jeg vil slakte i alle anledninger etter erfaringer med egen 2 tonns båthenger, egen 750 kilos varehenger (knakk ramma med langt mindre enn maks last), og vedkjøring med fars 1400 kilos boggihenger (knakk ramma....). Så mye for lokal produksjon. Jeg tror ikke en gang de har sveiseapparat der ute på fabrikken. Alt er jo skrudd og klampet, og det holder bare ikke i lengden. Men billig er det...

Glalaks; jeg har hatt en Tiki henger (1000BP) og var ikke fornøyd med den. Krybbekonstruksjonen virker svak og knakk på min (var sannsynligvis knekt før jeg fikk den). Dette kunne ha vært en konstruksjonsfeil men i tillegg er rullene laget av hard gummi som har en tendens til å slutte å rulle når de blir slitt. dette gjør at det blir nærmest håpløst å få en båt opp på hengeren. Vinsjen som ble levert med hengeren var for svak.

Har en Brenderup henger til jobb-båten (en Buster XL) og dette er en gjennomført solid og meget god henger. Superrullene (hard plast), og en solid vinsj med gir gjør at det er en lek å trekke opp båten

Alle hengere har sin begrensning. 1000BP er den minste hengeren i proff-serien til Tiki, og den laster ikke mer enn 750 kilo og anbefalt maks lengde 19 fot. Dette er for lite for din Buster XL både i vekt og lengde, så den er overbelastet. Jeg syns ikke du skal henge det på produsenten.

Buster XL, vekt uten motor 600 kilo tom. Har du en 100 hk 4-takt så veier jo den "en god del". Så kommer det sikkert drivstoff, turutstyr, anker, kjetting mm. som ligger oppi, så du var langt over maksvekt.

Brenderup er bra hengere de også forresten, bare du har valgt riktig størrelse. :yesnod:

Ja jeg vil ha en litt overdimensjonert henger. Boggie tror jeg. Den tikihengeren jeg linket til ser solid ut. Har nyttelast på over 2 tonn. Eneste minuset er egenvekt på 600 kilo. Blir jo nesten 1800 kilo totalvekt da. Ikke alle biler som trekker dette.

Den hammerhengeren til Helge må jo alle tanker tømmes og alt løst fjernes fra båten før frakt omtrent.

Har en hss 1200 og er kjempefornøyd med den, men er for liten nå dessverre..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Ja jeg vil ha en litt overdimensjonert henger. Boggie tror jeg. Den tikihengeren jeg linket til ser solid ut. Har nyttelast på over 2 tonn. Eneste minuset er egenvekt på 600 kilo. Blir jo nesten 1800 kilo totalvekt da. Ikke alle biler som trekker dette.

Den hammerhengeren til Helge må jo alle tanker tømmes og alt løst fjernes fra båten før frakt omtrent.

Har en hss 1200 og er kjempefornøyd med den, men er for liten nå dessverre..

Egenvekt på hengeren sier jo en god del om hvor sterk den er. Og dobbeltramme veier en del. Jeg syns det høres fornuftig ut med en 2-tonns dobbeltrammehenger til en båt som veier 1200 kilo under transport. En slik henger er (selvsagt) utstyrt med boggi, men det er altså ramma som må tåle belastningen.

Jeg har en gaupen boggihenger med nyttelast 1655kg og tot vekt 2tonn.

Savner selvjusterende krybbe, skulle jeg hatt den i sjøen ville jeg også hatt en vugge bak. Slik det er nå rygger jeg hele sulamitten ut i elva og kjører sjekta på. (ferskvann)

Fungerer godt til min tresjekte, selv om kjølen er forholdsvis dyp. Gode justeringmuligheter på sidestøttene selv om de er manuelle. (Man gjør jo dette bare en gang.)

Ellers er hengeren nydelig. Bremsebånd rund baut på alle fire koster 1800, hjullager er 250/stk.

Hentet en sjekte som stod på land en gang med denne. (rett på bakken)

Jekket opp tverrjelken bak slik at ikke den skulle knele, dro sjekta opp med vinsj.

Bøyde jernet vinsjen er festet i.

Som det står tidligere i denne tråden, gaupen fester bjelkene med vinkeljern, så det var en smal sak å ringe min nærmeste stålpusher å få bestilt en lengde med bjelke (denne gang med litt tykkere gods).