Jump to content

VP 290 DP drev med dårlig respons i revers


Zach

Recommended Posts

Jeg har inntrykk av at mitt VP 290 DP har dårlig kraft noen ganger i revers. F.eks. når jeg skal legge til bryggen med å bruke maks utslag til styrbord eller babord, værst til babord. Virker som om det dårlig/liten (meget liten) respons noen ganger. Koble inn revers i nøytral er ikke noe problem. I forover med maks utslag til styrbord eller babord svinger båten nesten på 5-øringen. Trodde det skulle være ca. slik i revers også. Så det kan tyde på at det er noe gærnt(?).

Noen med synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Går utifra det er responsen på svinging du snakker om, om det er noe gærnt med drevet har jeg null peiling på men det er vel en ganske bred båt med vekt på over 4000kg du har hvis jeg husker rett så det skal vel litt til for å starte å dran rundt spesielt når plassen er trang. Har du testet dette i rom sjø for å se hvordan den fungerer da. Og til slutt har den hvert slik siden du fikk den eller har det kommet nå?

 

Du har vel postet på feil plass men noen flytter det sikkert over i rett forum snart.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Så var problemet løst (tror jeg). I alle fall OK nå etter justering et par/tre mm på vaieren.

 

Tilføyet: Enda en testtur i kveld (for "sikkerhets skyld"). Reversen Ok uansett stort/lite utslag S/B. Virket helt OK. Mye enklere å legge til. Tidligere bare unntaksvis OK. Takk for et godt tips Larspo.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Oppfølging:

Utbedringen med å justere girvaieren varte bare midlertidig. Ble etterhvert samme problemet som beskrevet ovenfor. Da det er sannsynlig kon i drevet som er problemet. Har bestilt ny kon + tilbehør, og vil samtidig skifte vaieren for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...