Jump to content

Hvilken daycruiser, 150-250k?

tmp528iat

Recommended Posts

Vi er en liten familie på 2voksne og ett lite barn. Vi er ikke veldig båterfarne, men litt kan vi jo. Vi er nå på jakt etter en daycruiser av noe slag. Ser vel først og fremst etter Ibiza 20 touring, eller noe lignende. Det bør være en god båt, med plass til og overnatte i nødstilfelle. Samtidig bør den se bra ut (noe ibiza absolutt gjør), og være romslig og praktisk. Har noen her noen annbefaling? Tenker prisklasse 150000-250000..

Vi var i samme sits for ett par uker siden, og landet på en Skibsplast 655.

Kikket på eksakt di merker conehead skriver men fastnet for skibsplasten av flere grunner:

* andrehånds verdi

* Service instilling fra ulike forhandlere

* Mulighet til og legge barna inne i kabin.

Skibsplasten har en stor kabin der det går og komme seg in i uten og krype in. På samme gang fikk vi intrykk av at det ikke har gått inflation i brukt prisene på lik linje med tex Uttern.

Her tenker jeg på at jeg kikket på D55. Fannt mye brukt som var et par år gammle til rundt 250.000,- og fikk tilbud fra forhandler på ny båt til samme pris. Mine tanker da er at di som betalte i underkant av 300.000,- i fjor taper utroligt mye, og det kommer gjennspeile seg på brukt prisen årene som kommer

Kan trygt anbefale Ibiza 20 Touring, ligger flere ute på Finn i prissjiktet deres. Her får du en båt som ser bra ut, går bra, det er kokeapparat og trykkvann i båten. Noen 20 Touring ble også levert med sjøvannstoalett med septiktank. Gull verdt når nøden er som størst. Utstyr som er med på å forlenge dagen på vannet. God plass utvendig, benker på begge sider bak på akterdekket, nedsenket flatt fordekk, utrolig lett å entre båten selv om man er nedlesset av bæreposer og ting. Når det gjelder mulighet for overnatting er det plass til to foran, og to bak hvis båten er utstyrt med solseng (ekstrautstyr). Da vi kjøpte båt var mulighet for overnatting et av kriteriene, men uteplassen var høyere prioritert da vi av erfaring visste at denne plassen blir brukt mer enn plassen innvendig. Samtidig hadde vi krav om kokemulighet, vann/dusj og toalett.

Vi er stort sett 2 voksne, 2 barn og en liten hund når vi er ute i båten, greit med plass i båten. Med nesten full tank (160 l), litt i septiktanken, ankervinsj m/ 50 m blytau, solseng liggende i lugaren (veier litt den og), hele familien og bikkja har jeg lest av 40,9 knop på gps'en! Så fartsressursene er absolutt til stede. Dette er med 150 hk evinrude.

Går du for 20 Touring. og bare unntaksvis kommer til å benytte lugaren til å sove i, blir dere nok fornøyde med en slik båt.

Redigert av wilma (see edit history)

Kjøpte selv Skibsplast 655 til årets sesong og har kun positive erfaringer med denne båten.

Er selvsagt mange daycruisere som er utrolig fine (Ibiza, Yamarin etc) men synes selv (med to barn på 5 og 8) at plassen i cabinen er fantastisk da barna ofte liker å dille der inne. Har også overnattet i båten. Funket utmerket.

På den annen side er ikke skibsplast av de raskeste. Hvis fart er prioritet er nok andre båter å foretrekke.

Jeg havnet på Skibsplast 605 for 5år siden og har ikke angret på enda. Den er etter min mening den ideelle daycruiser med sitt design mellom en tradisjonell cabin båt og skjærgårdsjeep. Båten er bunnsolid lagd som tåler hard bruk i år etter år uten at den tar skade av det.

2015 Mazda

2016 US Ford

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...