Jump to content

Perkins 4108 Markert Knatrelyd når den blir varm

Bergen

Recommended Posts

Min 49 hk Perkins har begynt med en markert knatrelyd kombinert med litt turtallsfall og litt blårøyk (i det det skjer) etter en tids gange. Lyden intreffer brått, er turtallsavhengig og forsvinner ikke før motor er stoppet og startes opp igjen. Første gang dette intraff røk samtidig vannpumpe (som hadde dryppet litt en tid) og jeg trodde det var den havarerte vannpumpen som genererte lyden. Nå er ny vannpumpe montert men ulyden kommer altså fremdeles.

Min teori er at "noe i bevegelse" begynner å ta bort "noe annet" når det blir varmt og utvider seg men hva?

Siden vannpumpen er involvert er mine tanker noe i registeret men tilsynelatende er alle funksjoner operative.

Jeg vet ikke om det er relevant for saken,men motoren fikk ny toppakning for et par måneder siden ( årsak var at jeg måtte av med toppen for å borre ut en knekket manifoildbolt), og etter ventiljustering synes jeg motor har laget mere røyk ved oppstart en før.

Motor har blitt stoppet ganske umidelbart etter at dett intreffer.

Tips mottaes

feil tenningstidspunkt kansje..for jeg regner med du har peilet oljen og ser at ikke den har for høyt nivå? tror vel også gjennomslag i sylindrene kan gi slike symptomer , da veivhustrykket kan trykke oljedamp inn i innsuget igjen og dermed tilføre for mye brennbart (olje)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

"Slakke" ventiler gir vel knatrelyder, og det høres bedre jo varmere det er (varm olje=tynnere olje, kanskje derfor?). Når du i tillegg skriver at disse nylig har vært justert, så tror jeg faktisk jeg ville tatt en ny sjekk på om åpningen på disse ble satt korrekt. Skjønt, dette med blårøyk og at det hjelper å stoppe/starte igjen, tyder kanskje på annet?

Forresten "knatrelyd" kan jo være så mangt. Slakke ventiler lyder kanskje litt mer som "skrangel / rasling". Er det det du mener?

Når det er sagt - noen spesifikk erfaring med Perkins har jeg ikke. Dette er kun "generell synsing".

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)

Det kan også være en dyse som henger. Kraftig bankelyd som følger turtall.

Om lyden oppstår igjen, forsøk å løsne dyserøret inn på en dyse av gangen. Lyden forsvinner når rør på dyse med feil løsnes.

Bruk filler, dette er jobb det blir søl av.

I så fall er det ut med dyse® for overhaling. Dette er en ikke uvanlig feil.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

feil tenningstidspunkt kansje..

Men hvorfor skulle dette plutselig endre på seg ?, og skulle det ikke da også vært tilstedeværende når motor var kald? Oljenivå er normalt

"Slakke" ventiler gir vel knatrelyder, og det høres bedre jo varmere det er (varm olje=tynnere olje, kanskje derfor?). Når du i tillegg skriver at disse nylig har vært justert, så tror jeg faktisk jeg ville tatt en ny sjekk på om åpningen på disse ble satt korrekt. Skjønt, dette med blårøyk og at det hjelper å stoppe/starte igjen, tyder kanskje på annet?

Når jeg har stoppet så har jeg ikke startet opp igjen umiddelbart, så temperaturen har vel sunket noe før jeg har startet igjen. Om motor går kun på tomgang intreffer ikke ulyden. Mulig dette med blårøyken er noe innbilt, likeledes turtallsendringen som jeg oppgir. Men skal prøve å få sjekket ventilklaringer på nytt.

Men er også åpen for flere forslag

Det ligger gjerne en kobberskive i bunne av dysehullet, mellom dysen og toppen. (varierer med motortype.) Denne må byttes. Normalt får du med nye kobberpakninger etter test/service av dyser.

Er greit å forsegle rør og tilkoblinger så det ikke kommer møkk inn. Vær forsiktig med spissen på dysa så denne ikke skades.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...