Jump to content

Sammenligning av små eldre seilbåter

Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Hei igjen

Vi kikker fortsatt etter en eldre rimelig "travalte(seil)båt" til allemannsbruk her i huset. Leser her på forumet og andre plasser på nettet om de forskjellige modellene. Flere av de jeg har kikket på er litt beskrevet her og litt beskrevet der, noen står i erfaringsdatabasen, men ikke alle.

Jeg har også sett at dette er et spørsmål som dukker opp nå og da, med ønske om erfaring/sammenligning av disse og popularitet(med tanke på videresalg)

Kanskje kan erfaringer/beskrivelser (eventuelt linker til tidligere beskrivelser) av disse samles i en egen tråd? Hvilke anbefales for nybegynnere kontra erfarne seilere osv? Bakdeler/fordeler osv.

De som jeg spesielt kommer på å nevne er:

Maxi 68/77.

Albin Vega/Viggen

Triss Magnum (Denne finner jeg lite om på baatplassen)

IF

Junker

Hunter

Columbie 66

Osv :smiley:

Hva også med den nydelige Belle av Herbern og samtidig Halcyon som ligger for salg i markedsdatabasen? Flotte båter i mine øyne :yesnod:

Værsegod, mimre i vei folkens og del atter en gang av deres kunnskaper :smiley:

Red:

PS. Kanskje kan "ca riktig" prisområde også antydes? Ser det spriker fælt enkelte ganger og da ikke nødvendigvis pga oppgradering/forsømmelse av båten.

Edited by Skjælø (see edit history)

Avhengig av hva du synes er viktigst. Hvis jeg skulle ha en slik ville jeg synes det var helt greit med utenbordsmotor, men ønsket gode seilegenskaper og da hadde det blitt en IF eller Vega av de du lister der eventuelt en HR Misil. Hvis jeg skulle hatt en god innebords motor ville jeg sette på en HR 26, men den er en dårligere seiler.

Påhenger på Vega er vel relativt uvanlig?

Forøvrig ville jeg også lagt til Draco Summerwind til listen din. 22 fot med innebordsmotor :smash:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hvis jeg skulle ha en slik ville jeg synes det var helt greit med utenbordsmotor, men ønsket gode seilegenskaper og da hadde det blitt en IF eller Vega av de du lister der eventuelt en HR Misil. Hvis jeg skulle hatt en god innebords motor ville jeg sette på en HR 26, men den er en dårligere seiler.

HR 26 er da ingen dårlig seiler om du sammelikner båtene du nevner her! Bare se på LYS-tallene! HR 26 er en glimrende turbåt, med en trivelig salong, den har gode køyer og masse stueplass. :smiley: