BjørnHaugeland Startet 30.Juli.2008 Del på Facebook Startet 30.Juli.2008 Hei Har rotet vekk manualen til min Raytheon vhf-radio (Ray200) og lurer på hvor ledningene skal. Regner med at: Rød - 12V (+) Svart - Jord (-) Men hvor skal gul og orange? Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 (redigert) Manualen finner du kanskje her: http://www.raymarine.eu/customer-support/o...ations-manuals/ og http://www.raymarine.com/Default.aspx?site...=3&page=172 Redigert 30.Juli.2008 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Vanligvis går rød direkte til pluss på batteri og gul til pluss ut av tenningslås svart til minus (jord i bil, minus batteri i båt). Oransje kan være andre signal som nmea eller ligninde.... OBS! få tak i skjema før du kobler!!! Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Jeg tipper på ekstern høyttaler.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Salt Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 (redigert) Vanligvis går rød direkte til pluss på batteri og gul til pluss ut av tenningslås svart til minus (jord i bil, minus batteri i båt). For en VHF er det ingen grunn til at det skal gå en kabel fra tenningslås, så strømtilførsel må være svart (-) og rød (+). Oransje kan være andre signal som nmea eller ligninde....OBS! få tak i skjema før du kobler!!! Det som lå på handbok-lenkene sa ingenting om disse kablene, så vidt jeg kunne se. Er VHFen ikke en digital radio, så er det ikke NMEA. Dimensjonen er dessuten alt for stor for NMEA - det er signaler som bare trenger en tynn lisse (ok, da: 2 tynne lisser: felles/jord og NMEA inn) Skjemaet bør du få tak i; enig med Pantzatt der! Redigert 31.Juli.2008 av JanT (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
pantzatt Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Ante meg at det kunne være noe lurium det der ja.... Sant som du sier, ingen grunn for tenning, da VHF bør ha strøm uansett.... Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Jeg kan ikke finne noen link til Ray 200 modellen noe sted, men ser på modellene 201/202/osv. at disse kan drive en ekstern 4W 4-8 Ohm høyttaler, og at denne vanligvis kobles opp med en eller annen kombinasjon av gul/oransje/grønn/rosa/blå. Tror jeg ville forsøkt å koble opp rød & svart til strømmen på vanlig måte, og koblet en liten (billig) høyttaler på gul & oransje og sett om det kom noen lyd.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.