eivindch Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Hei Thelina! Her var det mange meninger om hvordan du skal løse problemet. Min oppfatning er at du i utgangspunktet har tenkt riktig og har en fornuftig installasjon. Men hva i all verden skal du med sikring mellom start- og baugpropellbatteriet? Jeg har samme opplegg som deg, dog med 70 mm2 kabel forut og 16 mm2 ladekabler. I tillegg er forbindelsen mellom batteriene styrt av rele slik at batteriene er isolert fra hverandre når motoren ikke går. Jeg foreslår å kutte ut sikringen og få en til å hjelpe deg å måle strømmen i ladekablene (med tangamperemeter) mens baugpropellen går. 10 mm2 kabel tåler størrelsesorden 40 A kontinuerlig belastning, men baugpropellen gå jo ikke mer enn ca. 5 sek ad gangen. Selv om du skulle måle endel høyere verdier, spiller det ingen rolle for så kort tid. Hvis du har baugpropell-batteri som er i stand til å gi mye strøm (CCA) og det og startbatteriet i tillegg er tilnærmet like, vil problemene bli enda mindre. Men selvfølgelig vil baugpropell-motoren suge strøm fra alle tilgjengelige kilder. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 (redigert) Men hva i all verden skal du med sikring mellom start- og baugpropellbatteriet? Man sikrer små kabler for at de ikke skal brenne opp, fjerner man sikringen må dimmensjonen opp. På sikringen også... Redigert 31.Juli.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 ...Jeg har samme opplegg som deg, dog med 70 mm2 kabel forut og 16 mm2 ladekabler. I tillegg er forbindelsen mellom batteriene styrt av rele slik at batteriene er isolert fra hverandre når motoren ikke går. ... Hvorfor skal du skille batteriene for start og baugpropell nå motoren ikke går. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Fjern for all del ikke sikringen. Får du kortslutning på kabelen så vil den brenne opp uansett hvilket kvadrat du har, og kanskje båten med. En kortslutningsstrøm fra et batteri kommer opp i mange hundre ampere, kanskje så mye som 1000, og det er det ingen kabel som tåler... De som drar rundt med usikra kabler i båten sitter i en udetonert brannbombe... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Never ending story. Jeg er klar over det, men dette er et forum som er tålmodig nok for å hjelpe videre vanligvis. Ellers kunne man stenge dette forum for nesten alle videre innlegg fra lakk til strøm, fordi nesten alle temata ble behandlet en gang før allerede og utgjør AT dette forum her er så mangfoldig. Altså vær tålmodig med alle innlegg, fordi det skjer også hver dag at det blir "født" folk som -ikke- kommer på verden med "båtbiblene mellom tennene". Og: Vi HAR jo masse folk her som kan hjelpe til, så eller så. ------------------------------------------ Så bare før at dette temaet blir forvrengt, og også på tross for at dette temaet ble behandlet ofte allerede (det tar likevel aldri noe slutt.). Det finnes noe poeng som bør løses / ha behov for at det blir gjennomtenkt i alle fall. - Kabellengden & diameter i forhold til ønsket ladning & ladeeffektiviteten av baugbatteriet. - Belastning av både kabel og primærbatteri (sikring er et "må", men ikke "kan", faglig sett.) - Skille av batteriene (det finnes jo også andre som a) ikke ha motoren på gang i hele tida og b) ønsker å gjøre det bedre/riktig.) - Tiltak som kunne anbefales for å forbedre både ladning og -sikring- av systemet - last but not least: Riktig type og størrelse av batteriene. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Fjern for all del ikke sikringen. Får du kortslutning på kabelen så vil den brenne opp uansett hvilket kvadrat du har, og kanskje båten med.En kortslutningsstrøm fra et batteri kommer opp i mange hundre ampere, kanskje så mye som 1000, og det er det ingen kabel som tåler... De som drar rundt med usikra kabler i båten sitter i en udetonert brannbombe... Helt riktig. I tillegg så stilles det spesielle krav til sikring i tilfeller hvor man enten mater forbrukere fra to strømkilder eller har en elektrisk forbindelse mellom to strømkilder. Med mindre man kan dokumentere en strømbegrensning så skal man vel strengt tatt sikre i begge ender nå batterier kobles sammen og avstanden mellom batteriene tilsier det. Man sikrer systemet mot feil når en feil oppstår. Om batteriet lades riktig er vel i denne sammenhengen relativt enkelt å kontrollere. Det er bare å måle ladningen og sjekke resultatet av målingene opp mot batterifabrikantens anbefalning. Ladestrømmen er i grunnen ikke så kritisk for akkurat denne bruken, for man har normalt god tid til å lade opp det beskjedne forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Hei, Er i utgangspunktet enig at man ikke skal fjerne sikringer, men sammtidig slår det meg at det finnes vel ikke en eneste bil eller båtleverandør som sikrer kursen fra batteri til startmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Det stemmer det JRK, men i bilen er det et kort strekk, kanskje bare noen 10-talls cm. Dernest har fabrikantene gjort mye for at kabelen ikke skal komme i berøring med gods og kortslutte. Kortslutning på den usikra hovedkabelen i kjøretøy er nok en av de hyppigste årsakene til de voldsomme uslokkelige bilbrannene vi ser av og til. Kanske det skulle vært krav om sikring av denne kabelen også?? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Hei, Ser poenget ditt her, men det finnes biler og ikke minst båter med lange kabler mellom batteri og motor. Og i en båt er vel kortslutbingsfaren mot gods mindre i og med at skroget er av plast. Normalt vil man sikre en baugpropell med en 2-300 Ampers sikring. Man kan godt tenke seg at ved en "litt mindre" kortslutning så kan det ta fyr uansett om man har sikret kursen... Det kan også ta fyr i ett tilkoplingspunkt i den samme kretsen om overgangsmotstanden blir for stor uten at sikringen ryker. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Hei JRK. Brann i båt oppstår av en rekke årsaker og ikke minst på grunn av at mange båteiere selv forestår de elektriske installasjonene. Det finnes regelverk og dette skal følges, vanskeligere er det ikke å forebygge mot driftsforstyrrelser og brann. Hva som foregår i biler og fly for den saks skyld er for oss urelevant, men man kan jo alltids diskutere konsekvens. Hvis jeg skulle valgt å være ”om bord” i noe som tok fyr, ville jeg først valgt bil, deretter båt og til sist fly. At båten kanskje ikke har elektrisk skrog er ikke noen trøst, for i grunnen er ikke dette en fordel alltid. Ofte oppstår brann i båt på grunn av at en pluss leder korslutter mot en minusleder. Hvis en pluss leder som er sikret med en 300 ampere sikring kortslutter mot en usikret 2,5 kvadrat minusleder så er vi ganske nært årsakene til hvorfor noen båter tar fyr. At hobbyinstallatøren forlegger kablene sammen med drivstoff tilførselen til for eks. dieselvarmeren er ikke uvanlig, noe som selvfølgelig er både forbudt og idiotisk i seg selv. Hvis du går i et nyttefartøy og ser, så vil du finne sikringer selv på måleledningene til strømshuntene som er montert i minuskretsen, og ingen koblinger er forlagt eller festet på brennbart materiale. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.