Jump to content

Baugpropell og strøm

Baatlaus

Recommended Posts

Hei

Jeg sliter med baugpropellen min, den tar sikringen hele tiden.

Her er saken:

Jeg monterte baugpropell i vår å monterte et batteri forran i båten, men 50mm2 kabel(200ah sikting) til propellen.

Mellom startbatt og baugprop batteriet la jeg 10mm2 kabel. Det er ca 11meter i mellom batt forran og bak.

I mine tanker da, skal baugpropellen ta strøm fra batteriet foran og 10mm2 kabelen er kun til lading, men dette funger dårlig da sikringen på 30ah går med engang jeg bruker baugpropellen. Sikringen på 200ah har jeg ingen problemer med.

Hvordan kan jeg løse dette på enklest mulig måte, helst uten å måtte legge 50mm2 eller mer hele veien! :) Relè?

På forhånd takk for løsninger! :sailing:

Feilen viser at din teori ikke stemmer helt. Baugpropellen vil forsøke å trekke mer enn 30 A gjennom den tynne kabelen, med sikringsbrudd som resultat.

Dette kan løses på flere måter. En løsning er å koble ut ladekabelen mens du kjører baugpropellen. Dette kan gjøres med et eget relè, eller reservekontakter (hvis det finnes) på innslaget til baugpropellen. Du kan også montere egen lader for dette batteriet, og dermed fjerne ladekabelen (forutsatt at du har passende spenning disponibel under gange).

Lykke til!

Se om du kan finne noe her som svar på spørsmålene dine.

Uansett, 10 mm2 ladekabel blir i minste laget (pluss + minus = 22 meter).

Når du kobler batt. i parallell, tappes begge når du bruker baugpropellen. Da ryker sikringen på 30 A på 10 mm2 lederen. Og det er bra, for ellers ville den ha blitt svært varm.

Nei! (skilletrafo brukes for vekselstrøm).

Jeg har koblet baugpropellen til startbatteriet med 90 mm2 kabel. Det er en måte å gjøre det på. Så er det noen som har gjort slik som deg med å ha eget batteri til baugpropellen foran i båten. Vet ikke hvordan de har løst problemet med å unngå trekke strøm samtidig fra et annet batteri når baugpropellen går, men det finner du kanskje svar på under den linken jeg henviste til ovenfor.

Kanskje det er noe her(?).

Edited by Zach (see edit history)

Skillediode var vel egentilig det jeg mente, og fant endel ang nettopp det i den ene tråden du viste til men forsatt usikker på løsningen.

Har sendt en mail til Jørg Becker også, veldig gode erfaringer med han fra før...

Ja, skillediode er en mulig løsning (tenkte ikke på). Men du har sikkert en forbruksbank også, og da må du i så fall ha en type skillediode som takler 3 banker. Og en ordning for å kompensere tapet under ladning på ca 0,7 volt i diodene.

Hei.

Takk for forespørselen.

Jeg kopierer det jeg svarte til deg hit også.

Kanskje andre kan være interessert i det og.

------------------------

Forbrukere trekker strøm der den få tak i, og alltid på letteste veien.

Jeg antar at det er baugbatteriet som ikke holder mål med levering av strømmen som thrusteren trekker.

Dette først:

Sjekk CCA-verdien av batteriene dine om at den samsvarer (må helst være større) med det som thrusteren din trekker.

Samtidig må dette batteriet levere nok kapasitet over hele tida du bruker baugpropellen.

Sjekk dette etterpå:

Blir baugbatteriet ladet i det hele tatt med 100%, stemmer ladesluttspenningen?

Ellers ville jeg anbefale en Sterling BBC-lader.

BBC er beregnet for slike forhold og at man får 100% topplading også på baugen.

--------------------------

Hilsen fra Tyskland.

F.o.m. fredag er jeg i Larvik igjen.

:seeya:

Jørg

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Stadig vekk referreres det til et tap i skilledider på opp til 0,7V. Og det er greit det, maksimalt dropp før diodene går "bananas" er nok det, men har selv aldri opplevt mer enn 0,4V forskjell mellom spenningen på forbruksbatteriet (hvor senseledningen er tilkoblet) og startbatteriet. Har ikke baugpropell med eget batteri. Normalt er forskjellen kun 0,1 - 0,2V. At dynamoen (landstrømladeren) må gi opp til 0,4V ekstra inn til skillediodene, - er det noe problem da? Etter at jeg gikk over fra "dumme" brytere med 1, 2, 1+2, off , til skillereléer osv til skilledioder, har jeg sluttet å tenke på ladingen. Systemet styrer seg selv! Men, selvfølgelig må en ha tykke nok kabler rundt omkring i ladesystemet.

Lars H.

(42 timer igjen til 5 ukers båtferie)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

0,2V for lite ladeslutspenningen blir ca. 20% mindre kapasitet, Lars.

Er batteriene dine stor nok da er det kanskje ikke så viktig mht. -effekten- som baugen trekker hos deg.

Hos andre betyr det at det kan blir et problem hvis batteriet ikke leverer strøm lenge nok.

Og enda andre kan får problemer med strømforsyningen, slik at strøm som mangler blir trukket via ledninger det det står til rådighet.

Er strøm først på gang da suger forbrukeren videre, egal hvor at den får tak i det.

Det er gjerne også en grunn for andre feil (f.eks. oppbrennte instrumentavler når en stor forbruker suger over feil koblinger.).

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Forbrukere trekker strøm der den få tak i, og alltid på letteste veien.

Jeg antar at det er baugbatteriet som ikke holder mål med levering av strømmen som thrusteren trekker.

Hva mente du med det siste her? Det forsto jeg ikke. Har du flere enn en spenningskilde til en forbruker vil alle forsøke å levere strøm til forbrukeren, - etter beste evne. Det vil si at dersom tilledningene fra det egne batteriet for baugpropellen med tykke korte ledninger vil levere mesteparten av strømmen, mens startbatteriet vil via tynnere og lengre kabler vil levere sitt, men med mindre strøm. Regner du litt på dette med Maxvell sløyfeterori, vil du se at det stemmer. Med to 12volt batterier, en forbruker som krever 120A, motstanden i ledningene fra startbatteriet 10x større enn de fra baugpropellbatteriet, vil du finne ut at baugbatteriet leverer ca. 110A, mens startbatteriet leverer 10A. Så at baugbatteriet ikke holder mål, er tull!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, Zach, eller noe annet så lenge bare spenningene stemmer.

Et rele styrer bare, spenningene må stemme uansett.

Ellers mener du kanskje bare å skille baug og startbatteriet så lenge thrusteren går?

Likevel er da noe galt, ellers ville sikringen ikke ryke.

Jørg

0,2V for lite ladeslutspenningen blir ca. 20% mindre kapasitet, Lars.
Les hva jeg skrev, jeg får 0,2volt for HØY ladespenning på startbatteriet Forbruksbatteriet får rett spenning). Og det tåler et startbatteri godt. Skiftet mitt startbatteri nylig etter 10 års bruk!

Lars H.

Har du flere enn en spenningskilde til en forbruker vil alle forsøke å levere strøm til forbrukeren, - etter beste evne. ........ vil du finne ut at baugbatteriet leverer ca. 110A, mens startbatteriet leverer 10A. Så at baugbatteriet ikke holder mål, er tull!

Lars H.

Det du sier er helt riktig Lars, men tull er det ikke.

AT det går strøm fra andre strømkilder er klart, men hvor mye blir bestemmt av kilden som skal være direkte forsyning.

Velger jeg batterier som kan levere den strømmen som forbrukeren min trekker da er belastningen på andre kilder mindre.

Hvis han nå snakker om tydelig mer enn hele 30A, som thrusteren suger over -22-Meter, da kan ikke du fortelle at det ikke er noe galt med baugbatteriet.

Punkt.

Jørg

Les hva jeg skrev, jeg får 0,2volt for HØY ladespenning på startbatteriet Forbruksbatteriet får rett spenning). Lars H.

..sorrysorry, leste ikke riktig.

Jørg

Hei Joerg!

Jeg har det opplegget som nevnt med BEP rele. Fungerer fint hos meg - så langt i alle fall.

Melder meg ut av denne diskusjonen som har vært diskutert så mange ganger her på BP. Jeg har i alle fall ikke mere å tilføye. Nå ut for å nyte sola. Vi har 25 gr her akkurat no, godt og varmt mao.

Billigste og antagelig enkleste forsøk på å løse problemet vil kanskje være å legge enda større tverrsnitt fra ekstra-batteriet framme og til propellen. 50q er slettes ikke for mye, snarere i minste laget. Økes dette tverrsnitte vil motstanden her minske i forhold til den lange 10q bakfra. Ligger det på grensen så kan det være nok til å få sikringa til å holde...

Det du sier er helt riktig Lars, men tull er det ikke.
Beklager at jeg brukte ordet "tull". Det jeg forsøkte å belyse er at dersom en kobler til et annet batteri ekstra, startbatteri i dette tilfellet, vil det også gå strøm fra dette batteriet til trusteren. Og det regner jeg med at vi er helt enig i. Og dersom det dedikerte trusterbatteriet er stort, med liten indre motstand og korte tykke kabler til trusteren mens startbatteriet er langt unna med tynne kabler, går mesteparten av strømmen fra trusterbatteriet. Men uansett går det strøm fra startbatteriet dersom en ikke har ordnet seg med dioder, reléer eller brytere.

Lars H.

(35 timer og 35 minutter til avgang 5 ukers ferie)

Billigste og antagelig enkleste forsøk på å løse problemet vil kanskje være å legge enda større tverrsnitt fra ekstra-batteriet framme og til propellen. 50q er slettes ikke for mye, snarere i minste laget. Økes dette tverrsnitte vil motstanden her minske i forhold til den lange 10q bakfra. Ligger det på grensen så kan det være nok til å få sikringa til å holde...

I tillegg til to relèer, ett som sliter strømmen når propellen går og annet som sliter strømmen når motor er slått av. Begge kan kjøpes i Biltema til 40kr pr.stk. og klarer 30amp.

Edited by Servicemannen (see edit history)

Hadde man vært klok da kunne man jo først også ha spurt om både thrusterens effekt, type og Ah av batteriene og hvor langt dette 50mm² kabel egentlig er.

Med det kunne vi spekulere litt tydeligere.

Nei, Lars, alt er o.k. og jeg er helt enig med deg.

Jeg "henger" bare på faktor "mer enn 30A over 22 meter" mens jeg gikk ut i fra at man følgte kabelanbefalingen (lengde & diameter) av thrusterens produsent.

Normalt medfølger det jo thrusteren.

Vi får sikkert høre noe mer om det senere.

Ønsker en fin kveld til alle så lenge.

Jørg

Et batteri som lades via et annet batteri og som forsyner en forbruker på samme tid er litt spesielt, for samtidig som batteriet er en strømkilde så er det også i realiteten en forbruker.

Man har da to forhold hvor den indre motstanden i batteriet for så vidt er todelt. Man har ”Load resistance” og ”charge resistence” på samme tid.

Ideelt sett så bør man ikke gjøre slike installasjoner uten å samtidig både ha retningsstyrt og strømbegrenset ladning. Ja det går jo ofte greit, men det er prinsipielt feil og derfor skjer slike feil.

Verre blir det når man har en enda større feil, og det skal man jo også tenke på.

Hei, har sett gjennom tråden og min oppfatning er at batteriet til baugproppellen er såpass lite at man får spenningsfall og den forsøkes utjevnes med en flyt gjennom 10q kabelen. når utjevningsstrømmen blir større enn 30A vil sikringen ryke.

De fleste batterier har en kapasitet bergnet utifra to forskjellige kurver, en 10 timers utladning og en 20 timers utladning. En last som en baugpropell vil trekke en strøm som ligger langt over disse kurvene. En annen sak er at det bør være et startbatteri som er beregnet for store kortvarige utladninger. For å løse problemet er det stort sett tre muligheter. 1. større batteri foran, 2. større tverrsnitt på utjevningsforbindelsen, 3. skille mellom batteriene når propellen kjører.

Jeg vil nå påstå at batteriet fremme i baugen med 22 meter museledning ikke blir godt nok ladet. Når så thrusteren skal kjøres vil den naturligvis dra endel strøm fra batteriet bak også.

En annen sak er at når batteriet fremme aldri blir skikkelig ladet vil det fortsatt suge strøm fra batteriet bak når ladingen fra motor stopper.

Jeg ville først og fremst hatt skikkelige kabler frem til baugen, med eller uten batteri i baugen.