Jump to content

hjelp ang ilas ankervinsj som ikke trekker opp anker


Frikar

Recommended Posts

Hei

 

Har en 6 mnd gammel ilas ankervinsj type inside 1000w 12v.

 

Etter noen gangers bruk ville den ikke dra opp tauet lenger, dette løste seg ved å stramme på mutteren på siden.

Nå er den brukt ca 15 ganger å den vil ikke dra opp tauet lenger, vinsjen går rundt men tauet med ankeret i enden bare spinner. Har prøvd å stramme igjen men det er helt stramt.

 

Når jeg legger mye belastning på tauen når den drar opp så virker den, men det virker som om tauen er for tynn?

 

Tauen er typen med blykjerne og er kjøpt av ilas sammen med ankervinsjen....

 

Noen gode råd eller tips

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Takk for hurtig svar.

 

Men denne lippa vil ligge i bakkant av vinsjen , like før den går gjennom skrogsiden.

 

Så på den lippa i går, så ut som om den skulle stå rett ut, ikke presse ned på tauet.

 

Er du sikker på at dette er det riktige så prøver jeg det.

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Hei Frikar. Det er riktig som slagskibet skriver Leppa skal klemme mot blylina. Jeg har selv strammet på min Ilas, men da fjernet jeg blylina slik at det var lettere å få en litt mer bøy på leppa. La en skrutrekker på tvers og ga leppa en liten bøy. Har blylina liten belastning er denne viktig for å unngå sluring av blylina. Den skruen du stilte på skal strammes til for hånd først. Så setter du på den stangen som følger med og strammer 5 min på klokken til litt mer.

Skulle du bli fristet til å demontere kabelaret for vedlikehold og smøring av glideflater med fett, så husk det skal veldig lite fett til og jeg gjentar "lite" fett. Litt for mye ga sluring så jeg måtte åpne igjen å tørke av.

Redigert av fokus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det god plass til tauet der hvor det faller ned inni båten? Hvis det hoper seg opp under vinsjen kan det føre til at tauet slurer i kabelaret. Det vil da ikke hjelpe å stramme mutteren. Mutteren skal strammes slik at vinsjen slurer når ankeret er oppet. Du kan stramme til hvis vinsjen slurer når den drar tungt/ankeret sitter fast o.l. Men iflg håndboken skal du da slakke litt på mutteren igjen når ankeret er løst.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har en 6 mnd gammel ilas ankervinsj type inside 1000w 12v.

 

Etter noen gangers bruk ville den ikke dra opp tauet lenger, dette løste seg ved å stramme på mutteren på siden.

Nå er den brukt ca 15 ganger å den vil ikke dra opp tauet lenger, vinsjen går rundt men tauet med ankeret i enden bare spinner. Har prøvd å stramme igjen men det er helt stramt.

 

forsøk å snu tauet, du har sikkert brukt kanskje 20-25 meter av det 50 meter lange tauet, oftest kanskje 10-20 meter.

Få noen til å hjelpe å sette på en kause i andre enden, så har du et "nytt" tau :-)

 

Som ordtaket: "i de harde tider, brukes papiret på begge sider", hvorfor ikke bruke tau'et i begge sider? :-D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

En ting til som kan sjekkes:

Kabellarhjulet har innvendige "skovler" som skal føre tauet inn mot senter av hjulet hvor spalten er smalere og hjulet får bedre feste i tauet.

Jeg hadde lignende problemer med en ILAS winsj og det viste seg at kabellarhjulet hadde skovler som gikk i hver sin retning! Et venstrehjul motert sammen med et høyrehjul, egentlig. Feilmontering fra fabrikken.

Sjekk dette for ordens skyld

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Kabellarhjulet har innvendige "skovler" som skal føre tauet inn mot senter av hjulet hvor spalten er smalere og hjulet får bedre feste i tauet.

Jeg hadde lignende problemer med en ILAS winsj og det viste seg at kabellarhjulet hadde skovler som gikk i hver sin retning! Et venstrehjul motert sammen med et høyrehjul, egentlig. Feilmontering fra fabrikken.

Sjekk dette for ordens skyld

 

Morty

 

 

Da var jeg heldigere enn deg, fikke begge feil jeg og her virket intet :crazy:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Guest Princess Ess

Hei. Jeg trenger desperat å fikse sluringen på vinsjen min. Jeg har en ILAS 500 inside og har prøvd nå i 3 sesonger å få vinsjen til å ikke slure!!

Har snakket med ilas flere ganger, byttet tau fra 14mm til 12mm uten at dette har hjulpet.

Har tatt av og satt på vinsjen nesten ti ganger! Det er like før jeg river den ut og forlanger pengene igjen!!

Hvordan ser man om kabelaret er montert riktig vei og hvordan ser det riktige kabelaret ut?

 

På forhånd takk.

 

Raptor

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Guest Princess Ess

Hei. Jeg trenger desperat å fikse sluringen på vinsjen min. Jeg har en ILAS 500 inside og har prøvd nå i 3 sesonger å få vinsjen til å ikke slure!!

Har snakket med ilas flere ganger, byttet tau fra 14mm til 12mm uten at dette har hjulpet.

Har tatt av og satt på vinsjen nesten ti ganger! Det er like før jeg river den ut og forlanger pengene igjen!!

Hvordan ser man om kabelaret er montert riktig vei og hvordan ser det riktige kabelaret ut?

 

På forhånd takk.

 

Raptor

 

Finnes det noen som kan hjelpe meg med dette?!

 

Mvh

Raptor

Link to post
Share on other sites

IL vinjser kan slure på 2 måter.

Når clutchen ikke er skrudd nok til vil kabularet slure, det rettes ved å stramme clutchen på siden av kabularet.

Så er det tauet som kan slure. Når tauet ligger riktig og "stålfingeren" presser mot tauet skal det ikke slure hvis ikke tauet er slitt. Det må selsagt også være riktig tau, både dimensjon og flettetau beregnet for vinsjkabular (blytau).

Hvis det er riktig tau og tauet (ikke kabularet) likevel slurer så kan det være fingeren som ikke presser godt nok mot tauet.

At tauet ikke har nok inngrep i kabularet, dvs at for lite av tauet ligger mot kabularet kan ogsp være en svakhet. Det siste kan komme av uheldig montering/plassering av vinsj i forhold til ankerrulle. Da vil frikoblingen ikke gjøre jobben sin godt nok.

Er tauet slitt så vil det uansett kunne slure.

Slurer tauet så slites tauet... .

Monteres vinsjen riktig så fungerer frikoblingen riktig og det hele virker fint. I motsatt fall vil frikoblingen kanskje kunne løfte tauet ut av kabularet ved slipp, men kanskje ikke legge det godt nok til rette i kabularet ved opptrekk.

 

Monteres en Power IL vinsj rett så er det blant de mest driftsikre og beste vinsjer.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...