Bjellis Startet 30.Juli.2008 Del på Facebook Startet 30.Juli.2008 Lurer på hva reglene er for og ligge ut ile,strandloven sier jo fra gammelt av at grunneier eier så langt en hest kan vade. skal kjøpe båt nå snart så jeg lurer på om det bare er til og ligge ut ile etter eget ønske. Takker for alle svar jeg kan få. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Velkommen!!! om du vil gjøre alt riktig ta kontakt med kommunen, teknisk etat, det skal vel meldes fra eller søkes, havnevesenet i ditt distrikt skal vel også informeres, iallfall slik er prosedyre for utlegg av flytebrygge. Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Tror strandlover sier det samme idag - så langt en hest kan vade - men som nevnt over - du må søke kommunen. Sitér dette innlegget Link to post
sotra Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 du må søke kommunen. Skal du legge ut et enkel "båtfeste"en bøye og feste i land og du er grunneigar trenger du ikkje søke. Sitér dette innlegget Link to post
Bjellis Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Takker for svarene jeg har fått, jeg er ikke eier av strandsonen så det blir nok bare til at jeg ligger den ut i en bøye og bruker en lettbåt for og komme ut til båten, men uansett så må jeg sikkert ringe og høre med kommunen. Sitér dette innlegget Link to post
Plastarbeider Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Har du fått lov av grunneiger er det ingen grunn å søke kommunen om noe som helst, men er ikke sikker på dette viss du ligger båt på svai, uten feste i land altså. Ring kommunen du, for sikkerhets skyld. Viss det er regulert friluftsområde kan du bare glemme det. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Dette her er jo ganske sprikende svar. Vet noen konkrete referanser til lover og regler rundt det å legge ut bøye? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mouche Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Sprikende svar kan nok skyldes at reglener både er, og praktiseres, forskjellig fra kommune til kommune så sjekk med din kommune så får du rette svaret! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jawik Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 I noen strandsoner ligger det så mange bøyer at en må kjøre slalom og kommer en inn i dette nettverket om natten kan en være sikker på å få kontakt med ilen. Dette begynner å bli et problem flere steder når båtbruken øker. Hadde bare kommunene kunnet tenke på at det er noen som er villige til å ligge utpå og lagt til rette for store iler med muligheten til å fortøye flere båter i vifteform. Og samtidig markert ilen med lys. "Bøyen" kunne være på størrelse med en tank slik at en kunne spasere rundt denne. Båtene fendrer på begge sider og sisteman som kommer inn legger seg ved siden av naboen slik at all vekt forblir i vindretning. Og det fine med dette er at en kan plasere ilen på dypere vann og derved utnytte havneområde. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.