Jump to content

Gearspak på VP D6 350, ingen lås i friposisjon

Puffen

Recommended Posts

Jeg har en D6 350 i min båt. Det finnes ingen lås i friposisjon på gearspaken. Dette har gitt meg flere skrekkopplevelser. Jeg er ikke så smal over hoftene som før, men slett ikke unormat stor. Det har imidlertid skjedd noen ganger at jeg subber borti gearspaken i det jeg snur meg. Førerplassen er ikke spessielt trang, men det bare blir sånn i enkelte situasjoner. Alle kan tenke seg hva som kan skje i gitte situasjoner. Har noen hørt en grunn til at spaken ikke er utstyrt med en lås ? Kan det evt. ettermonteres en annen spak med lås ?

Er ikke denne spaken elektronisk og har egen knapp på panelt for frikobling ?

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Dette er en av de store svakhetene ved de elektroniske gasskontrollene til VP. Det finnes ingen sperre for å sette båten i gir. Det er bare et litet hakk i selve gasskontrollen.

For å kunne øke turtallet i fri må man trykke inn N bryteren. Etter min mening burde det vært omvendt - dvs at man må trykke inn en knapp for å sette motoren i gir.

Når vår båt har motorene i gang er førerplassen adagang forbudt for alle andre enn meg - med mindre jeg har bedt noen overta. For mye krefter i to små spaker til at man leke med det.

Edited by Bitteliten (see edit history)
Ved å holde inn N og ta spaken litt fremover så aktiverer du fristilling av gir. Det skal da mye mere til at du utilsiktet setter spaken i gir.

Det burde vært omvendt