Jump to content

Hvor vanlig er plastpest?

S/Y Emma

Recommended Posts

Jeg er i planleggingsfasen av kjøp av seilbåt (skal kjøpe til våren). Planen er å investere i en ca >30 fots seilbåt, betale den ned så raskt som mulig og seile jorda rundt med den.

Mange har sagt at jeg må være obs på plastpest. Jeg har nå lest litt om det på nettet, og det virker som det er relativt vanlig å få plastpest på eldre båter. Jeg skal kjøpe båt fra 70-80-tallet, og lurer i den sammenheng på om plastpest på så gamle båter er noe jeg må regne med?

Er det slik at svært mange båter fra 70 og 80-tallet har plastpest, eller er det en sjeldenhet?

Og dersom jeg kommer over en båt med enkelte plastpestbobler, er dette så alvorlig at jeg bør se meg om etter en annen båt? :confused:

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Kommer an på flere ting. Er følgende betingelser tilstedet er sjansen stooor:

-Ikke primet forskriftsmessig (2-komp epoxy i det antall lag som prod. foreskriver)

-ligger på sjøen hele året.

Grunnen til at gamle båter har pest er først og fremst at det ikke var vanlig å grunne ordentlig. Pestproblemet var ukjent.

Dette ble først alminnelig kjent mot slutten av 80-tallet.

Fordelen med plastpest er at det gjør at prisen på båten går i kjelleren. Har man begrenset budsjett, tid og arbeidslyst er båt med pest det ideelle objekt. :smiley:

Innehaver av Os Båt, Thomas Ammarkrud, var innom her en kort stund og ga oss denne forklaringen:

http://www.osboat.no/plastpest.html

Thomas er en fagmann som har lang bakgrunn fra båtbygging og utbedring av plastskader.

http://www.osboat.no/info.html

Fant litt mer fra han da jeg brukte søkeknappen:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1189&st=120

Redigert av Gudrun (see edit history)

Hm... Så at man lar båten ligge i vannet hele året er ikke til å anbefale altså?

Litt av planen min er å bo i båten de 3 årene det tar å betale ned båtlånet, for så å reise jorda rundt. Det er kanskje ikke så lurt, det da?

Edit: Men hvor vanlig det er? (hvor mange prosent) av båtene fra 70- og 80-tallet har plastpest? Er sjansen overhengende for at man kjøper osmosekatten i sekken dersom man kjøper båt fra 70-tallet i dag?

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Ikke noe problem å ligge på vannet hele året hvis båten er forskriftmessig grunnet.

Det er umulig å antyde sjanse i prosent, kommer helt an på.

100% sjanse:

-ligget på vannet året rundt i mange år (5+) uten 2.komp grunning.

0% sjanse:

-grunnet forskriftsmessig den gang den var ny.

-ligget på land halve året hele sitt liv.

Her hvor jeg bor ligger vel 3 av 4 båter på sjøen året rundt. Hvis dette hadde vært et problem burde vel annehver båt ha plastpest her... Man hører jo iblant om en båt som har fått pest, men at dette er et utbredt problem har jeg lite tro på. Vil tro at prosentandlene med pest er forsvinnende liten.

Min båt fra 1978 hadde visstnok noen blærer for 10-12 år siden, fikk seg en behandling for dette og har siden ikke vist tegn til blærer. Men om det skulle dukke opp noen blærer er dette heller ikke verdens undergang. Slip dem vekk, vask rent, tørk (lenge) og sparkle med epoxysparkel. Avslutt med 4-5 strøk epoxyprimer, og jobben er gjort! Med mindre hele skroget er fullt med blærer er ikke dette noe stort problem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Her hvor jeg bor ligger vel 3 av 4 båter på sjøen året rundt. Hvis dette hadde vært et problem burde vel annehver båt ha plastpest her...

Såsant de er grunnet får man ikke problemer. Sannsynligvis er det også mange som har pest uten at eierne er klar over det.

Selv om vi her på baatplassen betrakter dette som et velkjent problem er det ikke slik for en gjennomsnittlig båteier.

Min båt hadde ikke antydning til pest når jeg bodde i Oslo og båten av på land om vinteren. Etter 8 sesonger flyttet jeg til Søgne og båten lå ute hele året. Første gang den var på land var pesten et faktum. Den var ikke grunnet med 2-komp.

Jeg stod på slippen og reparerte, det var på våren og mange av de som lå ute om vinteren hadde slippsetting for å stoffe.

De lurte på hva jeg holdt på med. Jeg forklarte og ingen av dem hadde ifølge dem selv noe slikt. Når jeg kikket nærmere var ALLE mer eller mindre angrepet. (dette var i 1989 og svært få hadde hørt om "sykdommen")

Plastpest er et problem først når du skal selge båten. Strukturelt har det ingen betydning. Laminatet i en båt fra -70/-80 er 15-20 mm tykt (og enda tykkere nærmere kjølen) Noen små blærer i de ytterste 1-2 mm har dermed kun teoretisk effekt på styrken. Pest er ene og alene farlig for lommeboka...

Pest er ikke vanskelig å se hvis du vet hva du leter etter. Det ser ut som at båten har kviser(store eller små), bortsett fra at de ikke er røde. En her og en annen 1 meter unna er ikke pest, men hvis de er jevnt fordelt over et område med 10-50 cm avstand mellom hver er de verdt nærmerere undersøkelse. Stikk hull på en av dem og lukt. Lukter det eddik er det pest, hvis ikke er du trygg. NB dette må gjøres rett etter at båten er tatt opp og fremdeles er fuktig av sjøvann. Hvis den har stått og tørket på land vil blærene ikke synes.

Men; det er et fint grunnlag for å prute på prisen. Vi kjøpte båt i 1999. Prutet ned prisen fra 250k til 210k basert på en antatt kostnad på utbedring fra Bærum Plast på 60.000,- Fikk høre av andre at det var normalt at selger i slike tilfeller dekket 2/3 av kostnad, og så var det opp til kjøper om han ville utbedre. Men hvis båten du kjøper koster 150k blir et avslag på denne størrelsen uforholdsmessig stort. Ikke vil det være verken lønnsomt eller nødvendig å utbedre noe heller. Da kan man jo avtale et lavere avslag.

Ikke se deg blind på dette. Tenk like mye på motoren og seil/rigg. + annet utstyr. Vi brukte 150.000 på å utstyre båten før vi dro på langtur, og da syntes vi i utgangspunktet at vi hadde kjøpt en godt utstyrt båt... Det viste seg etterhvert (pga uerfarenhet hos kjøper) at mye av det fine utstyret egentlig var modent for dynga. Dessuten var det mye ekstra utstyr som ble anskaffet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg hører og til en av de som har opplevd plastpest.

Kontaktet da allverdens fagfolk for å høre hva jeg skulle gjøre..

En av de var Thomas som er nevnt over her.

Han sa så "greit" at de fleste båteierne har "plastpest" i en eller annen form, de vet det bare ikke. Det oppdages først i siste stadiet når blærene dukker opp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...