Jump to content

VHF/SelCall. Hvordan gå fra gammel type til "moderne" DSC?


Ronald

Recommended Posts

Jeg har VHF-utstyr fra tidlig 90-tall (sen 80?), inkl den type sel.call som da ble benyttet. Det er snakk om en ekstern boks knyttet til VHF-apparatet, og som hyler/skriker dersom noen kaller meg opp ved bruk av disse flertonige "fanfarene". Jeg har altså et eget SelCall-nummer.

 

VHF-apparatet har tatt kvelden, og jeg kjøper nytt. Denne har mulighet for DCS (Digtal SelCall), og som en del av dette ser jeg at et såkalt MMSI-nummer skal "programmeres" inn i apparatet. Jeg kan aldri huske å ha forholdt meg til noe MMSI-nummer, med ved å søke meg opp via denne adressen, så ser jeg at både SelCall-nummer og MMSI-nummer ligger registrert på meg.

 

Da følger noen spørsmål:

  • Kan jeg ta i bruk DCS sånn uten videre, bare ved å legge det (altså MMSI'n) inn i apparatet? Eller må jeg på noen måte kontakte "det offentlige" for å si at jeg ønsker å benytte DCS?
  • Videre, trenger jeg på noen måte å rapportere at "gammeldags" selCall ikke lenger benyttes - slik at ikke andre feilaktig kan finne på å (forsøke) kontakte meg på den måten?
  • Apparatet gir mulighet for å legge inn både MMSI, og noe de kaller for ATIS MMSI. Jeg formoder at det er den første jeg skal forholde meg til - og bare glemme ATIS-varianten. Eller....?

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan bare legge inn MMSI nummeret. Det er ingen som vil arrestere deg om du i et evt. nødstilfelle

utløser DSC radioens alarmknapp, mens du egentlig ikke skulle ha en slik.

 

Men lisenskontoret vil gjerne ha nedskrevet hvilken type radio du har og derfor bør du:

 

Sende en mail til: lisensavdelingen@telenor.com der forteller du at du har en båt som heter: xxxxxxxxx og har kallesignal: xxxxx og MMSI: xxxxxxxxx

Og at du har byttet til ny VHF type: xxxxxxxxxxxx og at den gamle hadde selcall: xxxxxxxxxxxxxx

Og avslutte med fullt navn og adresse.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Du ringer med mobil-telefonen og bruker VHF/DSC som sikkerhets-samband og man betaler da kun årlig konsesjonsavgift.

Og er du medlem av Sjøassistanse så kan du ringe gratis med VHF'en også.

VHF'en er suveren som sikkerhetssamband og mobiltelefonen som oppringt samband. Det er ikke snakk om enten eller,

heller ja-takk begge deler.

Forøvrig skriver han i sitt første innlegg at han er registrert og har kallesignal og MMSI nr.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, da sender jeg dem en mail. Jeg ser på sidene deres (som jeg nå har funnet fram til) at de også har eget skjema for endringer knyttet til abonnement, eier osv.., men her er det (merkelig nok?) ingen rubrikk for hvilket type utstyr man benytter. Så da blir det altså mail fra meg.

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...