Masserarti Startet 31.Juli.2008 Del på Facebook Startet 31.Juli.2008 hei, vi har ei gammel tresnekke som jeg vurderer og lære meg og kjøre. men har et spørsmål, kan man vri proppelen med høyr tutall på motoren ? motoren er en 8-10HK sabb disel med vri proppel. man har to "spaker"en i bun som jeg antar fungerer som en clutch og en og en som er over den som jeg da antar er giret. jeg antar at man må ta den i bunnen frem for og få vridd proppelen med den øvertste "spaken", men må man da senke turallet ? eller kan jeg ha litt turtall når jeg kommer inn til brygga og bare ta og vri proppelen slik at båten bremser(bakker), eller må jeg ta ned turtallet ? ble kansje litt mye greier. men kan man vri proppelen med høyt turall ? Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Det er mulig å vri propellen ved høyt turtall, men er ikke å anbefale. Ved start stiller man inn vridningen på propellen slik at den er mest mulig nøytral, og setter deretter koplingen inn (nederste spak). Jeg bruker deretter kun vridning av bladene og gass for å manøvrere. koplingen kopler jeg først ut når jeg ligge stiller og er tilbake ved brygga igjen Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 (redigert) Den nederste bruker du til og sette motoren i gir. (Altså få akslingen til og gå rundt) Den øverste vrir du propellen med, når spaken står fremover går båten frem og når den står bakover vil båten bakke. Du kan vri propellen uavhengig om motoren står i gir eller ikke, vet ikke hvordan det er på høyt turtall, men mener og ha lest i bruksanvisningen at en ikke bør vri propellen på høyt turtall. Hvordan dette virker visst du praktiserer det vet jeg ikke. Et spørsmål; hvorfor skal du vri propellen på høyt turtall? Edit: Der var fredivar før meg.. Redigert 31.Juli.2008 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Ja, det kan du. Den nederste er for å få akslingen til å svive. Den øverste er for å vri vingene. Men, når du er midt mellom forrover og bakk kan du få noe høyt turtall hvis du ikke slakker av. Begynn med 1/3 turtall. Da kan du "gire" så mye du vil. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Masserarti Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 okay, så jeg bær senke turtallet før jeg vrir om vingene. men et nytt spørsmål veier en slik motor mye ? vi vurderer og sette den bort til total overhaling til høsten, er dette lurt ? og eventuelt hvor mye koster det ? eller er det mulig og gjøre det selv ? hadde vært greit og få noen svar siden vi skal total renovere snekka. :) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Uten jeg er sikker antar jeg en slik motor veier 150-180 kg? det er enkle motorer uten for mye dilldall, så har en litt peiling og føler seg frem burde det være fullt mulig å utføre en overhaling av en slik motor selv. Dersom du føler og mener motoren er i bra teknisk stand, kan du jo eventuellt nøye deg med en total nyovermaling Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 (redigert) Total overhaling hos godkjent Sabb verksted er dyrt. Kjenner en som har en Sabb 30 hester, betalte 36.000 kr for jobben. (Tror jeg det var) Om det er lurt, spørs hvor gammel motoren er og i hvilken stand den er. Redigert 31.Juli.2008 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Masserarti Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 ja, motoren går jo men trenger en liten puss. alt er helt supert bortsett fra dynamoen. men den blir ny, det er vell pappa sin på men jeg får låne den, så skulle bare forhøre meg litt om hvordan man bruker den. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfareren Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 ..Jeg bruker deretter kun vridning av bladene og gass for å manøvrere. koplingen kopler jeg først ut når jeg ligge stiller og er tilbake ved brygga igjen Er dette så lurt da?? Skulle man være så svinaktig uheldig at man får viklet noe inn i propellen mens den sviver, uten at man er oppmerksom på det før den begynner å gå tungt/unormalt, så kan det jo ha rukket å virkelig teite seg godt til omkring vinger og aksel? Jeg har hatt som vane å koble ut når jeg ligger i ro for å unngå en slik problemstilling.. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Barbossa Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Hva som er lurt og ikke er vel litt avhengig av bruken, men normalt kobler en ut når en ikke lenger har bruk for fremdrift. En fisker ligger gjerne innkoblet når en ligger og manøvrerer i fjæesteinene ved litt sjø o.l. Han ligger da også inne med litt turtall 20 - 30%, slik at det er tak i motoren. det er da bare å trekke eller skyve i stignings hendelen og båten responderer umiddelbart. Dette er litt av poenget med vribar propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Og overhale motoren er virkelegt verdt det. Det er ein kostnad som kan bli langt over 50 år i mellom kvar gong. SABB er det tryggaste som har, står, vilstå på fundament! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 (redigert) Når ein køyrer på full bruker vel dei fleste ikkje og manuvrere, men du kan ved forsiktigheit justere stigninga. Redigert 2.August.2008 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Motordoktoren Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Denne tråden minnet meg om "studenternas lycklige dagar", så jeg fant frem diplomen fra min studietid ved NTH. (I et gammelt kinesisk ordtak som jeg har laget nå nettopp, heter det at hukommelse er en bjelle som ringer i en verden av glemsomhet). En del av oppgaven var ved praktiske forsøk i laboratoriet å kartlegge optimal driftskurve for en motor. Dvs. hvilket turtall (rotasjonshastighet) ga lavest brennstofforbruk ved enhver belastning (akseleffekt) uten at motoren ble overbelastet? Vi hadde ingen vribar propell i labben, men en vannbrems, og motorer reagerer likt på øket pådrag på en vannbrems som på øket stigning (pitch) på en propell. (Motoren vet jo ikke hva som gjør det mer eller mindre tungt å rotere akselen). Svaret ble enkelt: Ved enhver belastning skal turtallet være så lavt som den mekaniske og termiske belastningen tillater. En motor som kjører med konstant turtall (generatorkurve) opererer uøkonomisk ved nesten alt annet enn 80%-90% av full effekt. Kjøring etter propellkurven er heller ikke det ideelle. For drift av større motorer, hvor man har mer omfattende instrumentering enn på de fleste fritidsbåter, har motorfabrikanten gjerne lagt inn i datasystemet en såkalt driftskurve. Den sørger for at motoren har minimum spesifikt brennstofforbruk ved enhver belastning uten at den ovebelastes hverken mekanisk eller termisk. Konklusjon: Har du økometer, god instrumentering av motoren og vet hvordan du skal tolke det du leser av, bruker du stor propellstigning og lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Sveiva til stigninga blir fort tung å øke stigningen med når turtallet øker. Andre vei går lett. Har aldri hatt behov for å flytte på denne ved turtall vesentlig over tomgang på den jeg er oppvokst med. Manøvrering foregikk ved å slippe turtallet ned mot tomgang (vesentlig bedre respons før turtallet er helt nede), og vri fra forover til akterover og omvendt. Koblingen ble lagt inn når fortøyninger var kastet og retning valgt, og kobles ut når båten var på plass, eller tau i nærheten av propell. Mindre stigning ble brukt for å balansere båten ved fiske o.l. Koblingen på Sabben (i hvertfall 10hk som vi hadde) har også den funksjonen at den låser akselen når den er skjøvet helt tilbake. I sjarken denne satt i, rakk man begge spakene med ene benet bak motorkassa mens man hadde kontroll på rattet. Med motorkasselokket løftet av og en hyssing rett på regulatoren og til pekefinger, hadde man full kontroll på hele pakka på lettvindt og praktisk måte."Hands on(og føtter)" eller "Human interface" ville det vel hete i dag. Forøvrig verdens beste og mest driftsikre motor. Aldri en feil på 20år og gud vet hvor mange tusen timer. At den skulle svikte, var aldri et tema engang. Pass på å ikke få tau i propellen. Den er meget solid og tåler mye, og Sabben gjør en helt fantastisk nøstejobb før den gir seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.