Jump to content

Dieseldyr på tanken?

Wrooar

Recommended Posts

Hadde problemer med at min Ardic varmer stoppet i ferien. Tok den med til IMS i Sandefjord og fikk den renset - da han tok av dieseltilførselen etter pumpa sa han med en gang; "Du har dieseldyr på tanken!". Har bare hørt om dette tidligere, men er jo klar over at motoren kan stoppe uten forvarsel. Etter litt frem og tilbake fant vi ut at vi ignorerte "problemet" til etter ferien. Vi er nå hjemme fra ferie og motoren har gått uten feilslag 250 nautiske....!!! :yesnod: Kan det være mulig at det har satt seg dieseldyr lokalt i dieselslangen til varmeapparatet, eller har jeg bare hatt flaks i ferien?? Bør jeg ta ut tanken nå, eller kan jeg trygt vente til høsten? Har i alle fall kjøpt reserve filtre...

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

Gjorde selv det store jobben med å rengjøre tankene i vinter. Og når det gjelder dieseldyr så oppstår de bare i tanken. Det er som geleklumper i bunnen av tanken. Men om dieselen begynner å bevege seg mye, så kan motoren eller varmeren suge opp dette. Det er nok lurt å ha reserve filtre klare om uhellet er ute, men du bør nok ta jobben til høsten. Det værste er om det skjer når du er ute i dårlig vær. Det tar jo litt tid å bytte filtre. Så jo før jo bedre. Husk og tilsette et middel som selges for å forebygge dette broblemet etter at jobben er gjort. Det heter Mar og kan kjøpes hos båtutstyrs butikkene.

Lykke til :smiley:

Lenge siden jeg har hørt snakk om dieseldyr.

Har du fått dem i slangen til varmeren, har du nok også fått dem i tanken!

Har du vært plaget med vann i dieselen? Dette er et miljø "dyra / algene" trives i.

Vil anbefale deg å kjøpe diesel-tilsetning for diesel-dyra. Er der alger i dieselen, vil du snart se dette i for-filteret.

Siden du ikke har merket noe etter at du fortsatte å kjøre, vil jeg tro det her er snakk om små mengder, men er miljøet riktig, formerer de seg fort.

Du bør åpne tanken å sjekke før du tar båten i bruk neste gang. Er det diseldyr er det litt jobb.

Det finnes et stoff som heter Bio Protect 2, som fungerer meget bra, og som i motsetning til andre stoffer,

ikke også skal gjøre en masse andre lure ting.

http://www.maritim-consultants.no/bioprote...emlosningen.php

Bio Protect 2 er blant annet ferdig tilsatt i tankanlegger i Kristiansund.

Det brukes også av de fleste offshore rederi på supply båter, så det burde borge for kvalitet.

Du ringer bare å bestiller.

Ellers finnes all nødvendig info via lenken som du fikk.

Bruk en Dipstic Combi til å påvise dieseldyr.

P.S. har selv bekjempet dieseldyr med bruk av dette produktet.

Lykke til :cool:

Dieseldyr er ikke farlige så lenge du klarer å finne på et navn til hvert enkelt dyr. :lol:

Nå vel, fra spøk til alvor: Det du bør gjøre med en eneste gang er å bli kvitt alt vann som du har i drivstofftank og i vannutskiller. Det finnes også flere typer tilsetningsstoff som har til hovedoppgave å virke som dødelig gift for dieseldyra. Det er en lur investering. Du bør også sjekke grovfilteret (som for de fleste er kombinert med vannutskilleren) et par ganger i løpet av sesongen for å se om det tetter seg til med døde dyr.

Deretter bør du planlegge å ha så lite diesel igjen på tanken når sesongen er slutt at du kan tømme den helt og rengjøre den grundig. Dieselen kan du oppbevare på kanner og filtrere den etter at de døde dyra er blitt bunnfall.

Nå for tiden er det blitt så mange smarte duppeditter.

Det man som regel lurer på er:

1) Har jeg mye bunnfall (dieseldyr, etc.).

Det må da finnes en en fiber med en lysdiode på enden, som man enkelt kan senke ned i tanken for å innspisere.

2) Og eventuelt hvordan skal bunnfallet fjernes. Må man tømme tanken helt?

Det må da finnes noen "støvsugere", som enkelt kan rengjøre bunnen. Uten å behøve å tømme tanken.

Ble vel egentlig ikke så veldig mye klokere. Når det gjelder Bio-protect 2 virker vel det mere forebyggende enn lindrende?? Det store spørsmålet er fortsatt; Skal jeg ta sjangsen å vente til høsten å gjøre noe med det? Skal jo ikke ut på det åpne hav lenger, bare rusle rundt i lokal-skjærgården.... Har uansett tenkt å ta ut tanken til høsten å rense den.

2) Og eventuelt hvordan skal bunnfallet fjernes. Må man tømme tanken helt?

Det må da finnes noen "støvsugere", som enkelt kan rengjøre bunnen. Uten å behøve å tømme tanken.

Du kan selvsagt lage en sak med drivstoffslange, drivstoffpumpe og vannutskiller/grovfilter som kan få gå noen timer og bidra til renere diesel.

Den letteste måten å sjekke tanken er å ha en inspeksjonsluke som du kan skru opp og ta en titt. Med en vanlig pumpe av den typen du bruker til oljeskift og lignende kan du suge opp det som samler seg i bunnen av tanken når den har ligget i en rolig havn et døgn eller så. Noen god vask er det likevel ikke, da må tanken tømmes slik at du kan få tørket opp ordentlig med en fille.

Det store spørsmålet er fortsatt; Skal jeg ta sjangsen å vente til høsten å gjøre noe med det? Skal jo ikke ut på det åpne hav lenger, bare rusle rundt i lokal-skjærgården.... Har uansett tenkt å ta ut tanken til høsten å rense den.

Siden du ikke skal så langt ut / unngår mye stamping/rulling - og som du i innledningen nevnte - vil ha ekstra fuel-filtere -,

Så skulle det ikke være den store fare med å bruket båten. Tror ikke du vil få "clogget" filter ved denne bruken.

Kos deg på sjøen :smiley:

Hadde vann i diesel i våres og motor stoppet. Tømte diesel filter i ei bøtte og fant hva jeg tror er dieseldyr.

Har ikke byttet filter (men har reserve filter klart, og diesel på reserve kanne) og har ikke tilsatt noe i dieselen på tanken og har kjørt problemfritt i 2 mnd.

Har fylt ca 300 L på tanken (200 liters tank) så det meste av dieselen har blitt byttet ut i denne perioden.(Sjekker ofte diesel filter nå!)

Tok vare på diesldyra på en flaske som har stått nå ca 2 mnd i garagen uten å røres eller åpnes.

Tok en film av den i dag og har lagt den ut under /Dokumentarkiv/Diverse dokumentasjon/Film av dieseldyr

Kan ikke se at de har øket i antall/mengde til nå. Det meste av grumset kommer fra bøtta jeg tok vare på dieselen i.

Dieseldyra ligger som et tynt lag mellom vann og diesel når flaska er urørt. Blir bobler når den ristes.

Kul film!

Som Sjøtummel sier; det burde være en kurant sak å lage seg ett system med en pumpe som mater en vannutskiller og som videre presser dieselen gjennom ett filter og tilbake på tanken. Kan hende du får tak i ett slikt vertex filter som ikke inneholder membran. Koster en liten slump penger- men kan brukes hver vår til å få ut vann og grums av tanken som en del av vårpussen:)

- MartinL

Akkurat det med å sirkulere dieselen gjennom en vannutskiller og forfilter har jeg foreslått til Univa. De burde kunne sy sammen en pakke.

Steyr sin elektriske fødepumpe leverer nesten 200 liter i timen så det skulle ikke vært allverden å få til med litt slanger, bryter etc. etc.

Tidligere hadde ofte tankene en pung nederst med avtappingspunkt under uttak til motoren, da var det ufattelig lett å oppdage ureinheter etc. på tanken.

Vel det var jo de som ikke visste den var der da, heheheheh

Men siden så få båtprodusenter plasserer drivstofftanker slik at man har en enkel mulighet til drenering burde det vært et krav at man hadde en annen måte til å se bunnfall etc. utenom å måtte tømme hele tanken....

Men det er dette med pris da.....

Kanskje mye lettere å kjøpe en masse flotte duppeditter på broen enn noe som ikke er synlig for andre enn den som eier båten.. heheheh

men det handler vel om å være proaktiv, eller?

Redigert av Gudrun (see edit history)

Hei

Har også hatt problemer med dieseldyr for noen år siden, og dette lovet jeg meg selv å få kontroll på, etter en heller ubehagelig opplevelse der turtallet stadig gikk nedover i "frisk sjøgang" på vei ut mot Ona fyr, - slik at vi såvidt fikk "putret" oss innom moloen før det var helt stopp.

Ikke en situasjon jeg ønsker reprise på, nei - så jeg fikk renset opp i tanken, og ikke minst sjekket om det kom inn vann noen steder f.eks. ved påfyllingsstuss o.l.

Ellers så bruker jeg nå et stoff som heter Hammerdown fra Motorconsult i Tr.heim, og som forebygger at det blir fritt vann i tanken, - og dermed fjernes også livsgrunnlaget for at dieseldyr skal kunne trives der.....! :yesnod::smiley:

Siden har jeg ikke hatt dette problemet i mine 2 X 150 liters dieseltanker, og jeg sjekker for sikkerhetsskyld nå jevnlig tilstanden i dieseltankene via mannlokk og ved regelmessig å åpne vannavskiller/grovfilter for å se om det er noe der som kan brygge opp til trøbbel.

Konklusjon:

Jeg er blitt kvitt problemet, og føler meg mye mere vel om det skulle bli litt "ruskete" ute på bøljan blå!(og det har det jo en tendens til å bli ganske ofte i de områdene jeg ferdes i her ute på Mørekysten :sailing::flag::fishing:

Redigert av Seastar (see edit history)

Trodde da virkelig at dieselen ble sugd fra det laveste punktet i tanken og derfor bør vel evt dieseldyr og vann være i dieselfiltrene(vannutskilleren allerede?? Eller er "sugerøret" lagt litt over bunnen slik at det kan være litt diesel igjen på tanken man ikke får brukt? Kan det være at sugerøret til varmeapparatet sitter dypere enn sugerøret til motoren og jeg derfor har problemer med varmeren og ikke motoren??

Men siden så få båtprodusenter plasserer drivstofftanker slik at man har en enkel mulighet til drenering burde det vært et krav at man hadde en annen måte til å se bunnfall etc. utenom å måtte tømme hele tanken.

Mange drivstofftanker har en inspeksjonsluke. Du bør ikke åpne den når tanken er propp full eller nør det bølger mye, men den er grei å ha for å sjekke forholdene, suge opp vann og for å komme til når tanken skal rengjøres.

Trodde da virkelig at dieselen ble sugd fra det laveste punktet i tanken og derfor bør vel evt dieseldyr og vann være i dieselfiltrene(vannutskilleren allerede?? Eller er "sugerøret" lagt litt over bunnen slik at det kan være litt diesel igjen på tanken man ikke får brukt?

Jepp, sugerøret for dieselen går sjelden helt til bunns. Og, døde dieseldyr legger seg som kladder rundt om kring og disse klumpene kan løsne i sjøgang.

Det er mulig problemet er litt større i seilbåter hvor du kan være ute på tur i timer og dager uten å starte motoren. Motoren i båten min må faktisk gå noen timer før den har pumpet en full tank gjennom grovfilteret, og jeg bruke ikke en full tank i løpt av sommerhalvåret i fjor.

Har du vært plaget med vann i dieselen? Dette er et miljø "dyra / algene" trives i.

Vil anbefale deg å kjøpe diesel-tilsetning for diesel-dyra. Er der alger i dieselen, vil du snart se dette i for-filteret.

Bare for nøyaktighets skyld: Dieseldyr er ikke alger, men en type bakterier.

Ja greit at tanken har en inspeksjonsluke på toppen, men har du noen gang sett nedi den når det er litt diesel i tanken?

Ja. Med en god lommelykt bør jeg se bunnen av tanken når det er litt diesel på tanken. Det er verre når det er mye diesel på tanken.

En av de nyttige små tingene jeg har i båten er noe som ser ut som en kjempestor legesprøyte (veldig populær når jeg har barn i båten) som jeg tror jeg fant hos Clas Ohlson. Med den kan jeg suge opp en dieselprøve fra bunnen av tanken og da ser jeg lett om det er vann eller grums.

Har prøvd å inspisere endel tanker siste året ovenfra.

For å være helt sikker endte vi opp med å leie et lite vanntett inspeksjonskamera med monitor.

da fikk vi sett hva som lå på bunnen.

Flere av tankene måtte tømmes helt og tørkes rein for "saker og ting".

Når du lyser ned fra toppen minner det litt som å ta på langlys ved skodde.... Jajajaja, ikke helt da......, men det blir gjenskinn som gjør det vanskelig å se bunnen uten at tanken er bortimot tom.

Har du vann i tanken sees det best fra siden.

Hvis folk tviler, er det bare å ta et litt større norgesglass og fylle det med diesel, tilsette noen dråper vann vent litt mes du tar en trall :sailing: og se så rett nedi.

Ser normalt ut, men ser du fra siden ser du vannet uten problemer, behøver ikke finmyse etter det engang.

De som fueler fly/helikopter kjenner godt til dette.... heheheheh :wink:

• 2 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen da jeg nå har tømt tanken og fått den ut. Det er helt tydelig sorte "gjørmeklumper" i bånn av tanken. Håper noen kan svare på disse spørsmålene:

1. Hvordan best mulig få renset tanken? kan jeg vaske med såpevann og skylle? Eller bør dette settes bort?

2. Bør jeg bytte dieselslanger (fant en god klump i slangestussen på "sugerørert")?

3. Det finnes ikke noe inspeksjonsluke - kan dette lages selv (ønsker i så fall tips), eller bør det også settes bort?

1. Hvordan best mulig få renset tanken? kan jeg vaske med såpevann og skylle? Eller bør dette settes bort?

Som regel vil du komme langt nok med å fjerne dieseldyrene i bunnen av tanken med eksempelvis ei fille montert på et skaft. Dieselen i seg selv renser ellers tanken. Det skulle ikke være nødvendig med høytrykksspyling med varmt vann. Sørg bare for at du får tørket veggene godt rene innvendig.

2. Bør jeg bytte dieselslanger (fant en god klump i slangestussen på "sugerørert")?

Dersom slangene er like gamle som båten (fra 1981) ville jeg for min del skiftet dieselslanger. Dette blir ikke så mange meter.

3. Det finnes ikke noe inspeksjonsluke - kan dette lages selv (ønsker i så fall tips), eller bør det også settes bort?

Å lage inspeksjonsluke (mannelokk) forutsetter godt verktøy og brukbare tekniske ferdigheter. Selve hullet kan lages med stor hullsag. Deretter må du få laget lokket som bør ha omlag 5 cm større diameter enn selve hullet. Mellom tanken og lokket må du ha en gummipakning ca 2.5 cm bred. Du tetter lokket ved å lage 8 gjengehull og for gjengesbolter. Jeg har i en tank benyttet messingbolter, mener det var 6 eller 8 mm.

Du får sikkert også andre råd.

Hei roaldbj - problemet med din "filleløsning" er at det største hullet jeg har er der giveren til tankmåleren sitter og det i tillegg er to "vegger" i tanken. Kan det være en løsning å skylle tanken? Kan nå ta tanken hjem over vinteren så vannet fordamper.

Tar nok rådet med å bytte dieselslangene når jeg først er i gang.

Inspeksjonsluken får jeg tenke litt på.

Har også et annet spørmål - er det helt utenkelig at dyrene har kommet seg gjennom filtrene og inn i dieselpumpa? Bør man gjøre noe med denne?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...