Smiley Startet 1.August.2008 Del på Facebook Startet 1.August.2008 Som nevnt i andre tråder her har jeg nå fått montert en lift fra Bob`s bak på braketten min. I tillegg er ny stålpropell under bestilling. Neste utfordring da er tilførsel av kjølevann. Har googlet etter waterpickup, men er ikke så mye å finne. Har jo funnet sett fra Bob`s og div anbefalinger i.f.m. nosecone osv. Tanken slo meg at dete er jo teknisk sett såpass enkelt at det burde være mulig å lage selv. Slik jeg ser det er det to muligheter: 1. Vanninntak på båtskrog med slange til undervannshus (bør da borres inn i stamme antar jeg?) Regner med at dimensjonering er viktig. 2. "Forlenge / senke" det eksisterende vannintaket ved å lage et lite hus utenpå stammen. Ser her at det kan være en utfordring å lage noe som ikke bremser for mye. I tillegg regner jeg med at det kan være vanskelig å få festet dette skikkelig. Er det noen som har synspunkter rundt et slikt prosjekt?? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
håpløs Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Ja. jeg har synspunkter, og lagd til mange forskjellige påhengere, både med nosecone og uten, men du skriver ingenting om hva slags motor eller båt du har så vanskelig og gi noe godt råd. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Smiley Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Båten er en Smuggler 21`med en Mercury 90hk montert på brakett. Pga. at braketten setter motoren så langt bak akterspeilet er det stor forskjell på høyden motoren kan stå i ved sakte fart / bølger og ved full fart. Denne avstanden gjør også at jeg tenker på en alternativ løsning til waterpickup montert på skroget; det blir liksom så lange slanger........ Bilder av oppsettet mitt: Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
håpløs Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Har du norges lengste brakett på en 21"? Ser du har aluminium propel på, tviler på at du kan kjøre med den propellen så høyt at det er nødvendig med pickup. Men tror nok heller jeg hadde gått for en nosecone men lavt vannintak på denne. da slår du to fluer i en smekk. med både mere strømlinjeformet undervans hus og kjøling nok. Skal du heise motor så mye at du mister kjølinga da så mister du nok farta og. Hadde det vært min båt så hadde jeg nok tatt av braketten og satt bob rett på hekken for å få en mere brukbar båt, tror nok ikke du mister noe fart på det. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Droll Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Med så lang brakket......er det behov for noen alternativ pickup ??, vannet bøyer jo opp etter båten.... Du burde skaffe deg et vanntrykks meter ( måler kjølevanns trykket ), da ser du med engang om det er behov for noen modifikasjoner. Finnes også et enklere alternativ som ligger litt imellom ... Var originalt 8 hull på hver side, nå er de 3 øverste på hver side tette igjen, de resterende 5 er boret opp litt for å ha ca samme total areal . Noe slikt er uansett en god investering hvis du beveger deg inn på ukjent territorie kjølemessig.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Smiley Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Propell: 13 ¼ X 19 POWERTECH, 4 Blade Stainless Steel er under bestilling fra Delta Propeller i USA som erstatning for alu-proppen. Kutte braketten, og bare bruke Bob`s vil jeg ikke! Til det er badeplattformen for viktig. Og som Droll sier, det vil muligens bare øke behovet for pickup. Vet ikke enda om det blir et problem å få tak i kjølevannet, men ser absolutt muligheten. Så jeg tenkte jeg skulle være føre var. Det var et triks med det originale kjølevannsinntaket jeg hadde mest lyst til å få til Evt. med "scoop" som fører vann opp. Må man være "rakettforsker" for å montere en slik vanntrykksmåler? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Droll Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Må man være "rakettforsker" for å montere en slik vanntrykksmåler? Antagelig bare en ulempe hvis du har de papirene Selve instrumentet ligner på en trykklogg ( spedo ), du legger opp en tynn vannslange ifra instrumentet tilbake til motoren , her kobles den til motoren ... Kobles til sladre strålen med en T skjøt , eventuelt erstatter sladre strålen ( blokkerer). Hvis motoren har en eller flere blidplugger for instrumentere kan den koble til i et av disse. Eller du borrer et hull i den ytre kjøle kappen ( inn til kjølevannet), gjeng opp > koble til. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Smiley Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Må si jeg syntes alt. 1 og 2 hørtes "sikrest" ut! Om det er ferdige blindplugger vet kanskje du når jeg forteller at motoren er en Mercury 99 mod. 2-takt 90hk med betegnelsen 90ELPTO??? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
SeaRaymond Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Droll er sikkert på saken skal du se Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Må si jeg syntes alt. 1 og 2 hørtes "sikrest" ut! Om det er ferdige blindplugger vet kanskje du *** Skal en bore må en kjenne motoren.... Blindplugg.. Se til venstre for termostathuset, mener det skal være en messing plugg der , med 7/16" hode ( ca 11 mm ) . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Smiley Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Jepp!!! Den messingpluggen er der! Er bare så glad for å ha Mercury når vi har deg her på forumet! Takker! Da avventer jeg videre eksperementering med waterpickup til jeg har testet med ny propell og trykkmåler. Evt. modifiserer hullene slik du beskriver. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.