Jump to content

hvordan lager jeg stjerne/mønster i teak?


Superkul

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Akryl koster en tredel av sika natemasse, og har omtrent de samme egenskaper så lenge det blir lukket inne av lakk eller et strøk epoxy. Natemasse koster omlag det samme som Wests epoxy pr lliter.

Grunnen til at jeg sa at jeg hadde jukset var at med epoxy som nating er du garantert at natene ikke siger, og at lakken over ikke sprekker (på grunn av sig) eller kan punkteres.

 

En ting er sikkert, natemasse og akryl er mye lettere å slipe, og mye er gjort med et olfa knivblad.

 

Lykke til og legg ut noen bilder så vi får se.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har laget et par bord og holder på med et nytt.

Kjernematerialet kan godt være hobbyplank av furu om du forsegler det med feks epoksy.

 

Det lønner seg å legge en slagplan og lage et par skisser/pappmaler på det du ønsker. Er det ren geometri, feks kompassrose eller femtakkete stjerner lager du et trestykker til maler for alle biter som skal være like.

 

Trestykker velges fra de emnene med mest kontrast. For sikkerhets skyld jukser jeg gjerne med litt teakbeis fra Liberon.

 

Legger med noen bilder fra prosjektene og noen flere fra bordet som er under "produksjon".

 

Fellbart cockpitbord. Pianohengselen som viste seg ikke å være messing er senere byttet ut med syrefaste bordhengsler... Det befinner seg en syrefast koppholder under den delen som kan brettes over.

table.JPG

 

Til dette bordet brukte jeg det originale bordet som kjerne. Dekor laget i papp først, mønster tegnet over på underlag og så skjært ut og fellt inn.

dtable2.jpg

 

cbord.jpg

 

 

]Dette var bare helt fantastisk! :flag:

Link to post
Share on other sites

i298301762_23451_4.jpg

 

min første stjerne :smash:

jeg juksa og lagde stjerna i 8 deler i stedet for 16 - ble så smått..... - tok linjal og kniv og lagde skille/maskerte ene halvparten og beiset

 

i298301915_55473_4.jpg

 

bordet ferdig.......

 

i298301916_22899_4.jpg

 

fy a meg for en drittjobb........

 

i298301917_99954_4.jpg

 

her er den satt inn i bordet / beisen jeg brukte for å jukse litt ble litt borte i all lakken men ble ok lell

 

tusen takk for "bruksanvisningen!

 

PS: bildene ble tatt i mørten m/ blits så bildene juger litt - gudsjelov ble det penere live - skal ta noen bedre bilder i dagslys i mrg ....

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akryl koster en tredel av sika natemasse, og har omtrent de samme egenskaper så lenge det blir lukket inne av lakk eller et strøk epoxy.

 

Hyl og skrik.......

 

Akryl herder ved at vann som er dispert inn fordamper. Det er ca. 40% vann i en akrylfug og herdingen kan ta opptil 2 uker før alt vannet er ute. Da først kan du lakke/overflatebehandle. En annen ting er at akryl krymper masse under denne herdingen, vanne skal bort.

 

Polyurethan(Sika) eller MS-Polymer(Casco Marin & Technic - Soudal 215LM - Unifix el. lign.) herder ved at den tar opp luftfuktighet. MS-Polymer endrer ikke volum under herding mens Polyurethan kan krympe 7-10%. Herding av disse to produktene (fult gjennomherdet) tar 5-7 dager avhengig av fugebredde/dybde. Herder 2-3mm/24 timer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig fott å se på jobb utført av de som virkelig kan dette... Dette er det bare å ta av seg sydvesten for.... enkelt og greit.. og en flott tråd for de av oss som sysler med hjemmeindustri og drømmer om å få til noe som bare er halvparten av dette som Whistler presenterer her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette ble jo veldig pent jab. Du har all grunn til å være fornøyd.

 

Ad hyl og skrik:

-Jeg vet at akrylmasse krymper. Det kan kontres med å overfylle natene og la det ta den tiden det behøver før man skjærer/sliper av overskytende. De aller fleste er godt kvalifisert når det gjelder venting...Lettere å fjerne enn å legge til samtidig som det skal se pent ut... På den andre siden er pigmentert epoxy favoritten, men hvordan skal man skaffe seg erfaring uten å prøve?

 

 

For øvrig; Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for det - det ble duganes :lol:

nå skal jeg begynne på tv bordet/seksjon

Har bestilt fra ebay en elektrisk sylinder som jeg skal bygge inn så tv kan heises opp og ned med hengslet lokk

da blir den skjult ( slipper og hekte den ned og gjemme den/ta den med) + at vi slipper å koble scart og strøm ut/inn til det blir dårlige kontakter!

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte den på ebay

sjekk denne tråden om emnet flat tv el.heis

frøken fryd har der en link rett til den jeg kjøpte - di har flere men du må jo måle litt først :lol::lol:

så nå går jeg i spenning og venter til det kommer hentelapp i kassa :smash::smash:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg brukte ravilakk og trodde det skulle bli penere til flere strøk jeg tok men tydligvis blir det litt feil - det blei bulkete -sjøgang :eek:

så jeg må vel bare slipe det ned og gå på igjen - de sorte tec7 natene har også skyti litt rygg - se bilder forrige side

hvoe lenge er det forsvarlig å vente med å slipe ned dvs sliper jeg nå blir det vel bare graut da lakken er seig enda????

Link to post
Share on other sites

i298301762_23451_4.jpg

 

min første stjerne :smash:

jeg juksa og lagde stjerna i 8 deler i stedet for 16 - ble så smått..... - tok linjal og kniv og lagde skille/maskerte ene halvparten og beiset

 

i298301915_55473_4.jpg

 

bordet ferdig.......

 

i298301916_22899_4.jpg

 

fy a meg for en drittjobb........

 

i298301917_99954_4.jpg

 

her er den satt inn i bordet / beisen jeg brukte for å jukse litt ble litt borte i all lakken men ble ok lell

 

tusen takk for "bruksanvisningen!

 

PS: bildene ble tatt i mørten m/ blits så bildene juger litt - gudsjelov ble det penere live - skal ta noen bedre bilder i dagslys i mrg ....

 

prøver igjen

hvor lenge må jeg vente for å slipe når ravilakken har blitt for tykk????

Link to post
Share on other sites

Har brukt 3 stjerners gulvlakk på mine bord etter å ha lært en lekse med noe Owatrolgreier som ikke egnet seg i det hele tatt. (ble veldig klebrig eller kanskje seigt er mer riktig....)

 

Oppgitt herd-/tørketid står på boksen. Gi det et par dager utover dette, da "bruksanvisningen" omtaler perfekte forhold ift temp og luftfuktighet.

Link to post
Share on other sites

Har brukt 3 stjerners gulvlakk på mine bord etter å ha lært en lekse med noe Owatrolgreier som ikke egnet seg i det hele tatt. (ble veldig klebrig eller kanskje seigt er mer riktig....)

 

Oppgitt herd-/tørketid står på boksen. Gi det et par dager utover dette, da "bruksanvisningen" omtaler perfekte forhold ift temp og luftfuktighet.

 

aha gulvlakk er nok tingen

jeg har satt opp bordet i båten nå og venter til sesongen er over så tar jeg en runde med slipern ( har forelska meg i båndslipern) så finpussing etterpå

nå gleder jeg meg som en unge på juleaften til el.sylinderen kommer i posten så blir det tv bord neste :yesnod::yesnod:

har et bord til i kabinen foran + et dolokk som blir neste prosjekt :smash::smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...