Jump to content

alkoholregler når en ligger for anker?

beauty of aqua

Recommended Posts

Æææærlig talt, hvor tror du begrepet ANKERDRAM kommer fra !!??? :lol:

Men for å være litt alvorlig. Du er fortøyd når du ligger til ankers og jeg mener å ha hørt at

det tolereres at man kan flytter båten av sikkerhets grunner, selv om man har tatt seg "en pinne".

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Det kan jo være at andre ting enn "lovlig" er mere vesentlig.

Man skal jo helst være i stand til å føre fartøyet hvis det blir nødvendig å flytte. :crazy:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hvordan er det med robåt? Har man lov til å ro/padle/drive med mer enn 0,8 i blodet? I så fall går du vel kanskje klar om ikke motoren er i gang?

Var forresten ute i Oslo-fjorden i går kveld, på tur med kollega som var kaptein for kvelden. Dro fra kroa i båt, og før vi rakk å slippe fortøyningene så var poiltiet der med blåseapparat. De sa de kom tidlig for å være forebyggende, underforstått (min tolking) at siden vi ikke hadde latt fortøyingene gå før sjekk, så ville det ikke bli problemer om for høye verdier skulle bli resultatet (motoren var i gang). Nå viste det seg at måling var på grønn side med god margin, mye større margin enn vi hadde trodd, så jeg tror nok "slingringsmonnet" er rimelig stort. Faktisk endte det med at vedkommende fikk beskjed om at også bilen han hadde på land, og som han egentlig hadde tenkt å la stå til dagen etter, godt kunne kjøres hjem.

Misforstå meg rett - dette er ingen oppfordring til å strekke strikken unødig langt.

Redigert av Ronald (see edit history)

Hvordan har du tenkt å komme til/fra land da? Eller er planen å ligge på svai for å bivåne festivalen derifra? Og for så å overnatte i båten? I så fall er det å anbefale og fortøye,kjøpe bilett (festival+båtcamp) og få fult utbytte av festivalen.

Jeg var på LW i går,uten båt (og skal igjen i morgen), her var mye vakthold på sjøen og tror nok en skal forvente å måtte blåse om en har tenkt seg vekk herifra med båten utpå natten. Forøvrig var det god stemning og bra med folk på LW. :cheers:

Når du ligger for anker / på svai, er du fortøyd.

Om fortøyningen er over eller under vann kan umulig bety noe.

Men starte opp og flytte båten mer eller mindre "snydens". DA, gjør du noe ulovlig, så fremt ikke liv og helse står på spill.

Kalles "nødrett".

Så, ta ankerdrammen du om du vil, men ligg til du er "kjørbar" igjen

Redigert av rover (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...