beauty of aqua Startet 1.August.2008 Link til dette innlegget Startet 1.August.2008 har tenkt meg en tur på "lost weekend" senere i kveld. har da tenkt å ligge meg for anker uten forbinnelse til land. gjelder da 0,8 regelen fortsatt? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Mariell Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Du er vel per definisjon ikke fortoyd, saa ja, jeg tror det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
SeaRaymond Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Alternativt hiv ett slakkt tau til land, da er du vel strengt talt fortøyd.... Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Æææærlig talt, hvor tror du begrepet ANKERDRAM kommer fra !!??? Men for å være litt alvorlig. Du er fortøyd når du ligger til ankers og jeg mener å ha hørt at det tolereres at man kan flytter båten av sikkerhets grunner, selv om man har tatt seg "en pinne". Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Salt Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Det kan jo være at andre ting enn "lovlig" er mere vesentlig. Man skal jo helst være i stand til å føre fartøyet hvis det blir nødvendig å flytte. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Ronald Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 (redigert) Hvordan er det med robåt? Har man lov til å ro/padle/drive med mer enn 0,8 i blodet? I så fall går du vel kanskje klar om ikke motoren er i gang? Var forresten ute i Oslo-fjorden i går kveld, på tur med kollega som var kaptein for kvelden. Dro fra kroa i båt, og før vi rakk å slippe fortøyningene så var poiltiet der med blåseapparat. De sa de kom tidlig for å være forebyggende, underforstått (min tolking) at siden vi ikke hadde latt fortøyingene gå før sjekk, så ville det ikke bli problemer om for høye verdier skulle bli resultatet (motoren var i gang). Nå viste det seg at måling var på grønn side med god margin, mye større margin enn vi hadde trodd, så jeg tror nok "slingringsmonnet" er rimelig stort. Faktisk endte det med at vedkommende fikk beskjed om at også bilen han hadde på land, og som han egentlig hadde tenkt å la stå til dagen etter, godt kunne kjøres hjem. Misforstå meg rett - dette er ingen oppfordring til å strekke strikken unødig langt. Redigert 1.August.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Hvordan har du tenkt å komme til/fra land da? Eller er planen å ligge på svai for å bivåne festivalen derifra? Og for så å overnatte i båten? I så fall er det å anbefale og fortøye,kjøpe bilett (festival+båtcamp) og få fult utbytte av festivalen. Jeg var på LW i går,uten båt (og skal igjen i morgen), her var mye vakthold på sjøen og tror nok en skal forvente å måtte blåse om en har tenkt seg vekk herifra med båten utpå natten. Forøvrig var det god stemning og bra med folk på LW. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 (redigert) Når du ligger for anker / på svai, er du fortøyd. Om fortøyningen er over eller under vann kan umulig bety noe. Men starte opp og flytte båten mer eller mindre "snydens". DA, gjør du noe ulovlig, så fremt ikke liv og helse står på spill. Kalles "nødrett". Så, ta ankerdrammen du om du vil, men ligg til du er "kjørbar" igjen Redigert 1.August.2008 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.