eysteind Startet 6.April.2004 Del på Facebook Startet 6.April.2004 Det bli nok ikke bygd noe molo/naust i år. Dermed må nok båten ligge på bryggen. Bryggen er ganske verutsatt. Men det største problemet i fjord var turistbåtene som går forbi daglig. Turistbåten "Aurora" lager noe enorme og kvasse bølger. Dei førte til at fenderlisten ble litt oppskrapet og en fender ble gnaget av og forsvant. Dette var eneste gangen i fjor båten tok bort i bryggen. Men har det aldri helt godt med meg selv når eg vet det blåser og eg ikke er hjemme. Tenkt ryker en Moring! Største problemet er tidevannet. Høgdeforskjellen er normalt 2,3 meter og problemet er få båten liggende stramt ut fra bryggen på lavvann, men eg bør samtidig kunne hoppe oppi den på flo sjø. I dag har eg tre moringer som holder båten ut fra kai. På skrå ut fra endene og på midten. Moringene ligger ganske langt ute(ca 5-7meter) fra båten og har ingen blåse. Den går direkte fra moringen og til båten. Har også en lodd på ca. 5kg på hvert tau. Har kjetting nederst og 22mm tau resten. Problemet er at loddet på tauet tar i botnet på lavvann slik at tauet ikke blir stramt. Lagde noen skisser som viser problemet: Skisse for flo sjø. Her er alt bra På lavvann tar loddet i bakken og tauet som holder båten ut fra bryggen blir ikke stramt Er dette en ide? Kannen må da vere så stor at det ikke går under når det blåser og båten presses mot bryggen Her er vindretninger. Dette er ingen god plass for båt. Det blåser både fra vest og nord. Bølgene gan bli ganske store. Er ikke sikker hvor høye, men sikkert halvannen meter Er er ei skisse over hvordan eg førtøydde båten sist sommer Ville det vere betre å legge båten med baugen mot bryggen og akterenden ut? Har noen noen ideer på hvordan eg får et system som holder? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.April.2004 Del på Facebook Svart 7.April.2004 Foreslår at du legger ilen lenger ut og anskaffer deg ei høvelig bøye. Ha gjerne kjetting mellom ilen og bøya. Dra båten ut til bøya slik at den ligger godt i fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 7.April.2004 Del på Facebook Svart 7.April.2004 Ser du sliter med samme problem som meg, med bølger fra vind og hurtiggående båter. Men jeg slipper den store høydeforskjellen på flo/fjære. Jeg ville lagt moringen lengre ut, og gått opp til en bøye/blåse. Til mer dette går på skrå opp, til kortere vil det vandre mot land, når fjæra kommer. Det vil jo kreve en liten lettbåt for å komme ut til båten. Hadde en 22 fots båt, som låg på uttrekk, men det var ikke vellykket, det blir for stor påkjenning på taljen. Jeg skal i sommer lage til 2 utriggere som skal gå rett ut i sjøen, så disse må også forankres ute for å klare presset fra vinden. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.April.2004 Del på Facebook Svart 7.April.2004 Det vil jo kreve en liten lettbåt for å komme ut til båten. Lettbåt er ikke nødvendig dersom man lar baktauet gå gjennom øyet i bøya og tilbake til land. Da står man på land og drar båten ut eller inn. Ile/kjetting/bøye/tauverk må selvsagt dimensjoneres etter rådende forhold. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2004 hvordan hadde det vært å legge båten med baugen inn og akterenden fortøyd i to moringer som lå på skrått bak på hver side? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.April.2004 Del på Facebook Svart 7.April.2004 hvordan hadde det vært å legge båten med baugen inn og akterenden fortøyd i to moringer som lå på skrått bak på hver side? Det er ofte en god løsning - men den kan like gjerne ligge med baugen ut mot vær og vind, ofte er det også enklere å gå ombord akterut. Du må bare finne en praktisk måte å gjøre det på - ellers blir det lett "stress" med å plukke opp to uavhengige fortøyninger fra sjøen. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
eysteind Svart 7.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2004 Det er ofte en god løsning - men den kan like gjerne ligge med baugen ut mot vær og vind, ofte er det også enklere å gå ombord akterut. Du må bare finne en praktisk måte å gjøre det på - ellers blir det lett "stress" med å plukke opp to uavhengige fortøyninger fra sjøen. mvh Poseidon Det er vel kanskje betre å ligge med baugen ut, ja. Men korleis trur du båten vil takle bølgene?Turistbåtbølgene er kommer da cirka rett på baugen, så dei er da greie. Når det gjelder å finne tak i fortøyningene i sjøen kan eg feste et tau fra begge moringene til land, slik at eg kan plukke dei opp fra brygge. Kan uansett bare legge til på ene siden uansett da den andre båten ligger på den andre. Men hvor langt ute må moringene ligge? Og hvor langt i fra hverandre? Dei moringene som ligger der i dag, ligger på ca 4meter. Hadde saga`n liggenede på ile ca. 15 meter fra land, og der car 11meter djupt. Og hva må tyngden på disse vere? Trur ikke eg ville hatt blåse på disse ilene. Når eg bruker denne fortøyningsmåten vil heller ikke loddet på i botnen når det er fjøre sjø.... Lagde en skisse over hvordan eg tenker det: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.